فشار تورم بر شغل پزشکی / تعرفه ها متناسب نیست
فشار تورم بر شغل پزشکی / تعرفه ها متناسب نیست

اخباراتی گفت: تعرفه‌ها در جامعه پزشکی در یک سری از رشته‌ها متناسب افزایش یافته است اما در برخی رشته‌ها این اتفاق نیفتاده است. شاید چون یک دیدگاه اجتماعی برای جلوگیری فشار هزینه به مردم مسبب این اتفاق بوده است.

پایگاه خبری گسترش نیوز تولد ابوعلی سینا را که مصادف با روز پزشک است را به همه پزشکان محترم کشورمان تبریک عرض می‌کند. به همین مناسبت خبرنگار گسترش نیوز در گفتگویی با ایمان اخباراتی مدیرعامل بیمارستان پاستورنو واستاد دانشگاه رشته مدیریت و نازنین اخباراتی قائم مقام بیمارستان پاستورنو به بررسی چالش‌های مختلف در زمینه فعالیت کادر درمان به ویژه پزشکان پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

ایمان-اخباراتی

تجهیزات پزشکی زیر فشار اهرم تحریم

ایمان اخباراتی مدیرعامل بیمارستان پاستورنو واستاد دانشگاه رشته مدیریت در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره موضوع تجهیزات پزشکی گفت: تجهیزات پزشکی و ماشین آلاتی که در حوزه خدمات درمانی و بیمارستانی بیشتر از آن استفاده می‌شود اغلب بر پایه تکنولوژی محور هستند. نمایشگاه‌های مختلفی که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، به عنوان مثال نمایشگاهی که چند وقت قبل تحت عنوان عرب هلث که در دبی برگزار شد، بهترین دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های حال حاضر در کشورهای همسایه به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: متاسفانه کشور ما به دلیل تحریم‌هایی که با آن دست به گریبان است، از خطوط اعتباری نمی‌تواند استفاه کند و به تبع اجازه وارد کردن این دستگاه‌های به روز پزشکی را نداریم. کشورهای دیگر به دلیل اینکه تحریم ما را ندارند می‌توانند از ال سی استفاده کنند و خط‌های اعتباری ریفاینانس و فاینانس برایشان در دسترس است اما کشور ما به دلیل تحریم این امکان را ندارد. بنابراین تجهیزات به صورت سنتی از طریق حواله انجام می‌شود ضمن اینکه از شرکت‌هایی می‌توان خرید انجام داد که مورد تایید وزارت بهداشت باشد. بنابراین از نظر تکنولوژی دستگاه‌های ما متاسفانه به روز نیست و یا با قیمت‌های بسیار بالایی به دست‌مان می‌رسد.

ضربه شرکت‌های بیمه به اقتصاد بیمارستان‌ها

مدیرعامل بیمارستان پاستورنو در ادامه گفت: در حوزه درمان ما با ۲ مقلوله آزاد و بیمه‌ای طرف هستیم. آزاد بیمارانی هستند که به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و بیمارانی که با بیمه هزینه‌هایشان را پرداخت می‌کنند که بیمه‌های تکمیلی و بیمه‌های پایه را شامل می‌شود. افرادی که آزاد هزینه‌های درمانی خود را پرداخت می‌کنند که تکلیف‌شان از همان اول روشن است اما افرادی که از پوشش بیمه استفاده می‌کنند، با قیمت‌های مصوبی که هرساله معاونت درمان اعلام می‌کند، بیمارستان مجاز است طبق آن هزینه‌ها را دریافت کند.

