یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 48075
  • 08 دسامبر 2023 - 14:12
  • 92 بازدید
  • ۰ دیدگاه

درهم زیر تیغ بازارساز/ حمایت مهم سکه

درهم زیر تیغ بازارساز/ حمایت مهم سکه
درهم زیر تیغ بازارساز/ حمایت مهم سکه

اکوایران: رییس بانک مرکزی در این هفته گفت آنقدر در مرکز درهم عرضه می‌کنیم که در پایان روز درهم اضافه هم می‌آوریم. اظهاراتی که نشان می‌دهد همزمان با رسیدن ژانویه، درهم زیر تیغ بازارساز است و اجازه رشد نمی‌دهد به همین خاطر درهم امارات در این هفته روند نزولی داشته است.

بازار ارز هفته را با خبر فساد سه میلیارد دلاری آغاز کرد و مورد توجه محافل خبری قرار گرفت، برخی این رقم را با پول‌های آزادشده ایران از کره مقایسه می‌کردند که مدت‌ها خبر آزادسازی آن برای خبردرمانی در بازار ارز استفاده می‌شده است.

البته نوسانات اونس طلا در ابتدای هفته باعث شد دلار در ابتدای هفته نوسانات خود را با اونس تنظیم کند.

در روز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه ارزی، محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی نسبت به پیش‌بینی‌های ارایه شده درباره قیمت دلار تا پایان سال واکنش نشان داد و گفت تا پایان سال اتفاقی نخواهد افتاد و به گمانه‌زنی‌ها از قیمت دلار گوش نکنید.

با وجود آنکه انتظار می‌رفت قیمت دلار مانند سنوات قبل با فرارسیدن تقاضای ژانویه صعودی شود، دلار تهران در نیمه کانال ۵۰ هزار تومانی تثبیت شده و درهم امارات پس از بازگشایی نزولی شده است.

دلار تهران در همان قیمتی که در هفته قبل بسته شده بود در این هفته هم معاملات هفته را پایان داد.  اسکناس آمریکایی در بازار تهران سه هفته است که در روز پنجشنبه در قیمت ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان بسته می‌شود و بازدهی هفتگی ندارد.

بازار دوبی به خاطر روز ملی امارات و به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد تشکیل امارات بسته شده بود و در روز دوشنبه بازگشایی شد. پیش‌تر در گزارش‌ها مطرح شده بود که با فرارسیدن ژانویه اگر بازارساز معاملات درهم را کنترل کند و مانع افزایش درهم شود انتظارات صعودی در بازار ارز از بین می‌رود. قیمت درهم نه تنها رشدی نکرده بلکه با شروع معاملات در این هفته و با وجود انباشت تقاضا در تعطیلات نزولی شده‌است.

IMG_20231208_104231_724

حباب درهم در این هفته روند نزولی داشته‌است که نشان می‌دهد بازارساز به این راحتی اجازه رشد درهم نمی‌دهد. رییس بانک مرکزی در ابتدای هفته گفت الان هیچ کمبودی در درهم نداریم و آنقدر در مرکز درهم عرضه می‌کنیم که در آخر روز اضافه هم می‌آید.

سیگنال پاول به بازار طلا

با سخنرانی جروم پاول رییس فدرال رزرو در روز جمعه بسیاری از سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که روند افزایش نرخ بهره متوقف شده و این سیاست به نفع طلا توصیف شد.

بازارهای جهانی در محدوده ۲۰۷۲ دلار بسته شده بود که باعث افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای شنبه و یکشنبه شد در ادامه ولی در بازگشایی روز جمعه، اونس طلا پس از ثبت یک سقف تاریخی در ساعات اولیه بازگشایی فروریخت و همین عملکرد اونس، طلا و سکه را به عقب راند.

با رشد قیمت اونس طلا پس از سخنرانی پاول،طلای آب‌شده با گپ مثبت ۱۵۰ هزار تومانی در روز شنبه بازگشایی شد در روز دوشنبه تا یک قدمی کانال ۱۱ میلیون تومانی بالا رفت و پس از آن فروریخت و این هفته را در محدوده ۱۰ میلیون و ۷۱۴ هزار تومانی به پایان رساند.

طلای آب‌شده در این هفته بالای خط تنکانسن ایچی کومو شروع به کار کرد ولی در ادامه با سقوط اونس طلا، به حمایت کیوجنسن که با حمایت سقف ابر کومو همپوشانی داردبرخورد کرد و فعلا در این محدوده متوقف شده‌است.طلای آب‌شده در پایان هفته جاری کمتر از ده هزار تومان افزایش قیمت را نسبت به پایان هفته قبل ثبت کرد.

حمایت مهم سکه چند است؟

سکه امامی هم در این هفته تحت تأثیر افزایش اونس طلا با افزایش قیمت شروع به کار کرد تا سقف ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا رفت و پس از آن کاهشی شد.

سکه امامی پس از برخورد با خط کیوجنسن اندیکاتور ایچی کومو حمایت شد در حال حاضر مقاومت محدود ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان منطبق با کف ابر کومو و خط تنکانسن را در صورت افزایش قیمت‌ها در پیش رو دارد.

محدوده۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان که منطبق بر حمایت سطح ۲۳ درصد فیبوناچی است نیز حمایت سرنوشت‌ساز سکه است. بازدهی سکه در این هفته نزدیک به نیم درصد بوده‌است. ربع سکه نیز در این هفته تنها رشد ۰.۴۸ درصدی را داشته است.

سقف و کف حباب سکه چقدر بود؟

حباب سکه در این هفته در کانال ۱۶ درصدی شروع شد در روز یکشنبه تا کانال ۱۸ درصدی بالا رفت‌و‌پس از آن در کانال ۱۷ درصدی تثبیت شد.

IMG_20231208_104227_585

در شش ماهه قبل میانگین حباب سکه در کانال ۱۹ درصدی بود و در ادامه نزولی تر شده است.

در روز ۱۷ مهرماه حباب سکه سقف ۲۵.۳۴ درصدی را لمس کرده است و حباب سکه در پایان هفته تنها یک کانال با کف حباب سکه فاصله داشت.

بازار دوبی تا روز دوشنبه به مناسبت روز ملی امارات تعطیل بود ولی وقتی معاملات درهم شروع شد روند نزولی داشت.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
05 مه 2024

الگوی سال گذشته دلار در ۱۴۰۳ تکرار می‌شود؟

اما آیا این ثبات در سال ۱۴۰۳ نیز می تواند وجود داشته باشد؟ داوود سوری، اقتصاددان، معتقد است که تکرار ثبات سال گذشته با چالش هایی در سال جاری مواجه خواهد بود. او دلیل اصلی افزایش قیمت دلار را تورم می‌داند و می‌گوید که سیاست‌های دولت برای تزریق منابع به بازار و به تاخیر انداختن […]

آغاز حراج گسترده سکه از دوشنبه در مرکز مبادله 04 مه 2024

آغاز حراج گسترده سکه از دوشنبه در مرکز مبادله

اکوایران: یازدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر! 04 مه 2024

نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!

اکوایران: نوسانات نرخ بهره، تورم و ارزش دلار بر قیمت کوتاه مدت نقره تاثیر می‌گذارد. در میان‌مدت، رشد صنایع مصرف‌کننده نقره و وضعیت تولید جهانی آن از جمله عوامل کلیدی تعیین‌کننده قیمت نقره هستند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.