آیا برای نصب تابلو تبلیغاتی نیاز به مجوز است؟
آیا برای نصب تابلو تبلیغاتی نیاز به مجوز است؟
امروزه از هر خیابان یا محله ای که عبور کنید، یک تابلو تبلیغاتی بزرگ یا کوچک مشاهده خواهید کرد. این تجهیزات محصولات مهمی برای جلب مشتری و افزایش فروش کالاها هستند. علاوه بر این در معرفی کسب و کار تأثیر فوق العاده ای دارند؛ به همین دلیل به تعداد بالا در سطح شهر دیده می شوند.

تابلوهای تبلیغاتی برای نصب شدن در سطح شهر نیاز به مجوز دارند و اینطور نیست که هر کس در هر جایی که دلش بخواهد، یک تابلو نصب کند. اگر این مجوز اجباری نبود، سرتاسر دیوارهای شهری پر از تابلو میشد؛ در آن صورت با بروز شلوغی و هرج و مرج، دیگر هیچ تابلویی به چشم مشتری ها نمی آمد. پس از همین مورد می توان اهمیت دریافت مجوز برای تابلوهای تبلیغاتی را درک کرد.

اگر برای خرید و سفارش تابلوهای تبلیغاتی هزینه زیادی در نظر گرفته اید، اکنون زمان آن رسیده تا برای نصب آن ها در سطح شهر مجوز بگیرید. اگر می خواهید با سازمان های ارائه دهنده مجوز آشنا شوید و درباره روند اخذ آن اطلاعات بیشتری داشته باشید، تا انتها ما را همراهی کنید.

آیا برای نصب تابلو تبلیغاتی نیاز به مجوز است؟

بله، بدون تردید در هر گذر یا خیابان یا هر شهر و محله ای که هستید، برای استفاده از فضاهای عمومی و نصب انواع تابلوهای تبلیغاتی باید مجوز داشته باشید. این مجوز عموماً توسط شهرداری و سازمان زیباسازی فضای شهری صادر می شود. بسیاری از افراد هنوز علت دریافت این مجوز را نمی دانند؛ به همین دلیل در ابتدای کار توضیحاتی در خصوص اهمیت صدور مجوز برای تابلوهای تبلیغاتی بیان می کنیم:

اگر تعداد تابلوهای تبلیغاتی نصب شده در سطح شهر، بیش از حد مجاز باشد، مردم سردرگم می شوند. از طرفی تعداد بالای تابلوها در یک مکان زیبایی شهر را به طور کلی نابود می کند. بسیاری از افراد تابلوهای تبلیغاتی خود را در مکان های نادرست نصب می کنند که این امر سبب می شود مخاطرات بسیار زیادی برای عابران پیاده یا رانندگان اتومبیل های سنگین و سبک ایجاد شود.

از طرفی مهم ترین دلیل دریافت مجوز برای نصب تابلوهای تبلیغاتی جلوگیری از تضاد منافع است. فرض کنید که در یک خیابان چند تابلو تبلیغاتی در خصوص فروش لباس نصب شود. این امر سبب می شود تا مشتری گیج شود. از یک طرفی یک رقابت ناسالم میان فروشنده ها شکل بگیرد. با داشتن مجوز از سازمان های مربوطه، فضای منصفانه تری برای تبلیغات ایجاد می شود.

امروزه تمام افراد به این امر واقف هستند که بدون داشتن مجوز قانونی، هیچکس نمی تواند تابلویی الکی در سطح شهر نصب کند؛ پس با داشتن این مجوز و نصب تابلو می توانید به اعتبار برند و هویت خود کمک کرده و از این طریق مشتریان بیشتری جلب کنید.

مجوز مورد نیاز برای نصب تابلوی تبلیغاتی

شهرداری معتبرترین سازمان برای ارائه مجوز نصب تابلو است. درخواست مجوز مراحل و شرایط پیچیده ای ندارد و هر کسب و کاری می تواند با داشتن مجوز فعالیت خود، برای نصب یک تابلو تبلیغاتی در شهر اقدام کند. فراموش نکنید که طرح تابلوی تبلیغاتی شما باید از فیلتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عبور کند و محتوای درون آن تأیید شود. پس از آن مجوزهای مربوطه توسط سازمان شهرداری و سازمان زیبایی سازی شهری صادر می شود.

