میزان بن خواربار از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

یکی از مزایای مهم حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۳، افزایش بن خواربار است. امسال، میزان بن خواربار از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

دولت در برابر کارگران ایستاده است

چندی پیش حاج اسماعیلی اظهار داشت: کارگران باید به اعتراض خود ادامه دهند و خواستار برگزاری مجدد جلسه شورای عالی کار شوند. همچنین مجلس باید به عنوان نمایندگان ملت، وزیر کار که نماینده دولت است را مورد مؤاخذه و حتی استیضاح قرار دهند؛ اما کلید اصلی ماجرا در دست کارگران است. آنها می‌توانند با صدور یک بیانیه رسمی مخالفت جدی خود را، درباره دستمزد، اعلام کنند و در عین حال با استفاده از ظرفیت اجتماعی خود در مقابل دولت قدرت چانه زنی خود را بالا ببرند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر، کسی که در مقابل کارگران ایستاده، کارفرمایان نیستند. بلکه این دولت است که پیش روی آنها قرار دارد. دولت به طور یکجانبه این اقدامات ظالمانه را انجام داده است. کارفرمایان بعد از جلسه شورای عالی کار اعلام کردند که آماده پذیرش رقم بالاتر از ۳۵ درصد را داشتند. با این حال، دولت با اعمال نفوذ، مانع از این اقدام شد. این مساله نشان دهنده بی‌توجهی دولت به منافع ملی و کارگری است.

حاج اسماعیلی در واکنش به این موضوع که از سال آینده مجلس شورای اسلامی دستمزد کارگران را تعیین خواهد کرد، گفت: این موضوع زمانی مطرح شد که جلسات دستمزد به مرحله نهایی خود رسیده بود. این نشان دهنده انفعال و استیصال دولت است. متأسفانه، دولت به دستور دادن و اجبار عادت کرده است و از کارگران انتظار قبول بی‌چون و چرا دستورات خود را دارد. این مساله خلاف اصل سه جانبه‌ گرایی در قانون و حتی خلاف استانداردهای بین‌المللی است.

وی در پایان ضمن اشاره به مزایای دستمزد ۱۴۰۳ مانند حق تاهل گفت: این مزایا تأثیر آنچنانی ندارد. اولاً، همه کارگران متاهل نیستند و فرزندی ندارند. ثانیاً، این مزایا در واقع پوششی برای اعمال غیرقانونی دولت در خصوص حقوق کارگران است. مزد تعیین شده فاصله بسیاری با رقم واقعی دستمزد دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، خط فقر در کشور ما حدود ۲۵ میلیون تومان است. بنابراین، با وجود تمام این آپشن‌ ها، رقم دستمزد بسیار کم است.

منبع:

شهرآرانیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]