ورق گالوانیزه چیست؟ بررسی ویژگی ها و کاربرد ورق گالوانیزه
ورق گالوانیزه چیست؟ بررسی ویژگی ها و کاربرد ورق گالوانیزه
ورق گالوانیزه نوعی ورق فلزی است که با پوشش یک لایه نازک از روی پوشانده می‌شود.
فهرست خبر اقتصادی ورق گالوانیزه چیست؟ بررسی ویژگی ها و کاربرد ورق گالوانیزه

این فرآیند به ورق‌ها مقاومت به زنگ‌زدگی و خوردگی می‌بخشد و آنها را برای مصارف متنوعی مناسب می‌کند. امروزه این محصول به دلیل چنین مقاومت‌های بالایی بسیار مورد توجه کشورهای صنعتی قرار دارد، به نحوی که در مصارفی مانند اتومبیل‌سازی، کشتی‌سازی و سایر صنایع مهم از آن استفاده می شود. در بازارهای داخلی و بین‌المللی نیز این مقطع بسیار مورد توجه تاجران و فعالان بازار است و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک اهمیت و کاربرد این محصول دوچندان شود.

ویژگی‌های ورق گالوانیزه چیست؟

مقاومت به زنگ و خوردگی

ورق گالوانیزه با پوشش روی به فلز زیرین خود، به طور موثری از تماس با عوامل خورنده و زنگ‌زدن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مهندسان و طراحان در صنایع مختلف تلاش می‌کنند تا فقط از این کالا استفاده کنند، چرا که معتقدند گالوانیزه شدن ورق‌ها به کیفیت کارایی آنها نیز می‌افزاید؛ همچنین در مواقعی که این محصول دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود، روش هایی برای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه وجود دارد.

مقاومت در برابر هوازدگی

این نوع ورق در مقابل هوازدگی و شرایط آب و هوایی سخت نیز مقاوم است. این ویژگی ورق‌های گالوانیزه باعث شده در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز از آنها بسیار استفاده شود، به نحوی که در وضعیت رطوبت بالا و یا خشک، این مقطع، کاربرد کلیدی دارد. در ایران به دلیل تنوع آب و هوایی معمولا مهندسان از این نوع ورق استفاده زیادی می‌کنند و از این طریق ضمن رعایت استاندارد‌های لازم، باعث افزایش عمر مفید ماشین‌آلات نیز می‌شوند.

قابلیت جوشکاری

این مقطع فولادی به راحتی قابلیت جوشکاری دارد و برای اتصالات جوشی مناسب است. البته باید توجه داشت که جوشکاری بر روی ورق گالوانیزه با جوشکاری روی ورق فولادی بدون پوشش تفاوت چندانی ندارد و تقریبا با ترکیبی یکسان و مشخصی انجام می‌شود. به گفته مهندسان تنها تفاوت جوشکاری این دو نوع فلز در ولتاژ، آمپر، سرعت حرکت و چند مورد دیگر است و البته این موارد در زمانی است که میزان ضخامت پوشش روی زیاد نباشد. لازم به توضیح است که جوشکاری این محصول به سه روش جوشکاری ورق گالوانیزه با co2 ، ج وشکاری قوس با الکترود پوشش‌دار و همچنین جوشکاری مقاومتی انجام می‌شود.

مقاومت به آتش

این نوع ورق به طور معمول مقاومت مناسبی در برابر آتش دارد. با گذشت زمان ممکن است که دچار کاهش مقاومت در برابر خوردگی شود، ولی خواص خود را در مقابل آتش، گرما و همچنین زنگ‌زدگی همچنان حفظ می‌کند. این ویژگی برای سازندگان اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که شعله‌ای کوچک می‌تواند سازه‌ای عظیم را ویران کند.

خواص الکتریکی

این محصول به عنوان یک ماده خوب برای مواجهه با جریان الکتریکی در برخی از برنامه‌های الکتریکی نیز استفاده می‌شود.

قابلیت بالای شکل گیری

این ورق به راحتی قابل شکل‌گیری است و می‌توان آن را به اشکال مختلف مناسب برای کاربردهای گوناگون تغییر داد.

ورق گالوانیزه چیست؟ بررسی ویژگی ها و کاربرد ورق گالوانیزه

بررسی کاربردهای ورق گالوانیزه

  • ساخت و ساز:

این ورق برای ساخت انواع سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل پوشش‌های راهروها، پشتیبانی‌های سقفی، لوله‌ها و تیرهای فلزی می‌شود.

  • صنعت خودروسازی:

این نوع ورق در صنعت خودروسازی برای تولید اجزاء مختلف خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • صنایع کشاورزی:

این ورق فولادی در تولید تجهیزات کشاورزی نظیر تخته‌های اسکلتی برای گلخانه‌ها و قطعات ماشین‌آلات کشاورزی استفاده می‌شود.

سیستم‌های تهویه مطبوع:

از این ورق به عنوان پوشش مواد لوله و سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

  • کابل‌ها و مفتول‌ها:

این محصول به عنوان یک محافظ برای کابل‌ها و مفتول‌ها در برابر زنگ و خوردگی استفاده می‌شود.

  • سفره‌های فلزی:

ورق های گالوانیزه در صنایع تولید سفره‌های فلزی برای مصارف خانگی و تجاری نیز استفاده می‌شوند.

سفره‌های فلزی

در پایان

ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت به زنگ، قابلیت تشکیل شکل و ایستادگی در مقابل عوامل جوی و محیطی، در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از انتخاب‌های محبوب برای بسیاری از کاربردهای فلزی است. اگر قصد خرید این ورق را داشتید میتوانید به سایت پیوان با آدرس https://pivan.co/ مراجعه نمایید، ابتدا استعلام قیمت بگیرید و در صورت تمایل این محصول را به صورت آنلاین خریداری کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]