تمایل دولت به سرمایه گذاری های بزرگ / راه حل مشکل کمبود برق پیدا شد
تمایل دولت به سرمایه گذاری های بزرگ / راه حل مشکل کمبود برق پیدا شد

افضلی گفت: بسیاری از مشترکان برق، الگوی مصرف را رعایت نمی کنند که این امر نیز، آسیب های بزرگی به صنعت برق زده است.

ناترازی تولید و مصرف برق، موضوعی غیر قابل انکار بوده که چندین سال است در کشور ما وجود دارد. افزایش روز افزون مصرف برق و همچنین کمبود تولید، سبب می شود تا در بحث برق، مشکلات بزرگی پیش آید. البته لازم به ذکر است که هر میزان تولید برق افزایش یابد به همان میزان مصرف افزایش پیدا می کند.

الگوی مصرف رعایت نمی شود

حسین افضلی، کارشناس برق و انرژی در ارتباط با وضعیت فعلی برق کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: نکاتی که در بحث مشکلات برق مطرح می شود را می توان به ۲ دسته تقسیم بندی کرد. اول آنکه سرمایه گذاری های موثری در بخش برق به ویژه تولید و انتقال صورت نمی گیرد و سرمایه گذاران بنا به دلایلی که وجود دارد حاضر به سرمایه گذاری ریسک پذیر نخواهند بود. دوم آنکه، بسیاری از مشترکان برق، الگوی مصرف را رعایت نمی کنند که این امر نیز، آسیب های بزرگی به صنعت برق زده است.

افضلی ادامه داد: ادارات نیز، باید صرفه جویی در مصرف برق را جدی گرفته و در ساعات اوج مصرف، از روشن نمودن کولر که بیشتر این کولرها گازی است، خود داری کنند. اما شاهد این موضوع هستیم که در بسیاری از ادارات، الگوی مصرف رعایت نشده و در تمام وقت اداری، کولر درحال فعالیت است. ادارات باید صرفه جویی را در نظر داشته باشند. بخش اداری و بخش خانگی، اگر بتوانند طبق اصول و الگوهای تعیین شده، برق را مصرف کنند، قطعا، مقداری از این ناترازی به وجود آمده برطرف خواهد شد.

وی افزود: در بخش تولید، باید درنظر داشته باشیم که نیازمند یک نیری محرکه هستیم. تولید برق، آنطور که باید، فعال و پویا نبوده و این امر به دلیل نبود سرمایه گذاری ها و کمبود تکنولوژی است که بخشی از آن به تحریم بر می گردد. باید بخش تولید را به صورت جدی فعال کرد و هر دستگاهی در این زمینه باید نسبت به وظایف خود احساس مسئولیت داشته باشد.

باید ممیزی های ادارات فعال شوند

این کارشناس انرژی و برق در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: لازم به ذکر است که ممیزی های انرژی ادارات باید از همین حال آغاز شود. باید در هر اداره ای یک شخص به عنوان فرد ممیز انرژی تعیین شود. البته در بیشتر ادارات، ممیزی انرژی راه اندازی شده است اما نیازمند آن است که بازرسی ها انجام شده و   ببینند که نسبت به سال قبل، چه تغییراتی صورت گرفته است. بسیاری از ادارات که در شرایط آب و هوایی معتدل قرار دارند، می توانند دما را تا ۲۵ درجه تحمل کرده و کولر ها را وارد مدار نکنند. با صرفه جویی برق ادارات، می توان میزان قابل توجهی انرژی را ذخیره کرده و از آب پشت سدها برای تولید برق آبی، استفاده نکنیم. درواقع باید دولت در بخش مصارف ادارات به طور جدی وارد عمل شود تا الگوی مصرف به درستی رعایت شود.

