شیرخشک های رژیمی با حفظ قیمت روانه بازار میشود
شیرخشک های رژیمی با حفظ قیمت روانه بازار میشود

سخنگوی سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد که از این لحظه به بعد، داروخانه‌ها با ثبت شناسۀ رهگیری شیرخشک در سامانه تی‌تک مجاز هستند تا شیر خشک رژیمی را با حفظ قیمت معین به مصرف‌کننده عرضه کنند.

در حال حاضر به طور میانگین ماهانه بین ۶ تا ۷.۵ میلیون قوطی شیر خشک در کشور تولید می‌شود و در صورت وجود نیاز و کمبود، کارخانه‌ها برای تولید بیشتر شیر خشک، شیفت‌بندی را اجرا می‌کنند.

البته میزان مصرف شیرخشک هر کودک ماهانه ۴ الی ۷ قوطی برآورد شده است، اما برای تامین رفاه خانواده‌ها ۱۰ قوطی شیرخشک به قیمت یارانه‌ای برای هر نوزادتعیین شده که خانواده ها می توانند در طول ماه آن را با نرخ یارانه‌ای دریافت کنند؛ در عین‌حال تعرفه شیرخشک بیش از ۱۰ قوطی با قیمت غیر یارانه‌ای محاسبه می‌شود و تا سقف ۲۰ قوطی قابل ارائه  است.

چندی  پیش با اینکه  اعلام شد که بازار شیر خشک به آرامش نسبی رسیده اما مشکلات هنوز به طور کامل رفع نشده بود. این بار فروش شیر خشک به شکل یارانه ای، عدم پرداخت یارانه شیر خشک توسط بیمه سلامت به دارو/tags/بیمه_سلامتخانه ها، و بالاخره ۷ برابر شدن نرخ ارز تخصیصی به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه ، ماجراهای جدیدی را رقم زده بود.

اوایل پاییز، ماجرای عدم تخصیص ارز به برخی شرکت های تولید کننده شیر خشک باعث شد تا چرخه تولید این شرکت ها متوقف یا کند شود.

در چنین شرایطی داروخانه ها موظف شدند فقط با ارایه کد ملی نوزاد و ثبت آن در سامانه تی تک به شکل سهمیه ای شیر خشک بفروشند. این طرح برای جلوگیری از قاچاق شیر خشک به کشورهای همسایه صورت گرفت.

سازمان غذا و دارو نیزبرای جبران کمبود شدید بازار، تصمیم به واردات این محصول ازترکیه گرفت؛‌تصمیمی که به شدت با مخالفت تولیدکنندگان داخلی مواجه شد. 

واردات شیرخشک درحالی در دستور کار قرار گرفت  که ۵ کارخانه تولید کننده شیر خشک در ایران سالانه ظرفیت تولید بیش از ۱۲۰ میلیون قوطی شیر خشک رگولار و رژیمی را دارند و این مقدار بیش از نیاز مصرف داخلی (۶۰ میلیون قوطی ) است.

ایران ۱۵ سال است در تولید شیر خشک به خودکفایی رسیده اما با وجود این، وزارت بهداشت واردات ۳۰ میلیون قوطی شیر خشک از ترکیه برای به آرامش رساندن بازار پرتلاطم شیر خشک را در دستور کار قرار داد.

از سوی دیگر تولید کنندگان داخلی می گویند شیرخشک های وارداتی نه تنها مشکلی از کمبود را حل نکرد بلکه ارزبری چند برابر و مصرف یارانه بالاتر را به دولت تحمیل کرد.

کمبود شدید شیر خشک حتی صدای مسئولان و نمایندگان مجلس را هم در آورد و بارها از تریبون های رسمی نسبت به این موضوع انتقاد کردند. از مدتی پیش تصمیم بر این شد که یارانه شیرخشک به طور مستقیم به مصرف کننده پرداخت شود به این شکل که داروخانه ها این محصول را با قیمت یارانه ای به مصرف کننده عرضه کنند و بعدا مابه التفاوت قیمت را از بیمه سلامت دریافت کنند. 

معاون فنی دفتر سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت از این پس خانواده‌ها با کد ملی کودک می‌توانند برای هر نوزاد زیر ۲ سال ۲۰ قوطی شیرخشک در ماه بخرند. از این تعداد ۱۰ قوطی یارانه‌ای و ۱۰ قوطی به صورت آزاد (غیر یارانه ای )  در اختیار خانواده قرار می‌گیرد. 

درحالی که مسئولان سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده اند کمبود شیر خشک نداریم و مردم شیر خشک را فقط از داروخانه ها تهیه کنند اما پرداخت نشدن سهم یارانه شیرخشک به داروخانه‌ها از سوی بیمه سلامت باعث شده برخی از داروخانه ها قید فروش شیر خشک را بزنند و خودشان را از کلاف پیچ در پیچ شیر خشک و سختی های پرداخت سهم ارزی شیر خشک یارانه ای توسط بیمه سلامت بیرون بکشند.

منبع:

نور نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]