اخباراتی خاطرنشان کرد: در مورد پوشش بیمه ای، یک موضوع مهمی همواره به اقتصاد درمان بیمارستان‌ها آسیب می‌زند. در شروع هر سال جدید، هزینه‌های تمام کسب و کارها افزایش پیدا می‌کند. از لحاظ بعد روانی همه افراد این توقع را دارند که قیمت‌ها افزایشی شود. بیمارستان نیز از این قاعده مستثنتی نیست و مانند یک جامعه کوچک با افزایش هزینه‌ها رو به رو می‌شود. از نیروی خدماتی بیمارستان گرفته تا کادر درمان، بهیار، کمک بهیار و در نهایت پزشکانی که در یک بیمارستان فعالیت می‌کنند تحت تاثیر تورم حاکم در کشور قرار می‌گیرند. بنابراین هزینه‌های متفاوتی که در بیمارستان است از اول فروردین سال جدید صعودی می‌شود، متاسفانه بیمه‌های تکمیلی و امثال آن طبق قراردادهایشان به طور حدودی از تیر ماه شروع می‌شود. یعنی هزینه‌ها را تیر ماه بالا می‌برند و البته شرکت با شرکت نیز این فاصله متفاوت است و به طور تقریبی حدود ۱۰ ماه دیرتر هزینه‌ها به بیمارستان پرداخت می‌شود.

وی افزود: با توجه به توضیحات ذکر شده بنابراین ۲ موضوع مطرح است. اول اینکه بحث نرخ را داریم که در ۴ ماه اول به ضرر تمام بیمارستان‌های کشور تمام می‌شود و موضوع دوم تاخیر در پرداخت است که حتی تا ۵ ماه هم ممکن است زمان ببرد. بنابراین از هر دو ناحیه هم نرخ خدمات و هم زمان پرداخت شرکت‌های بیمه ای، بیمارستان‌ها متضرر می‌شوند.

تناسب ناهماهنگ افزایش تعرفه‌های پزشکی نسبت به تورم

نازنین اخباراتی قائم مقام بیمارستان پاستورنو در ادامه گفتگو گفت: پزشکان از کودکی در خانواده‌هایی رشد کردند که موضوع تحصیل برایشان در اولویت بوده است. پزشکان معمولا جزء نفرات برتر کنکور بودند و در دوران تحصیلی روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. این عزیزان بعد از ورود به دانشگاه پزشکی سالیان سال درس می‌خوانند، درآمد خاصی ندارند و البته یک دوره‌ای هم باید در شهرستان‌ها دوره طبابت خود را بگذرانند تا پروانه طبابت در شهرهای بزرگ مثل تهران را بگیرند. اگر تمام این سال‌ها را یعنی از ۱۸ سالگی، این فرد وارد بازار کسب و کار می‌شدند، قاعدتا با هوش و ذکاوتی که داشتند از نظر درآمدی می‌توانستند موفق‌تر باشند. ولی برای پزشک کاملا پروسه درآمدزایی متفاوت است و تازه در ۳۵ سالگی وارد حوزه کار می‌شوند و آن هم فعالیتی که تجربه حرف اول را می‌زند.

اخباراتی تاکید کرد: تعرفه‌ها در جامعه پزشکی در یک سری از رشته‌ها متناسب افزایش یافته است اما در برخی رشته‌ها این اتفاق نیفتاده است. شاید این رشته‌ها نمایندگانی که باید در وزارت خانه داشته باشند را نداشته‌اند و یا یک سری دیدگاه اجتماعی بر کاهش افزایش تعرفه‌ها بر این رشته‌ها حاکم است که اجازه افزایش بیشتر به آن داده نشده است. در مجموع می‌توان گفت تعرفه‌های پزشکی به عنوان مثال در سال ۹۵ بسیار کمتر از هزینه‌های زندگی در همان سال بالا رفته است.

تکریم پزشکان به مناسبت «روز پزشک»

مدیرعامل بیمارستان پاستورنو در پایان به گسترش نیوز گفت: امروز اول شهریور ۱۴۰۲ مصادف با سال روز تولد حکیم ابوعلی سینا، ما افتخار این را داریم که در خدمت جامعه درمان کشور باشیم. جا دارد از همین فرصت روز پزشک را به همه پزشکان عزیز و زحمتکش کشورمان ایران تبریک عرض کنم، به ویژه پزشکان محترم در بیمارستان پاستورنو که سالیان سال در خدمت‌شان هستیم و می‌توانیم از دانش تجربه و حمایت‌های دلسوزانه این عزیزان بهرمند شویم. امیدوارم همه پزشکان عزیز این مملکت، لباس سفیدپوشان عزیز که سالیان سال در خدمت مردم عزیز ایران بودند، ان شاءالله هر جای این دنیا هستند در کنار خانواده محترم سلامت، موفق و شاد باشند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]