حذف ارز تعدادی از داروها / کمبود در دست سازمان غذا ودارو نیست!
حذف ارز تعدادی از داروها / کمبود در دست سازمان غذا ودارو نیست!

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد که رفع کمبودهای دارویی تنها در اختیارات سازمان غذا و دارو نیست و اگر می‌خواهیم مشکلات برطرف شوند، لازم است هر نهادی در جایگاه خود در این زنجیره، عملکرد خود را به درستی انجام دهد و پاسخگو باشد.

با توجه به گفته دکتر محمد پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، طبق گزارش سامانه بررسی سازمان غذا و دارو، در آذرماه سال جاری ۹۹ قلم کمبود دارویی در کشور گزارش شده است و رفع این کمبودها تنها بر عهده سازمان غذا و دارو نیست. او افزوده است که هر نهادی در جایگاه خود در این زنجیره، عملکرد خود را به درستی باید انجام دهد تا مشکلات برطرف شوند.

دکتر محمد پیکانپور، درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه کمبود اقلام دارویی در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر اما موارد دچار کمبود مهم‌تر و حیاتی‌تر هستند، توضیح داد: کدام یک از داروهایی که پارسال کمبود داشتند، حیاتی نبودند؟ مگر پارسال تنها کمبود ویتامین داشتیم و امسال کمبودها حیاتی شده است؟

وی افزود: طبق اعلام سامانه‌ بررسی سازمان غذا و دارو، میزان کمبودهای دارویی در کشور در آذرماه سال جاری ۹۹ قلم گزارش شده است؛ اما رفع این کمبودها تنها در حوزه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست. مثلا تعداد ۳۱ قلم از این کمبودها به تامین ارز EIH بازمی‌گردد و باید ارز اروپا در اختیار حوزه دارو قرار گیرد که بتوان برخی از این داروها را تامین کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بانک مرکزی برای جبران این موضوع در حال پافشاری است و هفته گذشته ۲۰ میلیون دلار جهت این اقلام اختصاص یافت؛ اما با توجه به اینکه تامین این موارد با کندی‌هایی مواجه می‌شود و درخواست‌های ما با تاخیر برطرف می‌شود، طبیعتا داروی مربوطه هم دچار کمبود می‌شود و در سازمان غذا و دارو نیز خود دستگاه چاپ ارز نیست که بتواند تامین کننده ارز باشد.

پیکانپور با تاکید بر اینکه اگر تمام عوامل زنجیره تامین دارو کنار یکدیگر قرار نگیرند، کمبودها رخ می‌دهد، اظهار کرد: نمی‌شود صرفا در رسانه گفت چرا به مشکلات دارویی رسیدگی نمی‌شود؟ اگر قرار است مشکلات برطرف شود باید هر نهادی در جایگاه خود در این زنجیره عملکرد خود را به درستی انجام دهد و پاسخگو باشد.

وی گفت: اگر قانون بودجه ۱۴۰۳ به درستی تدوین شود و حساب دارو از سایر حساب‌ها به درستی تفکیک شود، سامانه پرداخت برخط معوقات بیمه‌ای و اعتبارات دارویاری راه‌اندازی شود و پرداخت منطقی از خزانه به ذی‌نفع نهایی بدون دست‌اندازیِ بخش‌های مختلف صورت گیرد، مشکلات مربوط به تامین دارو مرتفع خواهد شد.

محمد پیکان‌پور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری دومین نمایشگاه سلامت‌بنیان محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد: برخی موارد باعث محدودیت در فعالیت شرکت‌های تولیدکننده ما شده است.

طی جلسات برگزار شده با سندیکاها، موانع تولید از پیش پای شرکت‌های تولیدکننده برداشته شده است، اما بخشی از مشکلاتی که در حوزه دارو با آن مواجه هستیم فراسازمانی است و به سایر نهاد‌ها مانند مجلس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و … مرتبط است؛ نمی‌شود که عملکرد شرکت‌ها را در تعامل با سازمان غذا و دارو نقد کنیم بدون اینکه به نقش سایر سازمان‌ها دراین باره توجه کنیم.

وی افزود: سال گذشته رشد حوزه دارو منفی ۲.۵ درصد بوده است، اما امسال ۷.۵ درصد رشد داشته است و به بیش از ۵ درصد رشد رسیده‌ایم. اگر قرار بر این است که حوزه دارو بتواند رشد کند لازمه‌اش این است که چرخه نقدینگی این صنعت مورد واکاوی و اصلاح قرار بگیرد؛ برای طرح دارویار ۱۰۵ همت بودجه درخواست شد، اما ۶۹ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

پیکان‌پور تصریح کرد: اکنون طلب شرکت‌های پخش از داروخانه و مراکز خدماتی ۶۹ همت است و در عین حال، امروز ما مورد نقد مجلس قرار می‌گیریم که چرا مطالبات پرداخت نشده است؟

وی افزود: اگر تولید در جای خود حمایت و نقدینگی مورد نیازش تامین می‌شد، واردات دارو کاهش می‌یافت. برخی شرکت‌های تولیدکننده به دلیل کمبود نقدینگی قادر به تامین مواد اولیه نیستند، سازمان غذا و دارو دستگاه چاپ پول و ارز ندارد و لازم است که سایر دستگاه‌ها و مجلس، پیگیر اعطای تسهیلات برای افزایش نقدینگی شرکت‌های دارویی شوند.

وی تاکید کرد: عدم تامین نقدینگی صنعت باعث افزایش کمبود دارو‌ها در کسور خواهد شد. قیمت‌گذاری یکی از مواردی است که هم در شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها، مطرح می‌شود و بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های دارویی ما از قیمت‌هایی که به آن‌ها داده شده است رضایت دارند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به انتقاد برخی افراد از عملکرد سامانه رهگیری و کنترل اصالت کالا‌های سلامت محور نیز بیان کرد: برخی افراد و نمایندگان در حالی شکایت از نشت دارو و ناکارآمدی سامانه تی‌تک در رصد این نشتی‌ها می‌کنند که از مسیر توزیع مخدر‌ها در کشور حمایت می‌کنند. سامانه تی‌تک یکی از افتخارات نظام است که نمی‌توانند آن را از بین ببرند بسیاری از کشور‌هایی که ما در حوزه دارو با آن‌ها نشست برگزار می‌کنیم سامانه تی‌تک را تایید می‌کنند و درخواست دارند که از درس‌آموخته‌های این حوزه، استفاده کنند.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]