احتمال فراگیری مصرف مخدر «زامبی» در ایران
احتمال فراگیری مصرف مخدر «زامبی» در ایران

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی با اشاره به اینکه درمانگران اعتیاد بهزیستی تاکنون گزارشی در خصوص مصرف مواد مخدر زامبی مطرح نکرده‌اند، گفت:، اما با توجه به اینکه تولید این مواد در آزمایشگاه‌های کوچک امکان‌پذیر است و هزینه کمتری نسبت به موادی مانند شیشه دارد، احتمال فراگیری مصرف آن در کشورمان وجود دارد.

فرهاد اقطار در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون گزارشی از مصرف مواد مخدر زامبی در کشورمان دیده شده است؟ عنوان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، تاکنون ‌گزارشی در این خصوص از سوی درمانگران اعتیاد ‌ارائه نشده است.

وی درباره اینکه آیا می‌توان مطمئن بود که این مواد مخدر در کشورمان وجود ندارد؟ توضیح داد: البته علت اینکه تاکنون گزارشی در این خصوص مطرح نشده‌ می‌تواند این باشد که درمانگران و مردم هنوز اطلاعات و شناخت دقیقی در خصوص این مواد پیدا نکرده‌اند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی درباره اینکه آیا می‌توان مانع ورود و مصرف این مواد به کشورمان شد؟ نیز به جام جم آنلاین گفت: با توجه به اینکه این مواد صنعتی است. این امکان وجود دارد که خیلی سریع در دنیا فراگیر‌‌شود. زیرا ساخت مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌های کوچک نیز امکان پذیر است.

اقطار تاکید کرد: با توجه به اینکه مواد مخدر زامبی نسبت به مواد دیگر مانند شیشه و کوکائین ارزان‌تر است، بیم این می رود که در بین مصرف کنندگان مواد مخدر شیوع پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از‌ شیوع این مواد در کشور باید تلاش کرد، توضیح داد: شهروندان باید نسبت به خطرات مصرف این مواد آگاه باشند و بدانند که صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد می‌کند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی درباره مشخصات ظاهری این مواد نیز توضیح داد: این مواد شبیه نمک دریایی است و دانه‌های شیشه‌ای کوچک و کدری دارد. به همین دلیل در آمریکا از آن به عنوان نمک حمام نیز یاد می‌کنند.

اقطار یادآور شد: در ‌حدود سال ۱۹۶۳ از این مواد برای درمان اختلالات خواب استفاده می‌شد. اما چون در مصرف کنندگان عوارض و رفتارهای عجیبی دیده شد، مصرف آن را ممنوع اعلام کردند.

‌وی عنوان کرد: در برهه‌ای نیز از این مواد به عنوان داروی مسکن برای حیوان‌های بزرگ جثه مانند اسب استفاده کردند. اما با توجه به عوارض آن مصرفش ‌در این حوزه نیز ممنوع  اعلام شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی درباره اینکه چرا این مواد به زامبی معروف شده است؟ نیز توضیح داد:‌ این مواد در گروه خانواده شیشه قرار می‌گیرد و مصرف آن فوق العاده خطرناک است. مصرف کنندگان این مواد دچار توهم‌های شدید می‌شوند. به همین دلیل اقدام به خودکشی یا آسیب زدن به دیگران می‌کنند.

اقطار با تاکید بر اینکه مصرف این مواد سبب تخریب بافت بدن و ایجاد زخم در چهره مصرف کنندگان می‌شود، عنوان کرد: ایجاد این زخم‌ها و رفتارهای عجیب مصرف کنندگان آن سبب شده برخی به این مواد نام زامبی را بدهند.

‌وی درباره درمان اعتیاد به این مواد ‌نیز گفت: با توجه به اینکه افراد با مصرف این مواد دچار مشکلات روانی شدید می‌شوند، درمان آن بسیار سخت است.‌

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]