اثرگذاری بیشتر و کارآمدتر اتاق‌ها بر سیاست‌های اقتصادی، پیگیری می‌شود
اثرگذاری بیشتر و کارآمدتر اتاق‌ها بر سیاست‌های اقتصادی، پیگیری می‌شود

رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق اراک، از لزوم اثرگذاری کارآمد اتاق‌ها بر سیاست‌های اقتصادی کشور در چارچوب تقسیم کار ملی سخن گفت.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق اراک به برنامه‌های اتاق در دوره دهم اشاره کرد و گفت: جایگاه اتاق در تقسیم کار ملی بر اساس میزان اثرگذاری که بر سیاست‌های اقتصادی دارد، مشخص می‌شود. بنابراین باید تلاش کنیم در این مسیر مؤثرتر عمل کنیم.

سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران درباره برنامه‌های اتاق دهم تصریح کرد: یکی از اقداماتی که قرار است به صورت مداوم انجام دهیم، دیدار با هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور است چون به دنبال توسعه منطقه‌ای هستیم و مذاکرات خود را با دولت و سازمان برنامه برای پیشبرد این هدف آغاز کردیم. پیشنهادهایی را ارائه دادیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

او تأکید کرد: در مسیر توسعه منطقه‌ای باید ابزارها و نهادهایی که به اجرایی شدن این هدف کمک می‌کنند را ایجاد کنیم تا در بهترین حالت ممکن به اهداف تعریف شده، برسیم.

رئیس اتاق ایران از ضرورت تقسیم کار ملی صحبت کرد و گفت: اتاق باید جایگاه خود را در تقسیم کار ملی پیدا کند و بداند که متر اندازه‌گیری اثرگذاری اتاق‌ها در اقتصاد به میزان اثری است که می‌توانند روی سیاست‌های اقتصادی بگذارند و برای توفیق در این بخش باید یکپارچه و منسجم حرکت کنند.

سلاح‌ورزی در ادامه به نقش و جایگاه استان اراک از منظر صنعت و تولید اشاره و تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر همواره اتاق اراک توانسته بی‌حاشیه و مؤثر، نقش خود را در بخش اقتصاد ایفا کند و همیشه در این مسیر پیش‌رو بوده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود از اصلاح نظام بودجه‌نویسی در اتاق خبر داد و افزود: اتاق ایران باید بی‌انضباطی در بودجه‌نویسی را برای همیشه حل کرده و بودجه یک سال خود را به صورت عملیاتی تعریف کند. علاوه بر این ارزیابی و رتبه‌بندی فعالیت‌های اتاق‌ها را دنبال خواهیم کرد و بر اساس نتایج همین ارزیابی، منابع را اختصاص خواهیم داد.

رئیس اتاق ایران یکی دیگر از برنامه‌های اتاق ایران را احیای طرح کارورزی و نظام استاد شاگردی عنوان کرد و گفت: یکی از نیازهای برنامه‌ای در اقتصاد کشور وجود اطلاعات، داده و آمار است. در همین راستا، تهیه نقشه اقتصاد ایران را طبق اطلاعات و جدول داده و ستانده در دستورکار قرار دادیم تا از سال آینده اتاق ایران بتواند با نگاه به این نقشه، استراتژی توسعه صنعتی کشور را تدوین کند.

سلاح‌ورزی ادامه داد: سیستم نظارت و پایش را در این دوره مورد توجه قرار داده و برای موفقیت در این مسیر به حمایت همه اعضای هیات نمایندگان نیاز داریم.

در ادامه ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک این استان را از منظر صنعتی بسیار فعال معرفی کرد و از فعالیت ۳۲۰۰ واحد صنعتی در استان اراک خبر داد.

این فعال اقتصادی یکی از اقدامات و برنامه‌های اصلی اتاق اراک را راه‌اندازی مؤسسات آموزشی در حوزه کسب‌وکار عنوان کرد و گفت: اتاق اراک در مسیر حمایت از بخش خصوصی استان توانسته روابط و تعاملات خوبی را با سازمان‌های دولتی و دادگستری استان برقرار کند. از طرف دیگر نمایندگان اتاق، حضور فعالی در مجامع و شوراهای استانی دارند تا از حقوق و منافع بخش خصوصی حمایت کافی را داشته باشند.

او خواستار اعمال اصلاحاتی در ساختار و مقررات اتاق ایران شد. رئیس اتاق اراک در این باره گفت: تعدادی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در استان اراک که از ظرفیت این استان استفاده کرده و محیط زیست استان را تحت تأثیر قرار دادند، کارت‌های خود را از اتاق تهران دریافت می‌کنند و از این استان در جمع هیات نمایندگان حضور پیدا می‌کنند. این موضوع مورد اعتراض اتاق اراک است.

