پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 46730
  • 03 دسامبر 2023 - 8:11
  • 90 بازدید
  • ۰ دیدگاه

در هرات وضع دلار و تومان چگونه است؟

در هرات وضع دلار و تومان چگونه است؟
در هرات وضع دلار و تومان چگونه است؟

طلا با چراغ سبز پاول سر به هوا شد/ معامله‌گران می‌گویند روز یکشنبه مرز مقاومت در بازار نقدی و فردایی تست می‌شود/ یورو رسمی یکدفعه به کانال ۴۵ برگشت خورد/ در هرات وضع دلار و تومان چطور است؟

به گزارش اکوایران، در بازار روز شنبه یک تعادل به هم خورد؛ با افزایش طلا، سکه و طلای آبشده بدون تغییر دلار جهش کردند.

این تکروی به حدی بود که بعضی تصور می‌کنند بازارساز نیازمند طراحی پلن جدیدی هست. با اینکه قیمت دلار همچنان در همان بازه ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان است اما قیمت سکه و طلای آبشده افزایشی شدند. قیمت انس در روز جمعه پس از اظهارات پاول با افزایش تا ۲۰۷۲ دلار بالا رفت که به بالاترین قیمت در ۶ ماه گذشته رسید. 

با توجه به محتوای سخنرانی روز گذشته جروم پاول، بسیاری از سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که روند افزایش نرخ بهره متوقف شده و این سیاست به نفع طلا توصیف شد.

راه بازارها جدا شد

به واسطه این افزایش، راه بازار سکه و طلا از دلار جدا شد. قیمت سکه در روز شنبه با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته قبل در ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع به کار کرد و بین ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۲۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان نوسان داد و در نهایت با ۳۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به هفته قبل در ۲۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بسته شد. قیمت طلای آبشده هم با افزایش تا مرز کانال ۱۱ میلیون بالا رفت و نتوانست از مرز مقاومت ۱۰ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان عبور کند. 

قیمت دلار هرات در روز شنبه در ۵۰ هزار و ۱۸۰ تومان آغاز به کار کرد و بین ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان نوسان داد و در انتها در ۵۰ هزار تومان بسته شد. در بازار حواله عنوان می‌شد بازار دوبی از روز پنجشنبه هفته گذشته تعطیل شده و این تعطیلی تا روز‌ دوشنبه ادامه دارد. دلیل این مدت تعطیلی هم می‌گویند به خاطر روز ملی امارات است. با وجود اینکه بازار دبی تعطیل است اما درهم در همان سطح نرخ هفته قبل یعنی ۱۳ هزار و ۸۸۰ تومان قیمت داده می‌شود.

در بازار یک خبر دست به دست می‌شد درمورد فسادی به اندازه نصف ۷ میلیارد دلار ایران از کره‌جنوبی. سازمان بازرسی کشور گفته یک شرکت خاص ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای گرفته، اما بخشی از ارزها را در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته است. همچنین برای  ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از آن هیچ کالایی وارد نشده است. معامله‌گران می‌گویند وقتی دلار ۵۰ هزار تومانی را با رانت ۲۸ هزار تومان بدهید، هرکس باشد واردات نمی‌کند و در بازار آن را به قیمت ۵۰ هزار تومان می‌فروشد، بدون دردسر سود آن هم بیشتر می‌شود. از نظر معامله‌گران هرچقدر فاصله نیما و بازار آزاد زیاد باشد، این دست فسادها هم بیشتر می‌شوند.  البته اطلاعات اکوایران حکایت از این دارد که این فساد مربوط به سال های قبل هست که در آن زمان نرخ ۲۸۵۰۰ نبود اما نرخ ۴۲۰۰ در جریان بود.

یک اظهارنظر هم در بازار مورد توجه قرار گرفت، مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس گفته عوامل افزایش قیمت ارز همچنان فعال هستند. همزمان با این خبر یک تحلیل درمورد نقدینگی هم در بازار مورد توجه معامله‌گران بود. 

این تحلیل با استناد به آمار بازار باز بانک مرکزی در آذر ماه معتقد است که از خرداد ماه سال جاری روند انقباضی شدید پولی توسط بانک مرکزی آغاز شد و موقعیت بانک مرکزی به طور مستمر جذب نقدینگی بوده که باعث شد رکود سنگینی بر بازارها ایجاد شود. اما از نیمه دوم مهر ماه یعنی بعد از پایان فروش اوراق دولتی، سیاست انقباضی بانک مرکزی رو به کاهش است. این تحلیل معتقد است هرچه به انتهای سال نزدیک شویم با توجه به نیاز شدید بانک‌ها به نقدینگی و همچنین کسری تراز بانک‌ها و عدم توانایی خرید اوراق دولتی، بانک مرکزی بیشتر به سمت تزریق نقدینگی و انبساط پولی پیش می‌رود که این موضوع می‌تواند در بازارها تاثیرگذار باشد.

به عقیده تحلیل‌گران فنی سکه نقدی مقاومت ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را پیش‌رو دارد و سکه فردایی هم برای رشد بیشتر باید از سد مقاومت ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند. 

نکته اول بازار درمورد قیمت‌های رسمی است. قیمت یوروی مرکز مبادله که هفته قبل با افزایش تا ۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان بالا رفته بود در روز شنبه با کاهش ۵۰۰ تومانی به ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. این درحالی است که دلار رسمی ثابت در ۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان در معامله‌ است.

نکته دوم بازار این است که معامله‌گران هرات مدعی‌اند در هرات تومان کم است و دلار زیاد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
شرط کافی کف‌زنی بازار ارز 02 مه 2024

شرط کافی کف‌زنی بازار ارز

محدوده حمایتی مهم بازار هم حوالی ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر از دست برود می‌تواند به سمت کف قیمت سال ۱۴۰۳ برود. شرط کافی این امر هم از دست رفتن حمایت درهم امارات است.

چشمک‌ فدرال رزرو به‌ سکه‌بازان/ پیش‌بینی قیمت سکه از ۳ جناح 02 مه 2024

چشمک‌ فدرال رزرو به‌ سکه‌بازان/ پیش‌بینی قیمت سکه از ۳ جناح

در حال حاضر برخی از سکه‌بازان با اشاره به نوسانات طلای جهانی امیدوارند که سکه در روز جاری صعودی شود، اما برخی دیگر معتقدند اگر دلار و تتر در روز جاری نزولی شود، این اتفاق می‌تواند اثر طلای جهانی بر روی سکه را تعدیل کند.

سخنگوی دولت: حال منابع ارزی کشور خوب است 02 مه 2024

سخنگوی دولت: حال منابع ارزی کشور خوب است

سخنگوی دولت با بیان اینکه نظام بانکی متوجه شده دولت با آنها شوخی ندارد و با هر تخلفی برخورد می‌کند، گفت: تجارت خارجی در فروردین‌ ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته، پس تبادلات ارزی دارد انجام می‌شود و حال منابع ارزی کشور خوب است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.