دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 42409
  • 15 نوامبر 2023 - 17:11
  • 146 بازدید
  • ۰ دیدگاه

دنده معکوس خودروسازی در اول پاییز؛ رکوردزنی افت تولید در ۵ سال

دنده معکوس خودروسازی در اول پاییز؛ رکوردزنی افت تولید در ۵ سال
دنده معکوس خودروسازی در اول پاییز؛ رکوردزنی افت تولید در ۵ سال

اکوایران: رشد نقطه به نقطه تولید «خودرو و قطعات آن» در مهر ۱۴۰۲ دومین رکورد افت خود در ۵ سال اخیر را ثبت کرده و به کمترین سطح خود طی دو سال اخیر رسیده است. رشد نقطه‌ای فروش این محصولات نیز برای سه ماه پیاپی منفی شده است. بر این اساس، آیا می‌توان گفت که خودروسازی وارد رکود شده یا این مشاهده تنها یک رخداد مقطعی است؟

به گزارش اکوایران، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت بخش «صنعت» و «معدن» در مهر ۱۴۰۲ پرداخته است. در این گزارش، سطح تولید و فروش صنعت و تغییرات آن نسبت به مهر ۱۴۰۱ بررسی شده است.

شواهد آماری نشان می‌دهد که سطح «تولید» و «فروش» محصولات صنعتی در مهر امسال بالاتر از مهر سال قبل بوده است. بخش صنعت از ۱۵ فعالیت مجزا تشکیل شده که تولید همه آن‌ها در نهایت تولید صنعت را تشکیل می‌دهد. بنابراین می‌توان تولید و فروش محصولات را برای هر یک از زیربخش‌های صنعت به طور مجزا بررسی کرد.

نتیجه این بررسی نشان می‌دهد که از میان زیربخش‌های صنعت در مهر ۱۴۰۲، رشد نقطه‌ای تولید «خودروسازی و قطعات» بیش از منفی ۳۲ درصد کاهش یافته است. به طور مشابه، فروش این محصولات نیز در مهر امسال بیش از ۴۶ درصد کمتر از مهر سال گذشته برآورد شده است.

برای این که مشخص شود این کاهش خبر از رکود تولید خودرو می‌دهد یا خیر، لازم است تا رشد نقطه به نقطه تولید خودرو و قطعات آن در طی زمان بررسی شود. این رشد نشان می‌دهد که در هر ماه، سطح تولید خودرو و قطعات آن چند درصد نسبت به همان ماه در سال گذشته تغییر کرده است.

نتایج این ارزیابی حاکی از آن است که در مهر ۱۴۰۲ برای دومین ماه پیاپی رشد نقطه‌ای تولید خودرو منفی شده و در کمترین سطح خود از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون قرار گرفته است. به بیان دیگر، رشد منفی تولید خودرو در مهر ۱۴۰۲، اولین رکورد در دو سال گذشته و دومین رکورد در پنج سال گذشته بوده است.

020820

رشد نقطه‌ به نقطه ۲٫۸ درصدی تولیدات صنعتی در مهر ۱۴۰۲

صنعت یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد است که ۱۵ زیربخش دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیر بخش «خودرو و قطعات» است. تولید هر یک از این زیربخش‌ها در نهایت کل تولیدات بخش صنعت را تشکیل می‌دهد. بنابراین به دلیل بزرگی این بخش و نقش مهمی که در تولید مواد اولیه دارد، رصد رفتار آن در تولید و فروش حائز اهمیت است.

به همین منظور، لازم است تا آمارهای مربوط به تولید و فروش بنگاه‌های صنعتی به طور مداوم منتشر شود. شاخص «تولید و فروش محصولات صنعتی در شرکت‌های بورسی» به همین جهت طراحی شده است. این شاخص اطلاعات منتشرشده از شرکت‌های بزرگ بورسی در حوزه صنعت را جمع‌آوری می‌کند و بر اساس آن، آمار تولید و فروش آن‌ها را برآورد می‌کند.

