مذاکرات روسای جمهور ایران و تاجیکستان به ثمر نشست| تاسیس خانه نوآوری و فناوری ایرانی ها در تاجیکستان
مذاکرات روسای جمهور ایران و تاجیکستان به ثمر نشست| تاسیس خانه نوآوری و فناوری ایرانی ها در تاجیکستان

زاهدی سفیر تاجیکستان گفت: در سفر اخیر آقای رییسی توافق شده که در تاجیکستان خانه فناوری و نوآوری ایرانی ها تاسیس شود. این کار در تشویق و افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش موثری خواهد داشت.

بازار؛ گروه ایران: پس از سال ها، تجارت با تاجیکستان صعودی شد. در حالی‌که این کشور به‌عنوان یکی از اعضای سازمان شانگهای و از کشورهای منطقه ظرفیت‌های زیادی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران دارد، اما بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد که این ظرفیت‌ها در گذشته مورد توجه دولت‌های گذشته نبوده است. اما همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و تمرکز روی کشورهای منطقه و شرق، شاهد یک جهش تاریخی در تجارت با این کشور هستیم. بر اساس آمار اعلامی مقدار تجارت دو مشور از حدود ۵۷ میلیون دلار در ۳ سال پیش حالا به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است.

در این میان نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان افزایش حجم مبادلات تجاری و اراده ایجاد شده برای توسعه مراودات را نشان دهنده به ثمر نشستن مذاکرات روسای جمهور ایران و تاجیکستان می داند. او در گفتگو با بازار ضمن ابراز خوشنودی نسبت به افزایش همکاری های تهران و دوشنبه، گفت: در حاشیه سفر رییس جمهور ایران به تاجیکستان دو کشور به طور واضح بر ضرورت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید شده است. ضمن اینکه دو کشور اراده خود برای رسیدن به این هدف را به اثبات رسانده اند.

او ادامه داد: امروز شرایط برای توسعه همکاری ها بین دو کشور فراهم آمده است. بر همین اساس روسای جمهور به تمامی سازمان های اقتصادی و تجاری دستور دادند که از همه ظرفیت های موجود استفاده کنند.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی ایران ساخت و معرفی ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در صنایع پایه در شهر دوشنبه در تاریخ ۵ تا ۸ دی ماه امسال، گفت: برگزاری این نمایشگاه حاصل توافق های صورت گرفته آقای بین آقای رییسی و رحمان در سفرهای گذشته است.

دیگر مانعی برای توسعه همکاری ها وجود ندارد

زاهدی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه به رشد همکاری های اقتصادی کمک خواهد کرد، افزود: باور ما این است که ایران ظرفیت ها و توانایی های بالایی در تمامی حوزه ها داشته و از این ظرفیت ها و پتانسیل ها در جمهوری تاجیکستان استقبال گسترده ای خواهد شد.

به گفته او، امروز دیگر هیچ مانعی برای توسعه همکاری های وجود نداشته و طرف ایران برای اشتراک گذاری ظرفیت های خود آمادگی کامل دارد.

افزایش مراودات تجاری ایران و تاجیکستان به ۵۰۰ میلیون دلار

او همچنین در پاسخ به این سوال که ایران در تجارت تاجیکستان چه جایگاهی دارد؟ اظهار داشت: در دولت سیزدهم حجم تجارت دو جانبه روبه افزایش است.

بر اساس آمارهای موجود ۳ سال پیش حجم تجارت دو جانبه کشور حدود ۵۷ میلیون دلار بوده اما حالا این رقم به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است. البته روسای جمهور دو کشور اعلام کردند که در نزدیکترین سال ها باید حجم تجارت دو کشور به ۵۰۰ میلیون دلار برسد

به گفته او، بر اساس آمارهای موجود ۳ سال پیش حجم تجارت دو جانبه کشور حدود ۵۷ میلیون دلار بوده اما حالا این رقم به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است. البته روسای جمهور دو کشور اعلام کردند که در نزدیکترین سال ها باید حجم تجارت دو کشور به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

سفیر تاجیکستان همچنین با اشاره به امضای برنامه بلند مدت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور، افزود: سند راه اجرایی کردن این برنامه هم به امضا رسیده است. جدای از این بر اساس توافقات صورت گرفته سازمان های مسئول دو کشور با اجرای این برنامه و ارتقای سطح روابط دو کشور همکاری های لازم را ایجاد خواهند کرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقبال تاجیک ها از همکاری های اقتصادی با ایران، گفت: امتیازات و تسهیلات ویژه ای برای سرمایه گذاران ایرانی پیش بینی شده است. همچنین در سفر اخیر آقای رییسی توافق شده که در تاجیکستان خانه فناوری و نوآوری ایران در کشور ما تاسیس شود. این کار در تشویق و افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش موثری خواهد داشت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]