پیش‌بینی دلار در کوتاه‌مدت/ تتر کم می‌آورد؟
پیش‌بینی دلار در کوتاه‌مدت/ تتر کم می‌آورد؟

اکوایران: بررسی تحولات منطقه‌ای و سفر اخیر رافائل گروسی رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نشان می‌دهد که جهت انتظارات در بازار ارز برای کوتاه‌مدت برگشته است.

پس از اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل و اتفاق مختصری که در اصفهان رخ داد، تاثیرپذیری دلار تهران از التهابات اسرائیل کاهش یافت به طوری که دلار تهران اصلاح کرد و حتی بعدا نیز به حمله اسرائیل به رفح واکنشی نشان نداد. قیمت‌ها نشان می‌دهد ترس دلار در حال حاضر از التهابات منطقه‌ای ریخته است.

متأسفانه آتش‌بس در غزه به سرانجام نرسید و اسرائیل حملات خود به رفح را آغاز کرده است. اما بررسی اخبار نشان‌ می‌دهد که شرایط با گذشته کمی فرق کرده است ایالات متحده به عنوان متحد و حامی اسرائیل کمی مواضع خود را تغییر داده است و یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت پس از آنکه اسرائیل نتوانست نگرانی آمریکا از حمله به رفح را برطرف کند آمریکا ارسال محموله‌ای از بمب‌ها را به این رژیم متوقف کرده است.

حمله به رفح موضع‌گیری بین المللی علیه اسرائیل را افزایش داده و نتانیاهو به خاطر اقدامی که انجام داده است منزوی‌شده است. مطمئنا انزوای یک دشمن قسم خورده استراتژیک ریسک‌های منطقه‌ای از جانب اسرائیل علیه ایران را در ذهن معامله‌گران ارز کم‌‌اثرتر می‌کند.

نتیجه سفر گروسی چه زمانی مشخص می‌شود؟

پس از پایان سفر گروسی به ایران خبرگزاری بلومبرگ در یک گزارش به این سفر اشاره کرده است. بلومبرگ در این گزارش مطرح کرده که سفر مقام ارشد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران به منظور بهبود اقدامات نظارتی سازمان انرژی اتمی بوده است. بنا بر ادعای بلومبرگ بازرسان آژانس در حال تهیه پیش‌نویس گزارش پادمانی سه ماهه خود هستند و گزارش خود را پیش از نشست شورای حکام در سوم ژوئن (۱۴ خرداد) منتشر خواهند کرد. به نظر می‌رسد نتیجه سفر گروسی برای بازار ارز در آن زمان مشخص شود.

به هرحال بررسی تحولات منطقه‌ای و سفر اخیر رافائل گروسی رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نشان می‌دهد که جهت انتظارات در بازار ارز برای کوتاه‌مدت برگشته است و در کوتاه مدت بازار ارز احتمالا رفتار رکودی خواهد داشت. رفتار رکودی و نوسانی دلار می‌تواند به شکل الگوی کنج یا مثلث در نمودار تکنیکی دلار ظاهر شود.

تک‌سهم‌ها راه خود را جدا کردند

بازار سرمایه روند نزولی خود را ادامه می دهد، بدون تاثیرپذیری از هیچ خبری. ارزش معاملات خرد همچنان محدود است و آنطور که سطح پایین ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد، هنوز سرمایه‌ها تصمیم به ورود به بازار سرمایه را نگرفته‌اند.

شاخص کل بازار سرمایه در یک روند نزولی قرار گرفته، حمایت خط روند دوماهه را شکسته است و به حمایت محدوده دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحد نفوذ کرده است. در صورتی که شاخص، پایین حمایت فوق تثبیت شود محدوده دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ایستگاه قابل تأمل شاخص کل خواهد بود.

این روزها بازار سرمایه بازار تک‌ سهم هاست و علی‌رغم جو منفی به وجود آمده برخی نمادها مسیر خود را جدا کرده و حرکت سبزی در پیش گرفته‌اند. بررسی نقشه بازار هم نشان می‌دهد که سهام بازار پایه که حجم کوچکتری دارند از وضعیت بهتری برخوردارند. به طور کلی حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه ناچیز است و نشان می‌دهد که فعلا بازار سرمایه سوخت کافی برای حرکت روبه بالا را ندارد.

با وجودی که ارزش معاملات خرد کم است ولی چند روزی است که میزان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است که اگر ادامه پیدا کند می‌توان به توقف روند نزولی امید داشت.

سیگنال نزولی به تتر

تتر به زُن حمایتی ۶۱ هزار تومانی برخورد کرده و همین حمایت باعث شده تا تتر بالاتر از دلار معامله شود. حباب درهم منفی شده و قیمت دلاری درهم در محدوده ۶۰ هزار و ۷۴۰ تومان قرار گرفته است. اسکناس آمریکایی هم محدود ۶۱ هزار تومان را از دست داده است که احتمال شکست حمایت ۶۱ هزار تومانی را برای تتر تقویت ‌می‌کند.

حباب سکه گرمی در روز جاری ۳۶ درصد شد. بررسی حباب سکه گرمی نشان می‌دهد که کف حباب سکه گرمی در سال جاری ۳۴ درصد بوده و سقف آن نیز در محدوده ۵۰ درصدی قرار گرفته است.

حمایت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای سکه گرمی محدوده مهمی است که درصورتی که شکسته شود محدوده ۶ میلیون تومان ایستگاه بعدی سکه ۱ گرمی خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]