شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 32525
  • 10 اکتبر 2023 - 20:13
  • 134 بازدید
  • ۰ دیدگاه

درگیری حماس و اسرائیل صادرات نفت ایران را مختل می‌کند؟

درگیری حماس و اسرائیل صادرات نفت ایران را مختل می‌کند؟
درگیری حماس و اسرائیل صادرات نفت ایران را مختل می‌کند؟

اکوایران: بازرگانان و پالایشگاه‌های نفت چین که مشتری نفت ایران هستند، معتقدند به رغم درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، عرضه نفت از سوی ایران بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

به گزارش اکوایران، با وجود احتمال سختگیرانه‌تر شدن تحریم‌های واشنگتن علیه نفت ایران، بازرگانان و پالایشگاه‌های نفت چین که مشتری نفت ایران هستند، معتقدند اختلالی در روند خرید نفت از تهران رخ نخواهد داد. پالایشگاه‌های نفت در سراسر چین از این موضوع اطمینان دارند که به دنبال درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، عرضه نفت از سوی ایران بدون وقفه ادامه خواهد داشت، چراکه آمریکا خواهان افزایش قیمت نفت خام در جهان نیست.

به نوشته بلومبرگ، پالایشگاه‌های نفت چین در ماه‌های اخیر از خریداران مشتاق نفت ایران بوده‌اند؛ با این حال، این امکان وجود دارد که ارتباط ایران با حماس و ادعاهایی در خصوص مشارکت احتمالی تهران در حمله غافل‌گیرانه حماس علیه اسرائیل، ‌این تجارت در معرض خطر قرار بگیرد.

هم‌اکنون این خطر وجود دارد که کاخ سفید رویکرد سختگیرانه‌تری در رابطه با اجرای تحریم‌های ایران در پیش بگیرد. به واسطه کاهش فشارهای تحریمی،‌ افزایش تولید نفت ایران در سال جاری میلادی بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

در حال حاضر چندین پالایشگاه و بازرگان چینی در معاملات مربوط به خرید نفت خام دارای تخفیف ایران مشارکت دارند،‌ اما آن‌ها معتقدند که اختلالی در روند خرید نفت ایران از سوی چین ایجاد نخواهد شد.

با وجود اینکه واشنگتن تحت فشار قرار دارد تا اقدامی در این رابطه انجام دهد، کاهش فشار تورمی در آمریکا یکی از اولویت‌های دولت جو بایدن پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است.

در گذشته، تحریم‌ها تأثیر چندانی بر جلوگیری از اشتیاق چین برای نفت خام ایران نداشتند چراکه نفت ایران اغلب اوقات با نام کشورهای دیگری مانند مالزی وارد چین می‌شد.

افزایش تولید نفت ایران در سال جاری میلادی به لطف رویکرد نرم‌تر آمریکا در قبال اجرای تحریم‌ها بوده است‌، زیرا تهران و واشنگتن اخیرا برای بازگرداندن محدودیت‌ها به برنامه هسته‎‌ای ایران، با یکدیگر مذاکره کردند.

آمارها حاکی از آن است که در ماه آگوست خرید نفت ایران از سوی چین به ۱/۵ میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین میزان در یک دهه اخیر است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه‌ای اعلام کرد ایالات متحده در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر مشارکت مستقیم ایران در حمله حماس در اختیار ندارد. همچنین واشنگتن در حال ارسال کشتی‌های جنگی به دریای مدیترانه شرقی است.

در صورتی که واشنگتن تصمیم بگیرد تحریم‌های مرتبط با نفت ایران را به شکل جدی‌تری دنبال کند، این وضعیت به نفع روسیه خواهد شد. روسیه هم‌اکنون یکی از تأمین‌کنندگان اصلی نفت خام چین است، اما قیمت‌های رو به افزایش نفت می‌تواند یک مشکل اساسی در این میان تلقی شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.