مرجوع کردن یک محموله روغن خام آفتابگردان رسوبی مربوط به ۳ سال قبل
مرجوع کردن یک محموله روغن خام آفتابگردان رسوبی مربوط به ۳ سال قبل

معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد گفت: مرجوع شدن یک محموله روغن خام آفتابگردان که به دلیل عدم انطباق با استانداردهای سازمان غذا و دارو صورت می‌پذیرد، مربوط به محموله است که در دولت قبل وارد شده بود.

به گزارش بازار، احمد خانی نوذری درباره علت رسوب کالاهای اساسی در گمرکات و چگونگی رسیدگی به پرونده محموله روغن وارداتی در گمرک بندرعباس، اظهار داشت: ۳ محموله روغن خام آفتابگردان در اسفندماه سال ۱۳۹۹ یعنی در دولت قبلی از یک شرکت خارجی خریداری و وارد کشور شد.
وی افزود: محموله‌های روغن خام مذکور در تیر ماه سال ۱۴۰۰ وارد گمرکات ایران شد و در مردادماه همان سال پرداخت‌های ارزی آن صورت گرفت، لکن بعد در فرایند ترخیص محموله‌ها و انجام آزمایش‌های سازمان غذا و دارو، دو کشتی با استانداردهای ایران انطباق داشت و ترخیص شد؛ اما یک کشتی به دلیل عدم انطباق با استانداردهای سازمان غذا و دارو به منظور تعیین تکلیف در مخازن بندر امام خمینی ره باقی ماند.
معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزن بار کشتی سوم ۴۴ هزار تن روغن خام آفتابگردان بوده است، گفت: در چنین شرایطی دو گزینه پیش رو داشتیم یکی اینکه این کالا وارد کشور شده و به مصارف غیر انسانی برسد یا اینکه با تعامل با شرکت فروشنده کالا مرجوع شده و بار جایگزین دریافت شود.
خانی نوذری بیان کرد: در نهایت راه دوم انتخاب و طی چند مرحله با شرکت خارجی مذاکره شد و نهایتاً شرکت فروشنده در مسیر همکاری‌ها پذیرفت این بار را با محصول جدید جایگزین کند.
وی ادامه داد: مذاکرات مربوط به تعیین تکلیف محموله روغن خام آفتابگردان مذکور حدود ۳ سال به طول انجامید، اما در نهایت پرونده به سرانجام رسیده است و مقرر شده به‌زودی شرکت خارجی حمل محموله مذکور از ایران را آغاز نموده و بار جدیدی را ارسال کند.
معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین امیدواریم طی چند ماه آینده محموله جدید روغن خام آفتابگردان جایگزین روغن خام آفتابگردان فعلی وارد کشور می‌شود.
خانی نوذری با بیان اینکه روغن خام چندین سال تاریخ مصرف دارد گفت: محموله روغن خام آفتابگردان رسوب شده در گمرک بندرعباس فقط به دلیل عدم انطباق با استانداردهای سازمان غذا و دارو ایران مرجوع شده است و این به معنای مشکل داشتن این محموله نیست؛ زیرا ممکن است این محموله با گذراندن حدنصاب استانداردهای سایر کشورها مورد استفاده کشورهای دیگر قرار بگیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]