اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ ارتش اسرائیل بار دیگر نوار غزه را بمباران می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پس از آن که جنگنده‌های حماس حمله گسترده‌ای را در اسرائیل انجام دادند که از صبح شنبه آغاز شد، به گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس که غزه را کنترل می‌کند، اعلام جنگ کرد. تاکنون حداقل ۹۰۰ اسرائیلی و بیش از […]

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ ارتش اسرائیل بار دیگر نوار غزه را بمباران می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پس از آن که جنگنده‌های حماس حمله گسترده‌ای را در اسرائیل انجام دادند که از صبح شنبه آغاز شد، به گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس که غزه را کنترل می‌کند، اعلام جنگ کرد. تاکنون حداقل ۹۰۰ اسرائیلی و بیش از ۶۰۰ فلسطینی کشته شدهاند. این اعداد، به ویژه در طرف فلسطینی، احتمالاً با ادامه درگیری به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت.

آخرین عملیات نظامی اسرائیل در غزه جدیدترین عملیات از یک رشته طولانی از چنین تهاجماتی در دو دهه گذشته است. حملات بزرگ در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ تقریباً هر دو سال یکبار اتفاق افتاد. اما هر بار که اسرائیل میگوید تواناییهای شبه نظامیان غزه را کاهش داده و نابود میکند، جنگنده‌های فلسطینی به زودی ثابت می‌کنند که تنها توانایی‌های خود را افزایش داده و گسترش یافته‌اند.

نمایش این قابلیت‌ها در آخر هفته، و خشونت وحشتناکی که به راه انداخت، آنقدر گسترده بود که کارشناسان اطلاعاتی را مات و مبهوت کرد. غزه شاید تحت بیشترین نظارت نظامی روی زمین باشد. این قلمرو به مدت یک و نیم دهه تحت محاصره بوده است، با محاصره دریایی اسرائیل و پهپادهای تسلیحاتی که به طور معمول بر فراز آن پرواز می‌کنند. رهگیرهای موشکی پیشرفته اسرائیلی، دیوارها و حصارها و آشکارسازهای تونل زیرزمینی دائماً در این نوار گشت می‌زنند. اما حماس همچنان می‌توانست حملات گسترده و چند مرحله‌ای هوایی، زمینی و دریایی خود را آغاز کند.

اسرائیل بارها و بارها به دنبال این بوده است که بفهمد باید با غزه چه کند، حتی قبل از عقب‌نشینی زمینی اسرائیل از این سرزمین در سال ۲۰۰۵٫ اسحاق رابین، که نخست‌وزیر اسرائیل در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود، یک بار به طرز بدی گفت: «کاش می‌توانستم یک روز از خواب بیدار شوم و متوجه شوم که غزه در دریا فرو رفته است.» ۲ میلیون فلسطینی مزاحم که خواستار رهایی از قفسی هستند که اسرائیل آن‌ها را در آن محبوس کرده است، همچنان خواب شب را از چشم رهبران اسرائیل می‌ربایند.

حوادث روزهای اخیر به وضوح نشان می‌دهد که تلاش‌های نظامی اسرائیل شکست خورده است. و این به دلیل کم‌کاری نیست: لشکرکشی‌های نظامی اسرائیل در غزه سال‌ها باعث مرگ و ویرانی جمعیت تحت محاصره آن شده است. هر بار مبارزان فلسطینی و تعداد زیادی غیرنظامی فلسطینی کشته می‌شوند. احتمالاً بسیاری از مبارزان فلسطینی که در حمله آخر هفته شرکت کردند، زمانی که اسرائیل برای اولین بار کارزار ترور رهبران فلسطینی را در غزه در سال ۱۹۹۳ آغاز کرد، به دنیا نیامده بودند.

اما اگرچه رویکرد نظامی اسرائیل در قبال غزه یک شکست حماسی بوده است، نتانیاهو احتمالاً دوباره آن را امتحان خواهد کرد. نخست وزیر اسرائیل قبلاً هشدار داده بود که «تمام مخفیگاه‌های حماس را به آوار تبدیل خواهد کرد.» با توجه به تلفات گسترده اسرائیل در حمله حماس، کمپین تلافی جویانه اسرائیل از سوی شرکای بین‌المللی خود، از جمله ایالات متحده، آزادی عمل بی‌سابقه‌ای اعطا خواهد شد. برای فلسطینی‌ها، این تنها می‌تواند به معنای شهادت نفراتشان در حد بی‌سابقه باشد.

اگرچه اسرائیل بیش از نیم قرن است که اراضی فلسطینی را اشغال کرده است، خشونت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در سال‌های اخیر به سطح بیسابقه‌ای رسیده است. گروه‌های حقوق بشر بین‌المللی، اسرائیلی و فلسطینی همگی به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل در حال ارتکاب جنایت آپارتاید علیه فلسطینی‌ها است و سازمان ملل اعلام کرد سال ۲۰۲۲ مرگبارترین سال ثبت شده برای فلسطینی‌هایی بود که در کرانه باختری توسط سربازان اسرائیلی کشته شدند. کشتارها در سال ۲۰۲۳ به سرعت از این تعداد فراتر رفته است: امسال بیش از ۲۰۰ فلسطینی در کرانه باختری تحت حملات اسرائیل جان باخته‌اند.

شهرکنشینان اسرائیلی نیز در کرانه باختری غوطه‌ور هستند و حملات گسترده‌ای را انجام می‌دهند که حتی مقامات اسرائیلی آن را «قتل عام» می‌دانند. دولت کنونی اسرائیل افراطی‌ترین دولت جناح راست در تاریخ این کشور است و شامل سیاستمدارانی مانند وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر است که حتی برای عضویت در ارتش اسرائیل بسیار خطرناک تلقی می‌شد. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، که زمام امور مدنی وزارت دفاع را به عهده گرفت و او را مسئول بخش‌های وسیعی از کرانه باختری کرد، خواستار نابودی روستاهای فلسطینی شد.

صحبت از یک «روز نکبت» دیگر در اسرائیل در حال افزایش است. نکبت پاکسازی قومی جمعی فلسطین سابق در سال ۱۹۴۸ بود، زمانی که اسرائیل تأسیس شد و صدها هزار فلسطینی مجبور به ترک خانه‌های خود و پناهندگی شدند. اکثر ساکنان غزه امروز به دلیل نکبت در این منطقه هستند و همچنان از بازگرداندن آن‌ها به خانه‌های آبا و اجدادی خود در اسرائیل کنونی و کرانه باختری محروم هستند.

اکنون، سیاستمداران اسرائیلی خواستار پاکسازی قومی فلسطینیان هستند. یکی از اعضای کنست اسرائیل که بخشی از حزب لیکود نتانیاهو است، این آخر هفته توییت کرد: «در حال حاضر، یک هدف: نکبت! نکبتی که نکبت سال ۴۸ را تحت الشعاع قرار خواهد داد.» این اشتباه است که فکر کنیم این احساسات محصول حمله اخیر حماس است. در واقع، این یکی از مواردی است که برای مدت طولانی در اذهان تعداد فزایندهای از اسرائیلی‌ها بوده است. یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ توسط مرکز تحقیقات پیو نشان داد که تقریباً نیمی از یهودیان اسرائیلی خواهان اخراج یا انتقال اعراب از اسرائیل هستند. مردم اسرائیل در سال‌های پس از آن تنها به سمت جناح راست حرکت کرده‌اند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]