افضلی خاطر نشان کرد: نکته بعد، میزان مصرفی است که در بخش خانگی صورت می گیرد و مردم باید برق را اصولی مصرف کنند. شاهد آن بوده ایم که به علت نبود مدیریت در مصرف برق، خاموشی ها در بخش خانگی اعمال شده است. اگر دولت اعلام کند که امسال در بخش تولید برق، مشکلی وجود ندارد، در بخش خانگی و تجاری خاموشی اعمال نخواهد شد. گاهی، مسئولان به دلیل آنکه بخواهند خیال مردم را از بابت برق راحت کنند، اعلام می کنند که خاموشی ها اعمال نخواهد شد. اما نکته واقعی این است که با کمبود تولید برق مواجه هستیم. در بسیاری از کشورها، زمانی که مصرف برق افزایش پیدا می کند، دولت، تعرفه ها را افزایش می دهد اما چنین موضوعی در کشور رخ نمی دهد و مردم توان پرداخت قبض های سنگین را ندارند. حقیقت باید به مردم گفته شود تا بدانند که کمبود برق وجود دارد و صرفه جویی را آغاز کنیم.

وی در ارتباط با چند راهکار ساده برای مدیریت مصرف برق اظهار کرد: اگر مردم در ساعات ابتدایی روز، لوازم برقی خانه را مانند، جارو برقی و لباسشویی و … روشن کنند، بسیار تاثیر بالایی بر صرفه جویی خواهد داشت. اوج مصرف برق با غروب آفتاب آغاز خواهد شد و هر میزان که قبل از این ساعت لوازم برقی استفاده شود، بهتر خواهد بود. پس باید در نظر داشته باشیم که در ساعات اوج مصرف، از روشن نمودن لوازم برقی پر مصرف خود داری کنیم. درب های اتاق و پنجره به هنگام روشن نمودن کولر بسته باشد و در صورت امکان، برای کولرهای آبی از سایه بان استفاده شود. این روش ها تاثیر بالایی بر کاهش مصرف دارد.

لزوم سرمایه گذاری در انرژی های نو

این کارشناس انرژی و برق در ارتباط با بحث سرمایه گذاری در انرژی های نو گفت: در بخش انرژی های نو، دولت باید کمک کند و تسهیلات مناسبی را به مردم پرداخت کند. افراد بسیار کمی وجود دارند که بدون دریافت تسهیلات می توانند از انرژی های نو استفاده کنند. مردم باید ۳۰ درصد را پرداخت کرده و ۷۰ درصد را برای تهیه پنل های خورشیدی وام بگیرند. البته که باید شرایط برای تهیه پنل های خورشیدی فراهم باشد که یا باید از طریق واردات صورت گیرد و یا اینکه در داخل کشور اقدام به تولید آن کنند. متاسفانه روش های معمول دولت این است که به سمت سرمایه گذاران بزرگ می رود به سرمایه های جزئی توجهی ندارد که دلیل آن هنوز مشخص نیست. دولت باید در هر استان چندین نقطه اعلام کند که قابلت کشت ندارد و می توان در آن پنل های خورشیدی نصب کرد. این زمینن ها در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد تا بتوانیم برق خورشیدی تولید کنیم.

افضلی ادامه داد: دولت باید شرایطی را فراهم کند که مردم به جای سرمایه گذاری در طلا و سکه به سمت سرمایه گذاری بر روی نیروگاه های خورشیدی حرکت کنند. اما دولت باید به موقع مطالبات مردم را پرداخت کرده تا سایر سرمایه گذاران مشتاق شوند که سرمایه خود را در بخش نیروگاه های برق خورشیدی سرمایه گذاری کنند.

وی در پایان گفت: اگر قرار باشد هیچ اتفاقی در زمینه تولید برق صورت نگیرد، قطعا آینده با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد. نمی توانیم تمام کمبود ها در حوزه انرژی را به سمت بخش صنعت هدایت کرده و خاموشی ر برای آن ها اعمال کنیم. این بخش تولیدی است و اگر تولید در مملکت آسیب ببیند، درآمد و سرمایه مردم افزایش پیدا نخواهد کرد. دولت باید بسیار جدی وارد عمل شود و به انرژی های تجدیدپذیر بها دهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]