در چه شرایطی تابلوهای تبلیغاتی از سطح شهر جمع می شوند؟

اگر تابلو خود را بدون داشتن مجوز در سطح شهر نصب کنید، شهرداری حق جمع کردن تابلو را دارد. علاوه بر این اگر تابلوی تبلیغاتی خود را در مکانی نامناسب کنید؛ به گونه ای که برای افراد مزاحمت ایجاد کند، باز هم توسط کارکنان شهرداری جمع خواهد شد.

شهرداری ملزومات و قوانینی هم در خصوص متریال به کار رفته در تابلو و ابعاد آن دارد که اگر آن ها را رعایت نکنید، تابلوی شما جمع آوری شده و به انبار شهرداری منتقل می شود. اگر ظاهر تابلوی شما نامناسب باشد یا در مدت زمان کوتاهی فوق العاده کثیف شود، شهرداری حق جمع کردن آن را دارد؛ زیرا این تابلوها زیبایی شهر را تحت تأثیر قرار می دهند.

در انتها اگر تابلوی خود را به صورت غیر استاندارد آویزان کنید؛ به گونه ای که تمام اتصالات آن مورد دید باشند و یک جلوه نامناسب را به وجود آورند، به زودی شاهد جمع شدن آن خواهید بود. در ادامه باید بگوییم که شما اجازه ندارید هیچ وسیله تزیینی اضافی به تابلو خود آویزان کنید. اگر این کار را بکنید، با انتقال تابلوی خود به انبار شهرداری مواجه خواهید شد.

چه کسانی نمی توانند برای نصب تابلوی تبلیغاتی مجوز بگیرند؟

به طور کلی تمام افرادی که یک فعالیت قانونی دارند، می توانند برای نصب تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر مجوز بگیرند و هیچ محدودیت ویژه ای در این زمینه وجود ندارد. البته شرایط و قوانین نصب تابلو در هر شهر یا منطقه ای متفاوت است که باید با مراجعه به سازمان های معرفی شده، از آن ها مطلع شوید. با توجه به موارد یاد شده، افراد زیر قادر به دریافت مجوز برای نصب تابلوهای تبلیغاتی نیستند:

  • افرادی که فاقد مجوزهای رسمی و لازم برای کسب و کار خود هستند یا به عبارت ساده تر پروانه فعالیت ندارند.
  • اگر محل درخواستی شما برای نصب تابلو با قوانین زیباسازی شهری مغایر باشد، مجوز نصب آن صادر نخواهد شد.
  • به تابلوهایی که حاوی محتواهای غیر اخلاقی یا غیر اجتماعی هستند، مجوز تعلق نمی گیرد.
  • اگر ابعاد تابلو تبلیغاتی شما با ابعاد تعیین شده توسط شهرداری مغایر باشد، برای نصب آن مجوز نخواهید گرفت.
  • معمولاً به افرادی که دارای سابقه کیفری مرتبط با تخلفات تبلیغاتی هستند، مجوز نصب تابلو تبلیغاتی داده نمی شود.
  • افرادی که تابلوهای قبلی آن ها به دلایل مختلف جمع آوری شده است، برای نصب تابلوهای بعدی با قوانین سخت گیرانه تر و محدودیت های بیشتری مواجه می شوند. این قانون شامل افرادی که به دلیل تخلف تبلیغاتی توسط سازمان های مرتبط جریمه شده اند، نیز می شود.

