اخبار تلخ و شیرین برای سربازان / سازمان نظام وظیفه جلوی مجلس ایستاد
اخبار تلخ و شیرین برای سربازان / سازمان نظام وظیفه جلوی مجلس ایستاد

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین مجلس چند ماه قبل و در زمان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که مدت خدمت سربازی به صورت میانگین ۱۲ ماه باشد که از سوی شورای نگهبان رد و برای اصلاح به مجلس ارجاع شد.

محمدصالح جوکار، رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، در ارتباط با بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه، به تصریح این نکته پرداخت که “در جهت اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، افراد بالای ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند”. او اظهار داشت که افراد مشمول خدمت سربازی که به دلیل عدم رفتن به خدمت سربازی، از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم هستند و لذا مجلس شورای اسلامی باید با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، راهکاری برای حل این مشکل ارائه دهد. او با اشاره به این مصوبه، آن را بسیار موثر و کارآمد توصیف کرد.

وی ادامه داد: اصلاح قانون نظام وظیفه و تعیین تکلیف مشمولان سربازی یکی از مطالبات مهم مردم بود که در مجلس یازدهم به خوبی دنبال شد. این مصوبه برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود و در صورت تأیید شورای نگهبان، مشمولان غایب و غیر غایب سربازی بالای ۳۵ سال سن و دارای ۲ فرزند یا بیشتر، از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین مجلس چند ماه قبل و در زمان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که مدت خدمت سربازی به صورت میانگین ۱۲ ماه باشد که از سوی شورای نگهبان رد و برای اصلاح به مجلس ارجاع شد.

وی افزود: مجلس در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه، برای رفع ایراد مصوبه کاهش مدت سربازی مقرر کرد «میانگین خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه کاهش یابد»؛ این مصوبه هنوز تبدیل به قانون نشده است و برای اجرایی‌شدن، باید از سوی شورای نگهبان به تأیید برسد.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم مجلس یازدهم در حوزه سربازی، افزایش ۱۲ برابری حقوق سربازان بود و ما هر سال در جریان بررسی لایحه بودجه سنواتی کل کشور، افزایش حقوق سربازان را با جدیت پیگیری کردیم.

اطلاعیهٔ سازمان وظیفه:

مدت خدمت دورهٔ ضرورت در آخرین ابلاغیهٔ ستاد کل نیروهای مسلح در امسال حداقل ۱۴ ماه تعیین شده است.

در راستای طرح تحول خدمت سربازی با شرایط فعلی، میانگین مدت خدمت در مناطق مختلف کشور و با اعمال امتیازات کسر خدمت ویژه متاهلان، کسر خدمت به تعداد فرزندان، کسر خدمت محققان و نخبگان، کسر خدمت ویژه مناطق خدمتی و… به کمتر از ۱۴ ماه رسیده و عملا دغدغه‌ای که مورد نظر برخی از نمایندگان مجلس بوده تامین شده است.

کاهش مدت خدمت بیشتر از مدت تصویب شده‌ٔ فعلی، باعث کمبود نیروی انسانی و کاهش بهره‌وری در حوزه‌های دفاعی و امنیتی سازمان‌های نیروهای مسلح می‌شود؛ براین اساس ستاد تصمیمی بر تغییر مدت خدمت سربازی ندارد.

نقش دولت در تعیین حقوق سربازان

دولت در تعیین حقوق سربازان نقش کلیدی دارد. اغلب در تمامی کشورها، دولت مسئول تعیین حقوق و مزایای سربازان است. این حقوق شامل حقوق پایه، مزایا، پاداش‌ها، بیمه‌ها و سایر مزایا مربوط به خدمت نظامی می‌شود.

دولت با توجه به شرایط اقتصادی، نیازهای نظامی، سیاست‌های دفاعی و سیاست‌های اجتماعی، میزان و ساختار حقوق سربازان را تعیین می‌کند. برای این منظور، دولت معمولاً با توجه به منابع مالی موجود، بودجه‌ها و قوانین مربوطه، پس از بررسی‌های لازم، حداقل حقوق سربازان را تعیین می‌کند و ممکن است در مراحل مختلف سرویس نظامی تغییراتی در حقوق و مزایا اعمال کند.

هدف دولت در تعیین حقوق سربازان علاوه بر تأمین نیازهای اساسی آنها، ایجاد تشویق و انگیزه برای خدمت در نیروهای نظامی است. این اقدامات به منظور جذب و حفظ نیروهای کارآمد و حرفه‌ای در نیروهای مسلح و تضمین امنیت و دفاع ملی انجام می‌شود.

منبع:

خبرگزاری سلامت

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]