سقوط ۴۰ میلیارد دلار بازار کریپتو / چه بلایی بر سر ارزهای دیجیتال می آید؟
سقوط ۴۰ میلیارد دلار بازار کریپتو / چه بلایی بر سر ارزهای دیجیتال می آید؟

از دو هفته پیش، زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات متحده ۱۱ ETF اسپات بیت کوین را تایید کرد، قیمت این ارز دیجیتال نوسانات زیادی داشته است. در روزی که ETFهای اسپات بیت کوین در ایالات متحده عرضه شدند، قیمت این رمزارز برای اولین بار در دو سال گذشته به ۴۸ هزار دلار رسید.

بازار کریپتو یکی از بازارهای مالی است که در آن ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شود. بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال این امکان را برای کاربران خود ایجاد کرد تا بتوانند پرداخت‌های همتا به همتا در بسترهای غیرمتمرکز بلاک چین داشته باشند. رفته‌رفته رمزارزهای دیگری نیز توسعه پیدا کردند و بازار کریپتو شکل گرفت. کریپتو مختصر شده کلمه «رمز ارز» (Cryptocurrency) است. و بازار کریپتوکارنسی نیز بازاری است که در آن رمزارزهای مختلف معامله می‌شود. بازار کریپتو بازاری جهانی است که تعطیلی ندارد و افراد می‌توانند از طریق صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.

«بازار کریپتوکارنسی» (Cryptocurrency Market) بازاری است که در آن ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند. همان‌طور که در بازار بورس و اوراق بهادار، سهام شرکت‌‌ها و اوراق بهادار خرید و فروش می‌شود، در بازار رمزارزها نیز تریدرها با خرید و فروش ارزهای دیجیتال کسب سود می‌کنند. همانند بازارهای مالی دیگر برای این‌که بتوانید از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال استفاده کنید نیاز دارید تا با تحلیل‌‌های مربوط به بازار رمزارزها آشنا شوید.

برای مثال همان‌طور که برای خرید سکه از بورس کالا نیاز دارید تا شرایطی که بر روی قیمت سکه تأثیرگذار است را بررسی کنید، برای کسب سود از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نیز نیاز دارید تا تحلیل درستی از بازار کریپتوکارنسی داشته باشید. با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال بر روی بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کنند برای این‌که بتوانید بازار را بهتر تحلیل کنید نیاز دارید تا با برخی از مفاهیم پایه‌ای ارزهای دیجیتال آشنا شوید که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

مقایسه بازار فارکس و کریپتو

بازار فارکس و کریپتو دو بازار مستقل و جداگانه هستند. در بازار فارکس جفت ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم معامله می‌شوند ولی در بازار کریپتو انواع مختلف ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند. بازارهای مالی مختلفی در دنیا وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها دارایی‌های مالی متنوعی معامله می‌شود. برای تحلیل هر کدام از بازارهای مالی باید اطلاعات دقیق و کافی از نحوه کارکرد و تحلیل آن داشته باشیم.

برای مثال برای تحلیل بازار فارکس باید شرایط اقتصادی و سیاسی که باعث تقویت و ضعف ارز کشورها می‌شود و اخبار مرتبط را دنبال کنیم تا بتوانیم تحلیل درستی از بازار داشته باشیم. در بازار کریپتو نیز توجه به عوامل بنیادی تأثیرگذار بر روی قیمت توکن پروژه‌های رمزارزی در کنار تحلیل تکنیکال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای تحلیل بازار کریپتو عوامل تأثیرگذار بر روی کاربرد توکن‌ها نیز بررسی می‌شوند. این عوامل با ایجاد تغییراتی بر روی میزان عرضه و تقاضای توکن موردنظر، می‌توانند باعث نوسان قیمت در ارز دیجیتال مربوطه شوند.

پس از چند روز معاملات جانبی، قیمت بیت کوین بار دیگر یک روند نزولی در پیش گرفت و به زیر ۴۱ هزار دلار سقوط کرد.

از دو هفته پیش، زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات متحده ۱۱ ETF اسپات بیت کوین را تایید کرد، قیمت این ارز دیجیتال نوسانات زیادی داشته است. در روزی که ETFهای اسپات بیت کوین در ایالات متحده عرضه شدند، قیمت این رمزارز برای اولین بار در دو سال گذشته به ۴۸ هزار دلار رسید.

اما یک روز بعد، قیمت بیت کوین به شدت سقوط کرد و از آن زمان تاکنون، بیش از ۷ هزار دلار از ارزش خود را از دست داده و در حال حاضر، به زیر ۴۱ هزار دلار کاهش یافته است. ارزش بازار این ارز دیجیتال نیز به ۸۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته، اما تسلط آن بر بازار کمی بیشتر شده و به ۵۰ درصد رسیده است. علت این امر هم آن است که اکثر آلت‌کوین‌ها شاهد افت بیشتری در مقایسه با بیت کوین بوده‌اند.

در بین ۱۰ رمزارز برتر، سولانا و اولانچ از نظر ریزش قیمت پیشتاز هستند. بر اساس داده‌های بازار، قیمت SOL به زیر ۹۰ دلار سقوط کرده، در حالی که قیمت AVAX هم به محدوده ۳۰ دلار کاهش یافته است.

سایر آلت‌کوین‌های بزرگ‌تر هم در وضعیت قرمز قرار دارند، از جمله اتریوم، بایننس کوین، ریپل، کاردانو، دوج کوین و پولکادات. در همین حال، ارزهای دیجیتالی مانند اپتیمیسم، اینجکتیو، نیر پروتکل، سلستیا، فایل کوین و آربیتروم هم تلفات قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند.

در نتیجه افزایش نوسانات بازار، ارزش لیکوییدیشن موقعیت‌های اهرمی کریپتو در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۳۸ میلیون دلار فراتر رفته است. اکثر لیکوییدیشن‌ها مربوط به معاملات لانگ هستند که بیش از ۱۲۰ میلیون دلار از ضررها را به خود اختصاص داده‌اند.

به طور کلی، ارزش کل بازار کریپتو یک شبه تقریباً ۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۱٫۶ تریلیون دلار رسیده است.

 

منبع:

رمزارز نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]