چه زمانی برای نصب تابلوی تبلیغاتی در ایران نیاز به مجوز نیست؟

به طور قطع می توان گفت که برای نصب تمامی تابلوهای تبلیغاتی؛ چه بزرگ و چه کوچک نیاز به اخذ مجوز از سازمان های مرتبط است؛ اما موارد استثنایی هم در این زمینه وجود دارد که تعداد آن ها از انگشتان دست نیز کمتر است:

  • تابلوهای موقت که برای اطلاع رسانی های ویژه؛ مانند نمایشگاه ها، تئاترها و… نصب می شوند. البته این موارد نیز نیاز به مجوز از شهرداری دارند؛ اما ممکن است در برخی از شهرها این قوانین زیاد سخت گیرانه نباشد.
  • تابلوهای بسیار کوچکی که تأثیر چندانی در زیبایی شهر نداشته باشند و مزاحمتی برای کسی ایجاد نکنند. معمولاً تابلوهایی که داخل یا سردر مغازه ها نصب می شوند، نیازی به دریافت مجوز ندارند.

توصیه می شود که قبل از نصب هر گونه تابلو تبلیغاتی و بنر در سطح شهر یا حتی در سردر مغازه خود با کارشناسان شهرداری مشورت کنید و تأییدیه های لازم از آنان را دریافت کنید؛ زیرا ممکن است هزینه بسیار زیادی برای سفارش تابلو تبلیغاتی خود کرده باشید و اگر توسط شهرداری جمع شود یا مجوز نصب آن صادر نشود، خسارت های مادی زیادی به شما وارد شود.

بهترین مکان برای نصب تابلو تبلیغاتی کجاست؟

مسلماً شما به عنوان یک شهروند عادی نمی توانید تشخیص دهید که بهترین مکان برای نصب یک تابلو تبلیغاتی کجاست. ناگفته نماند که در زمان درخواست برای صدور مجوز نصب تابلو، مثلا اگر ساکن تهران هستید و قصد دارید در تهران تابلو نصب کنید؛ باید مکان دقیق آن را هم به شهرداری تهران اعلام کنید. اگر مکان نادرستی برای نصب تابلو در نظر بگیرید، تمام هزینه و دوندگی که برای طراحی و مجوز تابلو انجام داده اید، به هدر می رود.

طراحان حرفه ای تابلوهای تبلیغاتی و کارشناسان زیباسازی شهری بهترین افرادی هستند که می توانید در این زمینه با آن ها مشورت کنید. آن ها به خوبی مکان های مشخص شده برای نصب تابلو را می شناسند و می توانند کمک های شایانی در این زمینه بکنند.

مهم ترین قوانین نصب تابلو که باید بدانید

قوانین نصب تابلو بسیار منعطف است و شهرداری هر منطقه با توجه به اختیاراتی که دارد، می تواند تغییراتی در این قوانین دهد. مواردی که در ادامه بیان کرده ایم، مهم ترین قوانین در زمان نصب و طراحی تابلوهای تبلیغاتی هستند؛ بنابراین آن ها را به دقت مطالعه کنید و صحت آن را از شهرداری منطقه زندگی خود جویا شوید:

  • تابلوهای تبلیغاتی باید فونت درشت و خوانایی داشته باشند و در سریع ترین زمان ممکن خوانده شوند تا سبب بروز ترافیک در معابر عمومی نشوند.
  • تابلوهای تبلیغاتی نمی توانند بیش از یک دهم عرض خیابان را اشغال کنند.
  • نصب کردن تابلو در تراس منازل و آپارتمان ها ممنوع است. نصب تابلوی در جلوی پنجره نیز محدودیت دارد.
  • از آویزان کردن تابلوهای تبلیغاتی به درخت ها خودداری کنید.
  • ارتفاع تابلو نباید بیش از ۳ متر و عرض آن بیش از ۶ متر باشد.
  • مجوز صادر شده برای تابلوهای تبلیغاتی زمان مشخص دارند و پس از اتمام زمان، مجوز باطل می شود. البته در مواردی امکان تمدید این مجوز وجود دارد.
  • شهرداری می تواند قوانینی را هم در خصوص نور یا صدای تابلو تعیین کند. بر اساس این قوانین مجوز نصب برای تابلوهایی که نور شدیدی دارند یا صدای آن ها سبب آزار و حواس پرتی رانندگان می شود، صادر نمی شود.
  • مجوز نصب تابلو برای بسیاری از خیابان های خاص صادر نمی شود و نصب تابلو در آن ها پیگرد قانونی دارد.
  • تابلوهای غیرنوری امکان نصب در مکان های مختلفی؛ مانند تیر برق و چراغ راهنمایی و رانندگی را ندارند.
  • در مکان هایی که شیب زیادی دارند، امکان نصب تابلو وجود ندارد.
  • فاصله تابلو از سطح زمین باید حداقل نیم متر باشد.