بیکی ادامه داد: باید از نظر قانونی بازنگری صورت بگیرد و افراد عضو اتاق استانی که بنگاه اقتصادی آنها در آنجا مستقر است، باشند. البته این موضوع تنها به استان اراک محدود نمی‌شود و مطلع هستم که در دیگر استان‌ها نیز چنین وضعیتی وجود دارد.

این فعال اقتصادی همچنین خواستار بازنگری در مقررات مربوط به سهم اتاق‌ها از میزان منابعی که در چارچوب سه در هزار و یا چهار در هزار به اتاق ایران پرداخت می‌کنند، شد.

اتاق دهم، برنامه‌محور و با تکیه بر تمام ظرفیت‌های خود حرکت می‌کند
محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های اتاق ایران در مسر اعتلای اقتصادی کشور، گفت: در این دوره تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا زیربنای فکری خود را در اختیار اعضا و ارکان اتاق‌ها قرار دهیم و چیزی غیر از این نخواهد بود.

صمد حسن‌زاده، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز گفت: استان اراک، حق بزرگی از منظر صنعت و تولید به گردن کشور دارد.

او افزود: اتاق ایران کار خود را آغاز کرده و با برنامه وارد شده و در تلاش است برای پیشبرد اهداف خود، مجدانه حرکت کند.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران هم تأکید کرد: علی‌رغم وجود برخی حواشی از زمان برگزاری انتخابات تا به امروز، کار خود را شروع کردیم و طبق برنامه‌ریزی که انجام دادیم در حال رایزنی و مذاکره با دستگاه‌های مربوطه هستیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران از برنامه‌ریزی برای سفر هیات رئیسه به استان‌ها و ملاقات با اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق‌ها خبر داد و افزود: علاوه بر سفرهایی که برنامه‌ریزی کردیم، هیات رئیسه هر روز در اتاق مستقر هستند. از طرف دیگر ترکیب اعضای کمیسیون‌ها نیز هفته دیگر مشخص خواهد شد و انتخابات آن برگزار می‌شود.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم از لزوم تقسیم کارها و مأموریت‌هایی که برعهده اتاق ایران است، سخن گفت و تأکید کرد: اتاق‌های سراسر کشور به عنوان یک رکن مهم باید بخشی از مأموریت‌های اتاق ایران را به عهده بگیرند و در این مسیر هر چه ظرفیت علمی اتاق‌ها را بالا ببریم به نفع بخش خصوصی خواهد بود.

او در ادامه به رعایت اصل شفافیت در منابعی که هزینه می‌شود اشاره کرد و گفت: در این دوره سعی می‌کنیم در مسیر شفافیت حرکت کنیم.

علی چاغروند، سرپرست دبیرکلی اتاق ایران نیز توضیحی درباره روند پرداخت منابعی که از اتاق ایران به اتاق‌های استانی اختصاص پیدا می‌کند، ارائه داد.

در ادامه نشست، اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق اراک، دیدگاه‌ها، انتظارات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند. حمایت بیشتر و معنادار اتاق ایران از پروژه‌های اتاق اراک، بالا بردن سطح رایزنی اتاق ایران با دستگاه‌های دولتی در مسیر توسعه اقتصادی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی بر رفع چالش‌هایی که بخش خصوصی در سراسر کشور با آنها مواجه است، توجه جدی‌تر اتاق به موضوع فناوری و تلاش برای حضور پررنگ‌تر آن در بخش اقتصاد، حضور اثرگذارتر اتاق ایران در مسیر سیاست‌گذاری اقتصادی، توجه جدی‌تر اتاق ایران نسبت به ارزیابی‌ها، نظارت و پایش فعالیت ارکان مختلف خود و در نهایت حمایت همه‌جانبه از بخش خصوصی از جمله موضوعاتی بودند در این نشست مورد توجه قرار گرفتند.

ناصر بیکی، حامد امینی مصلح آبادی، عباس اقبالیون، محمدحسین حیدری، مریم توسطی، میثم محرابی، سید سعید رضوانی، عماد مردانی، محمدعلی حسینی، ابوالفضل بابائی، بهروز محمدی، علیرضا بشارت، علیرضا خلیلی و محمدرضا جعفری، اعضای هیات نمایندگان اتاق اراک بودند که در جلسه حضور داشتند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]