عوامل تاثیر گذار بر بازار دلار، طلا و سکه / هشدار جدی به خریداران
عوامل تاثیر گذار بر بازار دلار، طلا و سکه / هشدار جدی به خریداران

نرخ ارز، به عنوان یک متغیر کلیدی در اقتصاد کشورها، همواره توجه افکار عمومی و سیاستگذاران را به خود جلب کرده است. حساسیت نسبت به نرخ ارز نشانگر آن است که نوسانات ارزی به یک متغیر اساسی در اقتصاد کشور تبدیل شده اند. از سوی دیگر، پیگیری تحولات سیاست خارجی نیز بر نرخ ارز تأثیرگذار است و به ما نشان می‌دهد که اهمیت نرخ ارز برای عموم مردم نه تنها به دلیل تأثیر آن بر اقتصاد، بلکه به دلیل انتظارات و کیفیت عوامل اقتصادی نیز است.

در دوره‌هایی که شاهد افزایش نرخ ارز هستیم، بعضی از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مانند سکه و طلا هستند. این رفتار به عنوان واکنشی به افزایش قیمت‌ها در بازارهای مالی مشاهده می‌شود، که ممکن است به افزایش تقاضا منجر شود. با این حال، مسئولان امر معتقدند که این روند صعودی نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار سکه و طلا کوتاه‌مدت و زودگذر است. به همین دلیل، رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرده است که به منظور جلوگیری از ضرر و زیان، وارد این بازارها نشوند.

این در حالی است که همچنان افزایش نرخ ارز ادامه دارد و مهمتر اینکه به دلیل کاهش اعتماد مردم به وعده‌های مسئولان، تقاضا برای خرید ارز رو به افزایش است. هرچند مسئولان امر معتقدند که عرضه بیش از تقاضا است و مازاد عرضه وجود دارد اما جهش قیمت‌ها بیانگر حکایت دیگری است.

همواره شاهد این هستیم که کاهش نرخ ارز خبر خوب و افزایش آن خبر بد تفسیر می‌شود. در شرایط موجود نوسانات نرخ ارز اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین تثبیت ارزی باعث ثبات اقتصادی و دلگرمی فعالان اقتصادی برای ادامه فعالیت خواهد شد. بانک مرکزی از ابتدای امسال برای بازگشت ثبات به اقتصاد کشور سیاست تثبیت را در پیش گرفت. در این سیاست هشت اقدام تشکیل کمیته ارزی، راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، ایجاد صندوق تثبیت ارز، به‌روزرسانی و اصلاح مقررات و فرآیندها، کاهش مهلت بازگشت ارز صادراتی به ۸۰ روز، تقویت ابزارهای نظارتی و پیشگیرانه، اهتمام به بازگشت ارزهای حاصل از صادرات و تغییر در دیپلماسی انجام شد.

هرچند حمید اسماعیلی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز با رد تاثیر بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز گفت: یک سیاست کلی طی همه این سال ها بعد از دوران جنگ بوده که همه دولت ها در خصوص کنترل نرخ ارز ان را اجرا کرده اند که سیاست کنترل است. مداخله و سیاست های ممونعیت و محدودیت، سیاست اصلی است. به جز آن سیاست مشخص و فنی وجود ندارد. کسی نمی تواند ادعا کند کار خاصی را انجام داده است. در مقاطعی فروش ارز هم صورت می گرفته که این دولت هم بدلیل کمبود ارز نمی تواند این کار را انجام دهد.

او ادامه داد: چیزی که بیش از همیشه انجام می شود، محدود سازی فروش ارز است.

اینکه طی یک سال نرخ ارز ثابت ماند، اجرای همین سیاست و همچنین عدم فعالیت های تجاری برای ورود و خروج ارز بوده است. اما با یک تکانه و شوک عادی که عمدتا سیاسی بوده، نرخ ارز افزایش پیدا کرده است و نشان می دهد سیاست درستی اعمال نشده است.

ما باید ساختار را به لحاظر فنی اصلاح کنیم. باید اقصتاد کشور به حالت عادی بازگردد. تا زمانی که تحریم داریم و تروم وجود دارد، این سیر ادامه خواهد داشت. هنوز همان مشکلات سیاسی وجود دارد و بنابراین امکان کاهش نرخ ارز وجود ندارد و از سوی دیگر متغیرهای دیگری وجود دارد که باعث می شود نرخ کاهش پیدا نکند. در پایان سال افزایش تقاضا داریم و نرخ تورم هم افزایش خواهد داشت.

منبع:

ایران جیب

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]