جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 21843
  • 31 آگوست 2023 - 20:13
  • 147 بازدید
  • ۰ دیدگاه

رویترز: افزایش صادرات نفت ایران در پی مذاکرات تهران و واشنگتن

رویترز: افزایش صادرات نفت ایران در پی مذاکرات تهران و واشنگتن
رویترز: افزایش صادرات نفت ایران در پی مذاکرات تهران و واشنگتن

اکوایران: در پی مذاکرات واشنگتن و تهران، تولید نفت و صادرات ایران افزایش یافت.

به گزارش اکوایران، در پی مذاکرات واشنگتن و تهران، تولید نفت و صادرات ایران افزایش یافت. 

صعود صادرات

به نوشته خبرگزاری رویترز، به گفته مشاوران و شرکت‌هایی که محموله‌های نفتکش‌ها را دنبال می‌کنند، تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت علیرغم تحریم‌های ایالات متحده افزایش یافت و تهران نفت خود را به خریداران از جمله چین می‌فروشد.

تحلیلگران می گویند که صادرات بیش‌تر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و مسامحه واشنگتن در اجرای آن‌ها است، زیرا دو کشور به دنبال روابط بهتر هستند.

ایالات متحده از زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای برجام خارج شد و تحریم هایی را با هدف محدود کردن درآمدهای دولت ایران اعمال کرد، به دنبال محدود کردن صادرات نفت ایران است. اما به گفته رصدکنندگان، صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری جو بایدن افزایش یافته و چین یکی از خریداران اصلی آن است.

در مسیر احیای تولید قبل از تحریم‌ها

گروه مشاور بین المللی SVB تخمین می زند که تولید نفت ایران در ماه اوت به ۳٫۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است و صادرات نفت خام و میعانات گازی کم‌تر از ۲ میلیون بشکه در روز است.

سارا وخشوری از SVB گفت: «ایران در مسیر احیای تولید نفت قبل از تحریم‌ها قرار دارد».

سه ردیاب دیگر که رویترز با آنها تماس گرفت، تخمین های مشابهی داشتند.

ریسک قیمت بالا برای انتخابات و مسامحه واشنگتن

ایالات متحده در حال مذاکره با ایران بر سر توافق بالقوه ای است که در آن پنج زندانی دوتابعیتی توسط ایران آزاد می شود و ۶ میلیارد دلار از سرمایه ایران در کره جنوبی مسدود می شود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از ارائه جدول زمانی برای یک معامله خودداری کرده است.

با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر ۲۰۲۴، قیمت های بالای نفت نیز یک خطر سیاسی برای بایدن است. عرضه بیشتر در بازار جهانی می تواند قیمت ها را پایین نگه دارد.

کوین بوک، تحلیلگر در ClearView Energy Partners در مورد آنچه که او مسامحه اجرایی تحریم های ایالات متحده می نامد، گفت: «به نظر می رسد که این در حال اتفاق افتادن است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که دولت به اجرای تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد و ارقام صادرات نفت در طول زمان و بر اساس روش‌شناسی در نوسان است. او  گفت: «ما همچنین به طور منظم با سایر کشورها در تعامل هستیم تا قویاً آنها را از انجام اقداماتی که بر خلاف تحریم‌های ایران است منصرف کنیم».

وزارت خزانه داری بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

ثبت رکورد های جدید

به گفته تحلیلگران، ایران برای سال‌ها از طریق اقداماتی مانند انتقال کشتی به کشتی و “جعل” – یا دستکاری فرستنده‌های GPS به گونه‌ای که کشتی‌ها در موقعیت‌های مختلف ظاهر شوند – تحریم‌ها را دور زده و دائما در اجرای این تاکتیک‌ها ورزیده‌تر می‌شود.

بن کیهیل، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت که ایران تخفیف زیادی برای محموله‌های نفتی خود به چین داده است، چیزی که به تشویق خریداران برای افزایش خرید کمک کرده است.او گفت: «تعجبی ندارد – اگر نفت خود را با تخفیف بدهید تقاضا برای آن افزایش می‌یابد. من همچنین فکر می کنم که متوقف کردن این تجارت سخت است».

به گفته تحلیلگران و داده های کشتیرانی، نفت ایران به سوریه و ونزوئلا نیز منتقل می‌شود.

بر اساس ارقام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که ایران یکی از اعضای آن است، نرخ تولید ۳٫۱۵ میلیون بشکه در روز بالاترین رقم برای ایران از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

شرکت تانکر ترکرز که محموله‌های نفتی را ارزیابی می‌کند، برآورد می‌کند که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ۲۷ روز اول آگوست ۱.۹۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

بر اساس ارقام این شرکت، صادرات نفت اوت بالاترین نرخ ماهانه در سال جاری خواهد بود.

یکی دیگر از شرکت های ردیابی نفتکش که نامش فاش نشد، گفت که صادرات نفت خام ماه اوت بالای ۱٫۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

شرکت ارائه کننده داده کپلر هم انتظار دارد میانگین صادرات نفت خام در ماه اوت به حدود ۱٫۲ میلیون بشکه در روز برسد که از بالاترین میزان ۱٫۵۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ که در ماه مه به ثبت رسیده بود، کمتر است. این شرکت اغلب ارقام خود را اصلاح می کند.

آمار رسمی برای صادرات ایران وجود ندارد. شرکت های ردیابی نفتکش‌ها از داده های ماهواره ها و بارگیری بندرها برای نظارت بر جریان ها استفاده می کنند.

ایران گفته است که انتظار دارد در کوتاه مدت عرضه بیشتری داشته باشد. رسانه های دولتی به نقل از وزیر نفت ایران اعلام کردند که تولید نفت خام تا پایان سپتامبر به ۳٫۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این افزایش از سوی ایران در حالی اتفاق می‌افتد که اوپک پلاس تولید خود را برای حمایت از بازار نفت کاهش می‌دهد، جایی که انتظارات مبنی بر اینکه رکود اقتصادی باعث کاهش تقاضا شده و بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

وخشوری گفت: عدم شفافیت دولت بایدن در مورد سیاست نفتی ایران عواقبی بر امنیت انرژی جهان دارد، به‌ویژه با کاهش تولید برخی از اعضای اوپک پلاس.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت 09 مه 2024

بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت

اکوایران: داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد سطح تولید اوپک در آوریل ثابت باقی ماند و همین امر نشان می‌دهد برنامه این گروه برای کاهش تولید، به شکل کامل اجرایی نشده است.

عربستان چگونه نفرین نفت را مهار کرد؟ 09 مه 2024

عربستان چگونه نفرین نفت را مهار کرد؟

اکوایران: اقتصاد ایران در تاریخ خود در چندین بازه زمانی با بیماری هلندی مواجه شده است. این درحالیست که برخی کشورها مانند عربستان سعودی نیز درآمدهای نفتی زیادی دارد اما دلیل اینکه عربستان مانند کشور ما در دام نفرین نفت گرفتار نشده است چیست؟

کسری بودجه عربستان ادامه دارد / رشد قیمت نفت برای مشتریان آسیایی توسط ریاض 09 مه 2024

کسری بودجه عربستان ادامه دارد / رشد قیمت نفت برای مشتریان آسیایی توسط ریاض

اکوایران: کسری بودجه عربستان برای ششمین سه‌ماهه متوالی ادامه دارد که علت آن کاهش تولید نفت و تأمین مالی پروژه‌های مربوط به چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.