آغاز اجرای مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان از این هفته
آغاز اجرای مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان از این هفته

وزیر آموزش و پرورش اطلاعات جدیدی از مرحله دوم رتبه بندی معلمان ارائه داد.

به گزارش نبض بازار، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه افق سیما درباره اهمیت ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد و این سند چشم‌انداز روشنی را برای مدارس و دانش آموزان و نسل آینده ایران ترسیم کرده است.

وی درباره قانون رتبه‌بندی توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ اجرای قانون رتبه‌بندی را پس از ۱۱ سال داشتیم. در ابتدا این قانون با ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای تقریبا ۶۰ درصد معلمان پیش‌بینی شده بود که اجرا نشد. بازه اجرای آن نیز سه‌ساله بود. وقتی دولت برای تصویب این قانون همراهی کرد، به ما گفته شد رتبه‌بندی برای همه معلمانی که ممکن است ذی‌حق باشند اجرا می‌شود و برای آن عدد تعیین نشد. از سوی دیگر ۳۸ هزار میلیارد تومان نیز بودجه برای اجرای اولیه آن دیده شد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما قانون را اجرا کردیم و به چالشی در انتهای سال قبل برخوردیم که روزهای تلخی را آموزش و پرورش گذراند اما شیرین شد. رئیس جمهوری دستور دادند ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به‌روی بودجه رتبه‌بندی گذاشتند و با تقریبا ۴۳ هزار میلیارد تومان قانون رتبه‌بندی اجرا شد. امروز میانگین کشوری، ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌بندی است. بعد از آن اعتراضات همکاران را بررسی کردیم که همین هفته مرحله دوم اجرای رتبه‌بندی برای اعمال اعتراضات همکارانی که اعتراضات آن‌ها وارد بوده است، اجرا می‌شود. ما باید طبق قانون الان آیین نامه ارتقاء را بنویسیم. برای نوشتن آیین نامه از همه معلمان مشارکت می‌جوییم.

بی‌رتبه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند

وی در پاسخ به این سوال که برخی معلمان اعلام می‌کنند با ۲۰ سال سابقه تدریس قانون رتبه‌بندی برایشان اعمال نشده است، خاطر نشان کرد: اگر فردی با ۲۰ سال سابقه معلمی رتبه‌بندی نشده است این امر دلایلی دارد از جمله آنکه یا فرد فرآیند رتبه‌بندی خود را کامل نکرده است و یا اساسا تقاضای رتبه‌بندی نکرده است. ما برای افرادی که رتبه ندارند تصمیماتی اتخاذ کردیم، بی‌رتبه‌ها به رتبه یک، دو، سه، چهار و پنج رتبه‌بندی می‌شوند و احکام افراد از این هفته اجرایی می‌شود؛ فرآیند اعمال رتبه‌ها شروع شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اتفاق دیگر آموزش و پرورش تحول چشم‌گیر در نظام جذب معلمان بود. امسال ما ۷۵ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش می‌دهیم. سازمان اداری و استخدامی کمک کرد و این ۷۵ هزار معلم جدید در یک سال وارد آموزش و پرورش می‌شوند. دو مورد این جذب از طریق آزمون استخدامی است. در این راستا معلمانی که سال‌های قبل ظرف ۲۵ دقیقه تا نیم ساعت انتخاب می‌شد، این بار در هشت ساعت با گذراندن چندین مرحله شبه کانون ارزیابی، مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد در مقابل ارزیابان اجرای واقعی داشتند و در موقعیت واقعی قرار می‌گرفتند تا انتخاب شوند.

صحرایی تصریح کرد: از سوی دیگر به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۰ تا ۲۵ درصد و به فضای این دانشگاه قریب به ۷۰۰ هزار متر مربع اضافه شد. امسال در حوزه فرهنگی سال بی‌نظیری بود. تقریبا طرح «نماد» یعنی نظام مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را اجرا کردیم و نزدیک سه تا پنج میلیون دانش‌آموز غربالگری شده و مداخله مثبت برای آن‌ها شروع شد. ۳۲ مرکز مشاوره داشتیم اما تعداد این مراکز در حال حاضر به بالای ۶۰۰ مرکز رسیده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]