تازه‌ترین آمار منتشرشده از این شاخص، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تحت عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در مهرماه سال ۱۴۰۲: بخش صنعت و معدن» ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، رشد نقطه به نقطه تولید بخش صنعت در مهر امسال ۲٫۸ درصد بوده است. اما کدام زیربخش صنعت بیش‌ترین اثر منفی را روی این رشد گذاشته و باعث شده تا رشد نقطه‌ای تولیدات صنعتی بالاتر از این سطح نرود؟

020820

«خودرو و قطعات آن»، مانعی برای رشد بالاتر تولیدات صنعتی

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، «خودرو و قطعات آن» یکی از زیربخش‌های صنعت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر این زیربخش نبود، حداقل ۰٫۴ واحد درصد رشد تولیدات صنعتی افزایش می‌یافت.

به بیان دیگر، «خودرو و قطعات آن» در مهر ۱۴۰۲ بالاترین سهم را در کاهش رشد نقطه‌ای تولیدات صنعتی داشته که به دلیل کاهش چشمگیر تولیدات در این زیربخش است.

«خودروی سنگین»،‌ «قطعات» و «خودروی سواری» سه محصولی هستند که در ذیل این زیر بخش جای می‌گیرند و در مهر امسال همگی با کاهش تولید مواجه شده‌اند. به بیان دقیق‌تر، در مهر امسال تولید «خودروی سنگین»، «قطعات» و «خودروی سواری» به ترتیب حداقل ۵ درصد، ۲۵ درصد و ۷ درصد کمتر از مهر سال گذشته بوده است.

بنابراین خودروسازی باعث شده تا در اولین ماه از پاییز ۱۴۰۲، رشد نقطه‌ای تولیدات صنعتی در سطح پایین‌تری قرار گیرد. اما آیا چنین رخدادی برای اولین بار به وقوع پیوسته یا این که سابقه دارد و بوی رکود خودروسازی به مشام می‌رسد؟

مهر ۱۴۰۲ و رکورد ۲ ساله کاهش تولیدات در زیربخش «خودرو و قطعات»

روند ۵ ساله رشد نقطه به نقطه تولید خودرو و قطعات آن نشان می‌دهد که از ابتدای امسال سطح این شاخص رو به کاهش گذاشته و در نهایت طی دو ماه گذشته به محدوده منفی رسیده است.

به بیان دقیق‌تر، رشد نقطه‌ای تولید خودرو و قطعات آن در شهریور و مهر ۱۴۰۲ به ترتیب برابر با منفی ۲۷ و منفی ۳۲ درصد بوده است. آخرین باری که رشد نقطه‌ای تولید خودرو به نزدیکی این عدد رسیده به اسفند ۱۴۰۰ بر می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت که اولین رکورد ۲ ساله و دومین رکورد ۵ ‌ساله در «کمترین سطح رشد نقطه‌ای تولید خودرو» در مهر امسال رقم خورده است. 

این رکود خودرویی به تولید این محصول محدود نشده و بازار فروش آن را نیز در بر گرفته است.

آمارها نشان می دهد رشد نقطه به نقطه «فروش» خودرو و قطعات آن طی سه ماه اخیر منفی شده است. برای مثال، سطح فروش خودرو و قطعات آن در شهریور امسال ۵۱ درصد کمتر از شهریور سال گذشته برآورد شده است.

بنابراین شهریور ۱۴۰۲ رکورددار کمترین رشد نقطه‌ای فروش خودرو و قطعات آن طی پنج سال گذشته است.

بررسی ماهانه تولدات خودرو در سال جاری نشان میدهد در این مدت همواره رشد نقطه به نقطه منفی بوده است. این در حالی است که این صنعت در سال گذشته همواره جهش های قابل توجهی را تجربه کرده بود.  بنابراین می توان گفت بخشی از افت تولید در سال جاری را رشدبالای ثبت شده در سال گذشته توضیح می دهد اما در صورتی که این روند ادامه دار شود می تواند علامتی از رکود در بازار خودرو باشد.

020820

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می گیرد ؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می گیرد ؟

اکو ایران : وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.