پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 40108
  • 06 نوامبر 2023 - 8:14
  • 129 بازدید
  • ۰ دیدگاه

اثر کنترل قیمت دلار بر صادرات

اثر کنترل قیمت دلار بر صادرات
اثر کنترل قیمت دلار بر صادرات

قیمت دلار شنبه کف زد یکشنبه سقف/ معامله‌گران می‌گویند سکه فردایی لیدر است دیگر بازارها جو‌گیرند/ موضع ارزی کیهان در بازار ارز خبرساز شد/ کنترل قیمت دلار چه اثری برای صادرات و واردات ایران داشته است؟

به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند دلار شنبه کف زد، یکشنبه سقف. از نظر  معامله‌گران روند یکشنبه معکوس شنبه بود فقط با سرعت پایین‌تر.

قیمت دلار هرات در ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان شروع به کار کرد و با افزایش تا ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت ولی نتوانست از این مرز عبور کند. بازار ارز هرات در نهایت در ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد. قیمت هرات در پشت خط از نرخ بسته شده هم پایین‌تر رفت و در حوالی ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان در معامله بود.

قیمت درهم در ۱۴ هزار و ۶۰ تومان بازگشایی کرد و با افزایش در ۱۴ هزار و ۹۰ تومان بسته شد. قیمت سکه در ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش تا ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا رفت اما جانی نداشت و در حوالی ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کار خود را به پایان رساند. این درحالی بود که سکه فردایی با کاهش به کف کانال ۳۰ میلیون تومانی نزدیک شد.

لیدر جدید بازار

گروهی از معامله‌گران معتقد بودند که سکه فردایی لیدر بازار است و بازارهای دیگر الکی بالا رفتند. آن‌ها با همین جو کاهش سکه، مدعی بودند که سکه نقدی وارد کانال ۲۸ میلیون تومان شد که شانتاژ بود. در مقابل گروه دیگری معتقد بودند که کاهش سکه فردایی برای پر کردن گپ چارت در حوالی ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

در مجموع معامله‌گران معتقدند بازارها درگیر مقاومت شدند و وضعیت بلوکه باعث شده تا فروش در بازار بیشتر باشد. از نظر آن‌ها فعلا تقاضای آن‌چنانی در بازار وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا قیمت‌ها جان نداشته باشند. آن‌ها می‌گفتند کنترل بازار با وضعیت بلوکه موقتی است و اگر تقاضای نقدی وارد بازار شود اوضاع متفاوت می‌شود.

در روز یکشنبه یک تحلیل درمورد صادرات و قیمت دلار در بازار دست به دست می‌شد. این تحلیل مدعی بود که کنترل قیمت دلار فقط باعث شده تا قیمت دلاری کالاهای ایرانی برای بازارهای همسایه مقرون به صرفه نباشد. درواقع آن‌ها می‌گفتند قیمت‌های ریالی به خاطر تورم بالا رفته اما ارزش دلاری بخاطر کنترل قیمت دلار رشد خاصی نداشته است.

پیش‌بینی اعتماد از قیمت دلار

در روز شنبه روزنامه اعتماد یک پیش‌بینی از قیمت دلار داشت که در آن گفته بود که یک کارشناس برای قیمت دلار پیش‌بینی ۷۵ هزار تومانی کرده است. چنین تحلیل‌هایی همیشه در بازار وجود داشته و معامله‌گران به آن‌ها بیشتر به چشم جو نگاه می‌کنند چرا که دلیل خاصی در تحلیل نیست و از زمان هم صحبت نشده است. اما آن چیزی که در معاملات یکشنبه قابل توجه معامله‌گران بود اظهارات روزنامه کیهان در این باره بود. روزنامه کیهان گفته چرا دستگاه امنیتی با روزنامه اعتماد و فردی که گفته دلار ۷۵ هزار تومان می‌شود برخورد نمی‌کند؟

معامله‌گران می‌گفتند اولا اینکه برخورد امنیتی، جو روانی بازار را به هم می‌ریزد. دوما اینکه روزنامه کیهان آدرس غلط درمورد گرانی دلار می‌دهد. در واقع آن چیزی که باعث گران شدن دلار می‌شود کسری بودجه و رشد نقدینگی است.

تحلیل‌گران فنی معتقدند تا حمایت‌ها در بازار حفظ شوند قیمت‌ها فعلا در همین محدوده به صورت رنج نوسان خواهند داد تا فاند جدید به بازار برسد. حمایت سکه ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و حمایت طلای آبشده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان. گروهی از معامله‌گران معتقدند تا زمانی‌که طلای آبشده زیر محدوده ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد این بازار بر مدار نزول است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
شرکتی که بیش از هر کشوری بیت‌کوین در اختیار دارد 09 مه 2024

شرکتی که بیش از هر کشوری بیت‌کوین در اختیار دارد

اکوایران: شرکت آمریکایی مایکرواستراتژی اخیرا تعداد قابل توجهی بیت‌کوین خریداری کرده که باعث شده این شرکت بیش از هر کشوری در جهان، بیت‌کوین در اختیار داشته باشد.

09 مه 2024

تمدید روادید حضور ارزی در اسلامبول

بازار ارز و سکه همچنان در بازه حبس شده خودش در حال نوسان رفت و برگشتی است. از هفته گذشته قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه برای سومین بار به کف حمایتی خودش رسید و باز هم در شکستن آن ناکام بود.  بحث داغ بازار همچنان تعطیلی طلافروشان بود. با همه اخباری که در پشت […]

مجوز دوباره به بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز 09 مه 2024

مجوز دوباره به بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

اکوایران: شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی مبنی بر اعطای اختیارات لازم به این بانک برای مداخله در بازار ارز و کنترل نوسانات ارزی موافقت کردند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.