جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 18454
  • 21 آگوست 2023 - 1:17
  • 155 بازدید
  • ۰ دیدگاه

چاره‌جویی جدید گازی‌ها برای عبور از زمستان سخت

چاره‌جویی جدید گازی‌ها برای عبور از زمستان سخت
چاره‌جویی جدید گازی‌ها برای عبور از زمستان سخت

چندماهی بیشتر به شروع فصل سرد باقی نمانده و شرکت ملی گاز ایران که مسئولیت پالایش، انتقال و توزیع شبکه سراسری گاز ایران را عهده‌دار است، برای پایداری شبکه انتقال گاز پروژه‌هایی را آماده بهره‌برداری کرده است. در ورژن جدید شبکه انتقال گاز این شرکت، نام یک ایستگاه جدید به چشم می‌خورد؛ ایستگاه تأسیسات تقویت فشار گاز «آرادان» که با ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله پیش‌راه‌اندازی قرار دارد و تا روزهای آینده با ورود گاز به این تأسیسات، وارد مرحله راه‌اندازی و مهیای ورود به فصل سرد سال می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی اکوایران به منطقه آرادان، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز صبح امروز (یکشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۲) در حاشیه بازدید خبرنگاران از ایستگاه تأسیسات تقویت فشار گاز شهید رفیعی‌راد (آرادان) به ارائه توضیحاتی درباره این مرکز پرداخت و گفت: تجهیزات و تأسیسات این بخش تماماً به وسیله شرکت‌ها و مهندسان داخلی ساخته شده و با توجه به ساخت ۹۰ درصد از کالاهای پروژه آرادان از جمله کمپرسور، ظروف تحت فشار برق و شیرآلات از سوی شرکت‌های داخلی، می‌توان این پروژه را به عنوان ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز کشور معرفی کرد.

رضا نوشادی صنعت گاز ایران را به عنوان بزرگ‌ترین شبکه تولید، پالایش، انتقال و توزیع جهان توصیف کرد و با نگاهی به کشورهای همسایه گفت: برخی از کشورهایی پیشرو در صنعت گاز، به تازگی نمایشگاه‌هایی را برای داخلی‌سازی و ورود به حوزه خودکفایی برپا کرده‌اند، این در حالی است که صنعت گاز ایران، تحت بی‌نظیرترین تحریم‌های دنیا، از تولید روزانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در سال ۸۹ به تولید روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز رسیده است.  

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ایران پروژه‌هایی را برای تثبیت و تأمین فشار گاز استان‌های شمال و شمال شرق کشور تعریف کرده، گفت: همسو با سیاست وزارت نفت در تقویت خطوط شمال و شمال شرق کشور، این ایستگاه با سرمایه‌گذاری ۴۰میلیون یورو و ۴هزار  ۱۰۰ میلیارد ریال در مدت زمان ۳۰ ماه اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: این ایستگاه بر روی خط اصلی ۴۸ اینچ شمال – شمال شرق کشور قرار گرفته که ظرفیت انتقال گاز را از ۶۰ میلیون مترمکعب به ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌دهد و امید می‌رود که با راه‌اندازی این ایستگاه مشکل افت فشار گاز در مناطق شمال و شمال شرقی کشور برطرف شود.

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسش اکوایران مبنی بر تأثیر نوسانات نرخ ارز در اجرای قراردادهای مربوط به توسعه صنعت گاز گفت: همکاران این شرکت در بخش‌های مدیریت پروژه انعطاف‌پذیری‌ها و جسارت‌های زیادی را در این مسأله به خرج داده‌اند. بلافاصله بعد از اینکه اختلافات قابل توجهی در بازار پیدا می‌شود، بلافاصله شیوه‌های اجرایی پروژه را تغییر می‌دهیم. تصمیمات جسورانه‌ای در هیأت‌مدیره این شرکت اخذ می‌شود. اگرچه قراردادهای این بخش به صورت ارزی-ریالی منعقد می‌شود، اما در انتها به پیمانکاران اعلام می‌شود که پرداخت‌ها به صورت ریالی خواهد بود و در مواقعی که نرخ ریال با نرخ ای تی سی متفاوت می‌شود، برای پیمانکاران ارز تأمین می‌کنیم و در شرایطی که بازار به ثبات می‌رسد به ساختار قبلی بازمی‌گردیم. حتی در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه نرخ تعدیل را که ناشی از تورم است، دیر اعلام می‌کند، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به صورت خودکار وارد محاسبه شده و به صورت علی‌الحساب نرم تورم را محاسبه کرده و به پیمانکاران پرداخت می‌کند.

نوشادی همچنین داخلی‌سازی تأسیسات ایستگاه‌های تقویت فشار را از منظر جلوگیری از تهدیدهای جاسوسی حائز اهمیت دانست و گفت: هشدارهای حراستی زیادی را به صورت رسمی طی ده تا دوازده سال اخیر که چالش‌های جدی با قدرت‌های جهانخوار داشته‌ایم، دریافت کردیم و نمونه‌هایی از شواهدی که در این موضوعات دیده شده، وجود دارد.

وی با اشاره به اعمال قوی‌ترین رژیم‌های تحریمی بر صنعت نفت ایران گفت: در باب اطلاع‌رسانی موضوعات مربوط به این بخش، نهادهای امنیتی تصمیم‌گیری می‌کنند. ما هم حتماً سطح تهدیدات را با داخلی‌سازی تأسیسات و تجهیزات کاهش خواهیم داد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.