ماجرای هرس غیراصولی درختان «جاده جنگل» لواسان چه بود؟
ماجرای هرس غیراصولی درختان «جاده جنگل» لواسان چه بود؟

هرس غیراصولی درختان جنگلی منطقه‌ای میان لواسان کوچک و بزرگ یکی از پربسامدترین مسائل این روزهاست؛ در این خصوص با تمام مسؤولان مربوطه گفت‌وگو کردیم.

خبرگزاری فارس – تهران؛ هرس غیراصولی درختان جنگلی جاده‌ای میان لواسان کوچک و لواسان بزرگ به بهانه تردد ماشین آلات برای بهره‌برداری از پروژه‌ جاده جنگل، در این روزها یکی از پربسامدترین مسائل در بین مردم شهرستان شمیرانات و فعالان محیط زیستی استان شده است.

در این خصوص با رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، فرماندار، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان شمیرانات گفت‌وگو کردیم.

فرماندار شمیرانات: جاده جنگل کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به مرکز شهر است

در ابتدا مجتبی ذاکریان، فرماندار شهرستان شمیرانات در خصوص لزوم بازسازی و بهره‌برداری از «جاده جنگل» و اقدامات مربوط به آن اظهار کرد: شهر لواسان کوچک مرکز سیاسی و حکمرانی منطقه است و تقریباً در ۱۰ روستای موجود در دهستان لواسان، قریب به ۱۴ هزار ساکن وجود دارد که پیگیری امور این افراد در شهر لواسان کوچک انجام می‌شود و به این دلیل تردد آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وی ضمن اشاره به اینکه طبق برآوردهای انجام شده روزانه حدود ۳ هزار تردد ضروری از منطقه به مرکز شهر یعنی لواسان کوچک انجام می‌شود، گفت: کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به مرکز شهر جاده‌ پشت سد به طول حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متر می‌باشد؛ ضمناً این جاده در گذشته نیز برای مرمت و بازسازی مدنظر بوده است ولی به دلایلی مانند عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی متوقف مانده است.
 

ماجرای هرس غیراصولی درختان «جاده جنگل» لواسان چه بود؟

فرماندار شهرستان شمیرانات ادامه داد: قریب به یک سال است که با توجه به ملاحظات محیط زیستی و منابع طبیعی، ملاحظات مربوط به سد و هزینه‌های هنگفتی که زیرسازی جاده دارد، مقدمات این پروژه آغاز شده است.

ذاکریان با اشاره به اینکه اعتبار خوبی برای این پروژه در نظر گرفته شده است، افزود: بنابر طرح اولیه ارائه شده برای این پروژه و مباحث اداره راهداری قریب به ۱۰۰۰ اصل درخت باید جابجا می‌شد که طبیعتاً همه این هزار اصل قابلیت جابجایی ندارند و بخشی از آن‌ها در طول انجام کار از بین می‌روند.

وی ضمن اشاره به اینکه در خصوص این پروژه نظرات مختلفی وجود دارد، ادامه داد: به گفته رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس درختان این منطقه خود رو می‌باشند و ارزش محیط زیستی خاصی نداردن  لذا از بین رفتن آنها آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند، البته برخی از مسؤولان نیز معتقد بودند که ریشه این درخت‌ها خاک رانشی آن منطقه را نگه داشته است و وجود آن‌ها از برخی آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

فرماندار شهرستان شمیرانات تصریح کرد: در نهایت به دلیل ملاحظات محیط زیستی از موضوع تعریض جاده صرف نظر و قرار شد اقدامات مربوط به جاده اعم از مسائل اداری، تجهیز کارگاه، بحث اعتبار و غیره، با همین عرض موجود یعنی حداقل عرض استاندارد یک جاده روستایی که ۵ و نیم متر است شروع شود که این اقدامات انجام شدند.
 

ماجرای هرس غیراصولی درختان «جاده جنگل» لواسان چه بود؟

ذاکریان با بیان اینکه با حضور مسؤولان تفاهمات این پروژه انجام، صورت جلسه و سپس ابلاغ شد، گفت: تعدادی از درختان در طول این حدود ۳ کیلومتر جاده جنگل آسیب می‌بینند که تعداد آنها زیر ۱۰۰ اصل درخت است.

وی با بیان اینکه دستورات لازم برای مستندسازی درخت‌های این مسیر به منابع طبیعی ابلاغ شده است، بیان کرد: متولی و ناظر اجرای این کار مجموعه فرمانداری است لذا چندبرابر درختانی که از بین می‌روند، درخت کاشته خواهد شد، البته تمام تلاش بر این است که درختان جابجا شوند و آسیبی نبینند.