مراحل دریافت مجوز نصب تابلو تبلیغاتی

در اولین مرحله برای دریافت مجوز نصب تابلو تبلیغاتی باید طرح تبلیغاتی خود را با تمام جزئیات آن شامل رنگ ها، تصاویر، محتوای متنی و… به شهرداری ارائه دهید تا مورد تأیید کارشناسان آن ها قرار بگیرید. در بسیاری از موارد این طرح برای تأیید به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع می شود.

در مرحله بعدی باید فرم درخواست مجوز را از شهرداری دریافت کرده و موارد خواسته شده در آن را به درستی تکمیل کنید. پس از آن باید مدارک لازم و خواسته شده را به فرم پیوست کرده یا آن را به صورت جداگانه به شهرداری تحویل دهید.

در مرحله نهایی باید هزینه های مربوط به دریافت مجوز را پرداخت کرده و رسید آن ها را به شهرداری ببرید و منتظر بمانید تا جواب درخواست شما صادر شود. اگر با درخواست شما موافقت گردد، در بازه زمانی مشخص شده توسط شهرداری می توانید تابلو تبلیغاتی خود را نصب کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که بخواهند مجوز نصب تابلو تبلیغاتی را دریافت کنند، باید یک سری مدارک را به شهرداری ارائه دهند. البته این مدارک از شهری به شهر دیگر متفاوت است. ما در ادامه مهم ترین مدارکی که باید در زمان درخواست مجوز به همراه داشته باشید را بیان کرده ایم:

  • فرم تکمیل شده درخواست مجوز
  • کپی شناسنامه فرد متقاضی
  • کپی جواز کسب
  • سند مالکیت یا اجاره نامه محل مغازه یا شرکت
  • طرح تکمیل شده تابلو
  • رسید پرداخت هزینه های مربوطه
  • ثبت آدرس تابلو همراه با مهر و امضای مدیر عامل شرکت
  • داشتن آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات در روزنامه رسمی

تابلوهای تبلیغاتی مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی هستند و تأثیر بسیار زیادی در زیبایی شهر دارند؛ به همین دلیل بدیهی است که برای نصب آن ها به مجوز نیاز باشد. این مجوز توسط سازمان شهرداری و زیباسازی شهری صادر می شود و بدون دریافت آن نمی توان حتی یک بنر ساده در سطح شهر نصب کرد.

صدور این مجوز برای زیبایی فضای شهر، جلوگیری از هرج و مرج و ایجاد فضایی منصفانه برای تبلیغ کسب و کارهای مختلف، اهمیت دارد. قوانین مربوط به نصب تابلو و صدور مجوز برای آن در هر شهری متفاوت است؛ بنابراین قبل از هر اقدامی با کارشناسان شهرداری مشورت کنید. علاوه بر این در بسیاری از مواقع ابعاد تابلو نیز توسط شهرداری تعیین می شود.

فراموش نکنید که شهرداری می تواند تابلوهای تبلیغاتی فاقد مجوز یا آن هایی که در مکان های نادرست نصب شده اند را جمع کرده و به انبار خود منتقل کند؛ بنابراین از هر گونه اقدام خودسرانه در این زمینه جلوگیری کرده تا مشمول خسارت مادی نشوید. علاوه بر این برای طراحی تابلو و پیدا کردن بهترین مکان برای نصب آن از افراد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید تا بیشترین تأثیر را از نصب تابلو دریافت کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]