قیمت نفت افزایش یافت /  احتمال مختل شدن عرضه سوخت
قیمت نفت افزایش یافت /  احتمال مختل شدن عرضه سوخت

تنش های دریای سرخ یکی از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت نفت در کنار سایر عوامل به حساب می آید.

دریای سرخ که مدت زیادی است شاهد تنش و درگیری های بسیاری است، سبب شده است تا قیمت نفت در بازار جهانی با مشکلات اصلی مواجه شود. در این میان کشتی های حامل سوخت تغییر مسیر داده و همین امر سبب شده است تا قیمت سوخت شاهد افزایش چشمگیری باشد.

قیمت نفت تحت تاثیر رشد اقتصادی مثبت آمریکا و روشن‌تر شدن دورنمای تقاضای چین، برای دومین هفته متوالی صعود کرد و در بالاترین حد خود در ۲ ماه گذشته ایستاد.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۱۲ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و در ۸۳ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از ۳۰ نوامبر بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۵ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۷۸ دلار و یک سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از نوامبر بود.

هر دو شاخص، بیش از ۶ درصد رشد هفتگی ثبت کردند که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۱۳ اکتبر بود که جنگ غزه آغاز شده بود.

تیم ایوانز، تحلیلگر مستقل بازار نفت گفت: محرک‌های اقتصادی چین، رشد تولید ناخالص داخلی قوی‌تر از حد انتظار آمریکا در سه ماهه چهارم، کاهش نرخ تورم آمریکا، ریسک‌های ژئوپلیتیکی مداوم و کاهش ۹.۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری آمریکا در هفته گذشته، همگی باعث شده اند قیمت‌ها بالاتر بروند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد نیروهای دریایی یک عملیات را برگزار کرده و یک نفتکش را در خلیج عدن، هدف قرار دادند و باعث آتش سوزی آن شدند. حادثه مذکور، به نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه اضافه کرد.

قیمت نفت در هفته گذشته از برداشت بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا پشتیبانی شد. کاهش ذخایر به خصوص در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات وست تگزاس اینترمدیت است و در سراسر منطقه میدوست، می‌تواند فشار صعودی بیشتری روی قیمت‌ها ایجاد کند.

همچنین احتمال مختل شدن عرضه سوخت پس از حمله پهپادی اوکراین به یک پالایشگاه نفت صادرات محور در جنوب روسیه، از قیمت‌ها پشتیبانی کرد.

در بخش عرضه، آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است، رشد اقتصادی سریع‌تر از حد انتظاری را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تجربه کرد. همچنین بازار از تدابیر اخیر چین برای تقویت رشد اقتصادی استقبال کرد.

با این حال، این پیش بینی معامله‌گران که بانک مرکزی آمریکا، احتمالا به جای مارس، در ماه مه، دور کاهش نرخ خود را آغاز خواهد کرد، بر معاملات نفت سنگینی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که رشد قیمت‌ها را محدود کرد، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز بود که نشان داد شرکت‌های انرژی آمریکایی در هفته گذشته، دو حلقه به شمار دکل‌های حفاری نفت افزودند و تعداد آنها را به ۴۹۹ حلقه رساندند.

سیاست دولت سیزدهم در حوزه بازمعماری تجارت انرژی با وجود تحریم‌ها جواب داده و همین موضوع نیز موجب رشد اقتصادی کشور شده، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت رشد صادرات نفت بوده است، طی این مدت شاهد توسعه صادرات و افزایش تولید نفت بوده‌ایم، تاجایی که تولید به مقادیر قبل تحریم نزدیک شده و می‌توان اعلام کرد که تحریم‌ها بی‌اثر شده است.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]