فرماندار شهرستان شمیرانات ضمن اشاره به اینکه اداره محیط زیست و معاونت عمرانی فرمانداری به صورت هفتگی کار را رصد می‌کنند، افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت باید ۴۰ اصل درخت جابجا شود؛ وظیفه ما هم تسهیل عبور و مرور مردم و هم صیانت از محیط زیست است که هر دو باید به صورت متوازن انجام شوند.

ذاکریان گفت: دغدغه و مسؤولیت ما نسبت به محیط زیست از تمام فعالان محیط زیست بیشتر است اما به همان میزان نسبت به راه تردد مردم و مسأله آب و تامین امنیت و تسهیل راحتی مردم نیز مسئولیت داریم؛ با این وجود از تمام فعالان محیط زیستی که در این خصوص دغدغه‌ای دارند استقبال می‌کنیم که با حضور در فرمانداری بحث‌ها و راهکارهای خود را ارئه دهند.
 

ماجرای هرس غیراصولی درختان «جاده جنگل» لواسان چه بود؟

 

رئیس اداره راهداری شمیرانات: هرس درختان با هماهنگی همه ادارات انجام شده است

سیداحمد حسینی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان شمیرانات نیز با تاکید بر اینکه دلیل هرس درختان رفع ممانعت از اجرای پروژه و جلوگیری از شکستگی درختان بوده است، گفت: در آن منطقه قطع درختان اتفاق نیفتاده و هرس شاخه‌ها انجام شده و چیز خاصی اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه متولی هرس درختان منابع طبیعی است، ادامه داد: انجام آن پروژه با هماهنگی همه ادارات اعم از منابع طبیعی بوده و برای انجام این کار جلساتی هم تشکیل شده است؛ همچنین در طول بازدیدهای مشترک انجام شده از پروژه، نکات منابع طبیعی گوشزد شده است.

رئیس اداره راهداری شمیرانات بیان کرد: در این خصوص درختان کنار جاده هرس شده‌اند که تعداد آن‌ها ۱۰۰۰ اصل نیست و هنوز یک سوم درختان هرس نشده‌ است.
 

ماجرای هرس غیراصولی درختان «جاده جنگل» لواسان چه بود؟

رئیس منابع طبیعی شمیرانات: هرس درختان متوقف شده است

در ادامه جمشید جویباری، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از برخی توقعات استانداری و فرمانداری مبنی بر آسفالت جاده جنگل برای دسترسی اهالی لواسان بزرگ به لواسان کوچک و همچنین اختصاص حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دولت برای این پروژه خبر داد و گفت: تردد ماشین‌های سنگین راهداری با گرفتن سرشاخه‌های درختان موجب از بین رفتن آن‌ها می‌شود که در این خصوص برای همکاری اقدام به هرس درختان شد.

وی با بیان اینکه شاید هرس انجام شده غیراصولی باشد اما پایه و تنه درختان وجود دارند، ادامه داد: چون درختان را تا ارتفاع بالایی به اشتباه هرس کرده‌اند، اینگونه هرس مورد قبول ما نیست، به همین دلیل چند روز است که کار هرس درختان متوقف شده است تا این کار به‌طور اصولی و حداقل هرس انجام شود؛ ضمناً تعداد درختان این مسیر هزار اصل نیست.
 

ماجرای هرس غیراصولی درختان «جاده جنگل» لواسان چه بود؟

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: جاده‌کشی باید با اولویت حفظ منابع طبیعی باشد

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار کرد: اینکه درخت دست‌کاشت سوزن‌برگ به لحاظ اکولوژیک آنچنان حائظ اهمیت نیست یک اصل کلی است، اما کاربری درخت مسنی که به گفته مردم باعث ورود حیات‌وحش به منطقه شده، ارزشمند است.

وی با بیان اینکه با مسؤولان قرار گذاشته شده است که با جابجایی درخت‌ها از نابودی آن‌ها جلوگیری شود، گفت: جاده‌کشی باید با اولویت حفظ منابع طبیعی باشد و با حفظ این منابع است که هر کاری که ایجاد می‌شود ماندگار خواهد بود و اگر تخریبی در کار باشد پایداری وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه از اینکه در خصوص اجرای این پروژه مسیری مشخص شده است که همه کارشناس‌های محیط زیست و منابع طبیعی باید در مورد آن نظر کارشناسی دهند، خبر داد.

 

فیلم| هرس غیراصولی درختان جاده «جنگل» لواسان

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]