احیای انجمن نظارت در قانون نیامده است/ شورای عالی نظارت حق دخالت در انتخابات را ندارد
احیای انجمن نظارت در قانون نیامده است/ شورای عالی نظارت حق دخالت در انتخابات را ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: احیای انجمن نظارت در قانون نیامده و شورای عالی نظارت حق دخالت در انتخابات را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، وحید آگاه، عضو هیات علمی دانشگاه علامه در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت:شورای عالی نظارت یکی از ارکان اتاق است که بر این اساس، در حقوق وقتی ارکانی مشخص می شوند، صلاحیت ارکان و نهادها تفسیر مضیغ و بسته شده و صلاحیت‌ها در گستره مقررات تایید می شود؛ بنابراین هیچ نهادی نمیتواند برای خود خلق صلاحیت کند. 
وی افزود: در آیین نامه اتاق، صلاحیت شورای عالی نظارت مشخص است و در هیچ یک، چیزی در مورد دخالت در انتخابات وجود ندارد؛ در قانون صرفا به دو دلیل می توان اتاق را منحل کرد؛ ضمن اینکه صلاحیت شورای عالی نظارت تمثیلی نیست؛ مگر اینکه خود قانونگذار بگوید. 
به گفته آگاه، در آیین نامه هم جایگاهی برای شورای عالی نظارت پیش بینی نشده و در مورد دبیرخانه شورای عالی نظارت هم چنین چیزی پیش بینی نشده است. 
وی اظهار داشت: در مورد صلاحیت انجمن نظارت هم باید گفت انجمن نظارت عضو دایمی اتاق نیست؛ برای انتخابات است و الان که انجمن نظر خود را داده، دیگر نم یتواند نظر جدید بدهد، ضمن اینکه در چارچوب قوانین خارج از قوه قضاییه این مهم پیش بینی نشده است. 
وی افزود: هر ذی نفع انتخابات حق طرح دعوا دارد. شورای عالی نظارت برای خود مبحثی باز کرده که انجمن نظارت احیا شود؛ در قانون احیای انجمن نظارت نداریم. 
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه، ادامه داد: حتی یک کارمند ساده هم نمیتواند کار غیرقانونی که رییسش از او خواسته را اجرا کند. رابطه هیات رییسه و شورای عالی نظارت رابطه آمر و مامور نیست. شورای عالی نظارت نمی تواند از اتاق کاری را بخواهد که غیرقانونی است و صرفا یک وظیفه نظارتی مقید برای انتخابات در نظر گرفته شده است. 
وی اظهار داشت: در مورد تجدید انتخابات همه چیز در آیین نامه آمده و چیزی که امروز موضوع چالش هیات رییسه است، در قانون پیش بینی نشده؛ ضمن اینکه مصوبه شورای عالی نظارت غیرقابل اجرا و مغایر با قوانین و مقررات است. 
آگاه معتقد است، در آیین نامه در خصوص صلاحیت هم صرفا باید از وزارت اطلاعات استعلام بگیریم؛ بنابراین اینطور نیست یک مرجع سکوت کند و بگوییم افراد نمی توانند کاندید شوند. 
وی افزود: فرآیند صلاحیت نامزدها هم طبق ایین نامه انجام شده و همه اینها بر عهده انجمن نظارت است؛ بنابراین انجمن می توانست همان موقع اعلام نظر کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هر کسی ذی نفع انتخابات است، می تواند در قوه قضاییه احقاق حق کند؛ هر رایی از دستگاه قضایی بیاید، همه باید تمکین کنند. 
وی افزود: از نظر ما انتخابات قانونی و معتبر بوده است؛ خصوصا انجمن نظارتی که آن را تایید کرده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]