مطرح شدن پیشنهادات جدید در نشست بریکس
مطرح شدن پیشنهادات جدید در نشست بریکس

نخستین روز برپایی نشست نمایندگان گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس به میزبانی مسکو با طرح پیشنهادها و ایده‌هایی از سوی پنج عضو قدیمی به همراه چهار عضو جدید حاضر در این نشست همراه بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه از افزایش شمار اعضای گروه بریکس به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این گروه یاد کرد و گفت: ترکیب گسترده بریکس به ساختن نظم جهانی چندقطبی جدید، برابر و منصفانه کمک خواهد کرد و در عرصه بین‌الملل و به کشورهای در حال توسعه این امکان را می‌دهد که مواضع و دیدگاه‌های خود را قوی‌تر و واضح‌تر بیان کنند و همچنین نقش بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را در فرآیند تصمیم‌گیری جهانی تقویت کنند.  مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده در زمینه برنامه‌های بریکس در سال ۲۰۲۴ گفت:‌ هر سه سرفصل اقتصادی – مالی، ‌سیاسی- امنیتی، فرهنگی – مردمی بریکس لازم و ضروری هستند، ‌البته در جدول زمان‌بندی اعلام شده توسط میزبان،‌ستون اقتصادی – مالی برنامه‌های بیشتری دارد و بیشتر و سریع‌تر می‌تواند به ثمر بنشیند و رفاه و شکوفایی کشورهایمان را ارتقا دهد. وی اظهار داشت: در برنامه‌های سال ۲۰۲۴ میلادی، امیدوارم این برنامه‌های اقتصادی – مالی به ویژه مسائل بانکی و مالی،‌سیستم پرداخت‌ها،‌ ارز دیجیتال، ارز واحد، مبادلات با ارزهای ملی و دیگر برنامه‌ها سرعت بیشتری بگیرند و عملیاتی شوند. صفری خاطرنشان کرد:‌ برنامه ریزی برای افزایش سرمایه و تقویت بانک بریکس بسیار مهم و اثرگذار است. (سخنان نماینده ایران در این اجلاس را اینجا بخوانید)
معاون وزیر امور خارجه چین از دیگر دیپلمات هایی بود که در این نشست سخنانی ایراد کرد. ما ژائوسو گفت: چین در حال بررسی امکان راه اندازی مرکزی برای توسعه فناوری هوش مصنوعی در چارچوب گروه بریکس است. وی همچنین گفت: ما باید تصمیمات رهبران گروه بریکس را اجرا کنیم و در این راستا، همکاری های اقتصادی را ارتقا دهیم، از ارزهای محلی و سیستم های پرداخت در تسویه حساب های متقابل استفاده کنیم. معاون وزیر امور خارجه چین با تأکید بر لزوم گسترش حوزه کار و فعالیت بانک توسعه بریکس گفت: چین، ایفای نقش در مسیرانقلاب صنعتی جدید و همچنین تامین پایدار کالا در چارچوب بریکس را تضمین خواهد کرد.
احمد البداوی نماینده امارات متحده عربی نیز گفت: ما می توانیم تجربه خود را در اقتصاد دیجیتال به اشتراک بگذاریم، که به اهداف بریکس در عرصه تحول دیجیتال، یعنی انقلاب صنعتی چهارم کمک خواهد کرد.
آبیشک سینگ، نماینده وزارت امور خارجه هند نیز در این نشست گفت: هند پیشنهاد ایجاد یک انبار مشترک دارو برای گروه بریکس را دارد.
طربی معاون وزیر امور خارجه مصر نیز در این نشست گفت: مصر امیدوار است که ریاست روسیه بر بریکس امکان مقابله با چالش ها را در زمینه امنیت غذایی و انرژی فراهم کند. وی ادامه داد: ما به خوبی می دانیم که یکپارچگی و پیوستن کامل اعضای جدید در گروه بریکس یک چالش جدی است. ما متقاعد شده‌ایم که در دوره ریاست روسیه بر این گروه، قادر خواهیم بود با موفقیت بر این چالش فائق آییم.
آنیل سوکلال نماینده آفریقای جنوبی در گروه بریکس نیز در این نشست گفت: علاقه به فعالیت های بریکس چندین برابر شده است، حتی کشورهای پیشرفته غربی به امید ایجاد چارچوب همکاری، آرام آرام بر درهای این گروه می کوبند. این یک سیگنال مثبت است، زیرا بریکس علیه غرب نیست. نماینده آفریقای جنوبی ادامه داد: تاکنون حدود ۳۰ کشور برای عضویت در این گروه درخواست داده اند که این روند، یک رأی اعتماد به کاری است که بریکس انجام می دهد و به اهداف و اصولی که این گروه برای خود ترسیم کرده است. سوکلال تاکید کرد: علاوه بر این، این یک تعهد اخلاقی را بر ما تحمیل می‌کند که صدایمان را بلند کنیم و به عنوان مدافعان جهان در حال توسعه عمل کنیم. ما همیشه گفته‌ایم که هر کاری انجام می‌دهیم، علیه هیچ انجمن، بلوک یا کسی نیست. همواره به اصول برابری، فراگیری و تعامل در کل جامعه بین‌المللی متعهد بوده‌اند. نماینده آفریقای جنوبی در نشست گروه بریکس تاکید کرد: ما از شعار ریاست جمهوری روسیه در زمینه تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی حمایت می‌کنیم، به ویژه آنکه موضوع چندجانبه گرایی از اولین اجلاس سران گروه بریکس،‌ سنگ بنای دستور کار این گروه بوده است.
نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در سال ۲۰۲۴ میلادی، روز سه‌شنبه دهم بهمن ۱۴۰۲ با حضور معاونان وزیر امورخارجه و دیگر مقامات ۹ کشور عضو این گروه در مسکو آغاز به کار کرد.  این نشست، نخستین نشست گروه بریکس پس از ورود پنج عضو جدید از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) است و برای نخستین بار، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی در کنار اعضای قدیمی (روسیه، چین، برزیل،‌ هند و آفریقای جنوبی) به مدت سه روز درباره برنامه های بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی تبادل نظر خواهند کرد. نماینده عربستان سعودی به عنوان عضو جدید گروه بریکس در این نشست،‌ حضور نداشت. در ادامه نشست‌ روز سه‌شنبه و در غیاب خبرنگاران، برخی وزیران و اعضای اقتصادی دولت روسیه در جمع نمایندگان کشورهای عضو بریکس به ارائه پیشنهادهای خود برای روند حرکت این گروه در سال جاری میلادی پرداختند. ارائه چارچوب همکاری اعضای بریکس در عرصه تحقیقات انرژی و نیز حوزه هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مطرح در نخستین روز این نشست خواهد بود. قرار است دومین روز نشست نمایندگان کشورهای بریکس،‌روز چهارشنبه با حضور و سخنرانی سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود که این نشست با محوریت مشارکت استراتژیک به عنوان سنگ بنای چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل طرح‌ریزی شده است. نشست‌های دیگری نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با محوریت همکاری‌های امنیتی، پارلمانی و مسائل انسان‌دوستانه میان کشورهای عضو بریکس برگزار خواهد شد و اعضای قدیمی بریکس، مهم‌ترین طرح‌های خود را به اعضای جدید معرفی خواهند کرد.
طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]