رد پای دولت قبل در وضعیت کارگران / حقوق به رقم بسیار ناچیزی رسیده است
رد پای دولت قبل در وضعیت کارگران / حقوق به رقم بسیار ناچیزی رسیده است

گودرزی می گوید: این شورا در قضیه کتک خوردن کارگران در هفت تپه هم نتواست آن طور که شایسته جامعه کارگری است از این قشر حمایت کند.

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی، بیان کرد که اتحادیه‌های کارگری در دوره دولت روحانی با وضعیت بسیار نامطلوبی مواجه بودند. او اظهار داشت که شورای عالی کار بیشتر به جای یک شورای کارگری، به نوعی یک شورای کارفرمایی عمل می‌کرد.

گودرزی در ادامه افزود: بر اساس قانون شورایعالی کار سه رکن اساسی دارد، نماینده کارگری ،کارفرمایی و دولت هستند که متاسفانه همیشه شورای کارگری ضلع ضعیف تر و کم رنگ تر این مثلث بوده است.

این تحلیلگر می گوید: این شورا در قضیه کتک خوردن کارگران در هفت تپه هم نتواست آن طور که شایسته جامعه کارگری است از این قشر حمایت کند.

حقوق کارگری آنها را به سمت بیکاری اختیاری و مشاغل کاذب می کشاند

وی تعیین حقوق و دستمزد کارگران را از مهمترین وظایف شورای عالی کار دانست و ادامه داد: هر ساله در بحث تعیین حقوق و دستمزد به وعده هایی که به کارگران در افزایش حقوق داده می شود عمل نمی شود و حقوق کارگران همیشه کمتر از رشد نرخ تورم است. و در نهایت این قشر به سمت بیکاری اختیاری رفتند و با ورود به مشاغل کاذب تلاش در تامین حداقلهای زندگی خود دارند.

حقوق کارگران به رقم بسیار ناچیزی رسیده است

وی با انتقاد از عملکرد دولت در تعیین دستمزد کارگران گفت: حقوق کارگران به رقم بسیار ناچیزی رسیده است و این عدم کفایت اعضای کارگری در شورایعالی کار را نشان می دهد. نماینده های کارگری علی رغم اینکه تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق کارگران دارند اما به واسطه ابزارهای قدرتی که در دست دو ضلع دیگر این شورا است نتوانستند کاری از پیش ببرند.

دولت باقی مانده سفره را مقابل کارگران می گذارد

این کارشناس معتقد است: تعیین دستمزد باید توسط شورایعالی کار به دولت ارائه شود در حالی که در روند فعلی این داستان به صورت برعکس است و دولت براساس بودجه حقوق کارگران را افزایش می دهد. به نوعی ته مانده سفره را جلوی کارگران می گذارد.

بزرگترین ظلم مجلس این بود که به صورت غیرشرعی در قرارداد کارگران دست برد

مجید گودرزی با اشاره به افزایش سن بازنشستگی گفت: بزرگترین ظلمی که مجلس در افزایش سن بازنشستگی داشت این بودکه به صورت غیر شرعی در قرارداد کارگران دست برد و با این افزایش سن به آنها ظلمی مضاعف روا داشت. این موضوع صد درصد با شرع مقدس در تضاد است این طور نیست که کارفرما به صورت یک طرفه بتواند در قرار داد کارگر دست ببرد.

کارگران به ضرب و زور شغل دوم درآمد خود را به خط فقر می رسانند

وی بزرگترین چالش جامعه کارگری را در سال آینده تامین هزینه های مسکن دانست و افزود: حقوق فعلی کارگران  کفاف نیازهای زندگی ساده آنان را نمی دهد حتی بسیاری از این قشر با داشتن شغل دوم به ضرب و زور درآمد خود را به خط فقر می رسانند .یکی از نیارهای اصلی کارگران هزینه تامین مسکن است که در سال آینده با رشدی که به تاثیر از نرخ تورم داشته به یک بحران جدی برای جامعه تبدیل خواهد شد.

دولت باید برای آرام کردن تب مسکن طرح های جدیدی داشته باشد

گودرزی طرح های مسکن دولت را در تامین مسکن کارگران ناکارآمد دانست و ادامه داد: دولت باید برای آرام کردن تب مسکن در جامعه طرح های جدیدی داشته باشد و با تکیه کردن به تجربه های موفق دیگر کشورها مشکلات حوزه مسکن را به حداقل برساند.

حداقل کار برای مسکن کارگری تعیین سوبسید است

وی با اظهار تاسف از وضعیت کارگران در سال آینده افزود:حداقل کاری که می شود برای جامعه کارگری انجام دهدایجاد سوبسیدهای مسکن  برای کارگران از سوی کارفرمایان است. چرا که طرح های مسکن ملی و مهر هم نتوانسته مشکلات مسکن این قشر را کمتر کند.

منبع:

رکنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]