اخبار ضد و نقیضی امروز از عراق درباره خروج این کشور از اوپک مخابره شد تا اوضاع بازار نفت را عرصه تلاطم کند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بغداد به اخبار مربوط به خروج این کشور از اوپک واکنش نشان داد.
وزارت نفت عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد که مطالب مطرح شده درباره تهدید عراق به خروج از سازمان اوپک، بیانگر موضع رسمی دولت عراق نیست.
خبرگزاری عراقی واع، در بیانیه وزارت نفت عراق آمده است: آنچه درباره تهدید عراق به پایان دادن به عضویت خود در سازمان اوپک مطرح شده، بازتاب دهنده موضع رسمی دولت عراق نیست، زیرا نه نخست وزیر و نه دولت عراق موضع خروج از اوپک را مطرح نکردهاند، بلکه عراق همواره بر اهمیت بازنگری در سقفهای تولید متناسب با ظرفیتهای تولید پایدار کشورهای عضو و در چارچوب توافقی که همه کشورهای ذی ربط آن را تصویب کردهاند و همچنین با در نظر گرفتن شرایط امنیتی و اقتصادی ویژه عراق تاکید داشته است.
در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو اوپک و کشورهای هم پیمان آن به این رویکرد پاسخ دادهاند و فرایند بازنگری در حداکثر ظرفیت تولید پایدار کشورهای عضو را آغاز کردهاند. این فرایند هم اکنون با هماهنگی یک شرکت مشاور بین المللی مستقل و با مشارکت فعال عراق طبق جدول زمانی مصوب در حال اجراست.
وزارت نفت عراق همچنین بیان کرد: کشورهای عضو اوپک و متحدان آن عملا بازگرداندن تدریجی حجمهای کاهش یافته تولید را آغاز کردهاند و مقرر است طی چند ماه آینده تمامی کاهشهای داوطلبانه به طور کامل جبران شود، اقدامی که به افزایش سقف تولید عراق کمک خواهد کرد.
در ادامه بیانیه آمده است: هرگونه مطالبه مرتبط با سهمیههای تولید یا سطوح ظرفیت تولید از طریق سازوکارهای فنی و مبتنی بر اجماع که در چارچوب اوپک و کشورهای هم پیمان آن تعریف شدهاند، مورد بررسی و رسیدگی قرار میگیرد.
وزارت نفت عراق همچنین وجود درک و همراهی در سطح بالا از سوی کشورهای عضو اوپک نسبت به شرایط خاص عراق را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد که صنعت نفت عراق طی بیش از چهل سال گذشته از جنگها، تحریمها و چالشها متعدد آسیب دیده و آخرین مورد آن نیز تخریب بخشهای زیادی از زیرساختهای نفتی و تاسیسات پشتیبان در نتیجه حملات تروریستی و خرابکارانه بوده است.
در پایان این وزارت خانه تاکید کرد: این مسائل مورد توجه قرار خواهد گرفت تا تولید نفت عراق به سطحی عادلانه برسد که بتواند جایگاه خود را به عنوان دمین تولیدکننده بزرگ در میان کشورهای عضو اوپک بازیابد و اهداف مورد انتظار از پروژههای توسعه و بازسازی تمام بخشهای صنعت نفت را محقق سازد؛ صنعتی که شریان اصلی درآمدهای مالی عراق به شمار میرود.
ماجرای خروج چیست؟
این درحالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عراق در صورتی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش قابل توجه تولید نفت را ندهد، گزینه خروج از این سازمان را بررسی میکند.
این رسانه غربی به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت عراق روز پنجشنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) گفته که دولت این کشور در پی پیامدهای جنگ با بحران مالی روبهرو است و درخواست بغداد برای افزایش قابل توجه سهمیه تولید نفت در اوپک باید جدی گرفته شود.
این مقام افزود عراق موضوع خروج از اوپک را بررسی کرده، اما برنامه فعلی همچنان ماندن در سازمان و تلاش برای دریافت سهمیه بالاتر است.
به گفته رویترز، عراق پس از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از پنج عضو بنیانگذار این سازمان به شمار میرود.
این گزارش افزود که سهمیه تولید عراق برای ماه ژوئیه ۴ میلیون و ۳۷۸ هزار بشکه در روز تعیین شده است، اما به دلیل اختلالات ناشی از وضعیت تنگه هرمز، میزان تولید فعلی این کشور بهمراتب کمتر از این رقم است.
رویترز به نقل از این مقام وزارت نفت عراق آورده بود: عربستان سعودی و دیگر متحدان اوپک باید این موضوع را با نهایت جدیت دنبال کنند. در غیر این صورت، عراق ناچار خواهد شد همه گزینههای موجود را بررسی کند.
این مقام در پاسخ به این پرسش که آیا خروج از اوپک مورد بحث قرار گرفته است، گفته بود: هنوز برای چنین اقدامی زود است.
اوپک پیش از این نیز اعضایی را از دست داده بود از جمله امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۶، قطر در سال ۲۰۱۹ برای تمرکز بر گاز از اوپک خارج شد، اکوادور در سال ۲۰۲۰ و آنگولا در ژانویه ۲۰۲۴ بهدلیل اختلاف بر سر سهمیه تولید از این سازمان خارج شده بودند.
بر اساس گزارشها، بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت، در معاملات صبح روز پنجشنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) حدود ۱٫۴ درصد کاهش یافت.
- نویسنده: اقتصاد آنلاین


























































































