پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 48220
  • 09 دسامبر 2023 - 12:12
  • 83 بازدید
  • ۰ دیدگاه

سخت‌گیری ترکیه برای واردات خودروهای برقی از چین

سخت‌گیری ترکیه برای واردات خودروهای برقی از چین
سخت‌گیری ترکیه برای واردات خودروهای برقی از چین

ترکیه در حال سرکوب واردات خودروهای برقی چین است، آخرین کشوری که پس از آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد یارانه‌های برقی این کشور آسیایی، این اقدام را انجام می‌دهد.

به گزارش اکو ایران، بر اساس مصوبه وزارت بازرگانی که ماه گذشته منتشر شد، شرکت‌های واردکننده خودروهای برقی به ترکیه باید حداقل ۱۴۰ ایستگاه خدمات مجاز در سراسر کشور داشته باشند و یک مرکز تماس برای هر برند باز کنند.

آنطور که بلومبرگ گزارش داده، به نظر می‌رسد این قوانین سخت به طور مشخص وسایل نقلیه چینی را هدف قرار داده است. واردات از اتحادیه اروپا و کشورهایی که قرارداد تجارت آزاد با ترکیه دارند از این فرمان مستثنی هستند. واردکنندگان فقط تا پایان ماه فرصت دارند تا از این قانون پیروی کنند، که برای بسیاری از افراد غیرممکن است.

این تغییر ناگهانی نشان‌دهنده یک شکست برای شرکت‌های درگیر در فروش خودروهای چینی در ترکیه، ششمین بازار بزرگ خودروی اروپا است.

ارول شاهین، مدیر اجرایی شرکت مشاوره خودرو EBS گفت: «این قوانین آنقدر سخت هستند که تا امروز هیچ برندی با آنها مطابقت ندارد.

شاهین گفت که بزرگترین مشکل ناشی از این الزام این است که واردکنندگان خودشان باید ایستگاه های خدمات ایجاد کنند که این امر توافق با خدمات شخص ثالث مجاز را پیچیده می‌کند.

-1x-1 (7)

افزایش محبوبیت

خودروهای برقی به لطف مقرون به صرفه بودن نسبی برندهای چینی و همچنین تحسین خودروی داخلی تاگ و ورود اخیر خودروی برقی تسلا متعلق به ایلان ماسک در ترکیه به طور فزاینده ای در این کشور محبوب شده‌اند. داده‌های انجمن صنعت ODMD نشان می دهد، فروش امسال خودروهای برقی در ترکیه تا نوامبر تقریباً ۱۰ برابر مدت مشابه سال قبل شده است به طوری که اکنون ۷٫۱ درصد از کل فروش خودروهای سواری را تشکیل می دهند.

یک مقام رسمی در آنکارا به شرط ناشناس ماندن به بلومبرگ گفت: قوانین جدید برای نظم بخشیدن به یک صنعت به سرعت در حال توسعه و ایجاد امکان حرکت به جلو در یک محیط کنترل شده است. این مقام گفت هیچ برنامه ای برای بازنگری قوانین یا تاخیر در اجرای آنها وجود ندارد.

شاهین از EBS گفت: «حیف است اگر هدف تاگ فروش چند هزار خودروی دیگر باشد. تاگ برای توسعه بیشتر باید در بازار داخلی نیز با رقابت روبرو شود.»

اسماعیل ارگون، مدیر کل بی وای دی ترکیه، گفت که شرکت بی وای دی، پرفروش ترین شرکت خودروسازی چین، یک شبکه خدمات مجاز در سراسر کشور را برنامه ریزی می کند و در حال امضای قرارداد با نمایندگی ها برای ارائه خدمات به مشتریان است.

ارگون گفت: «اگر این قانون طبق برنامه اجرا شود، ممکن است واردات ماه ها در مرز منتظر بماند.»

کاگان داگتکین، مدیر عامل Dogan Trend Otomotiv که توزیع کننده MG، نام تجاری SAIC Motor Corp در چین است، گفت: «منطق مقررات درست است، زیرا هدف آن محافظت از مشتری است. با این حال، باید قوانین رقابت و رویکرد عادلانه برای نهاد نمایندگی موجود باید در نظر گرفته شود.»

چین بزرگترین واردکننده ترکیه است و کالاهای این کشور آسیایی در افزایش کسری تجاری این کشور تا ماه نوامبر به تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار نقش داشته است. واردات خودروهای سواری سهم بزرگی در این کسری دارد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۱۸۴ میلیون دلار خودروهای برقی به ترکیه فروخت که تقریباً دو برابر این رقم در کل سال ۲۰۲۲ است. در اوایل سال جاری، ترکیه ۴۰ درصد عوارض گمرکی بر واردات خودروهای برقی از چین اعمال کرد تا نرخ کل مالیات گمرکی را به ۵۰٪ افزایش دهد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بیشترین افت قیمت در روز کاهشی به کدام خودرو رسید؟  + جدول 08 مه 2024

بیشترین افت قیمت در روز کاهشی به کدام خودرو رسید؟ + جدول

اکوایران: بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد امروز پرطرفدارهای داخلی روند آرامی را پشت سرگذاشتند. اکثر پرطرفدارهای داخلی روز باثبات، البته کمی کاهشی داشتند.

بازار خودرو با اتفاقی عجیب روبرو شد / احتمال پاکسازی بازار از این محصول محبوب 08 مه 2024

بازار خودرو با اتفاقی عجیب روبرو شد / احتمال پاکسازی بازار از این محصول محبوب

اکو ایران : سازمان ملی استاندارد جلوی شماره گذاری محصول یک خودروساز خصوصی را گرفت.

افزایش ۱۵ میلیونی دو محصول ایران خودرو در روز کاهشی دلار + جدول قیمت 07 مه 2024

افزایش ۱۵ میلیونی دو محصول ایران خودرو در روز کاهشی دلار + جدول قیمت

اکوایران: بازار پرطرفدارهای داخلی امروز خلاف جهت نرخ دلار حرکت کردند و شکل افزایشی به خود گرفتند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.