یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 30942
  • 05 اکتبر 2023 - 8:12
  • 145 بازدید
  • ۰ دیدگاه

طلا در کف هفت ماهه/ روند معکوس حباب و قیمت سکه

طلا در کف هفت ماهه/ روند معکوس حباب و قیمت سکه
طلا در کف هفت ماهه/ روند معکوس حباب و قیمت سکه

اکوایران: قیمت طلای جهانی در کمترین سطح قیمتی هفت‌ماهه خود قرار گرفته و باعث کاهش ارزش ذاتی طلای داخلی شده است، با مقاومت معامله‌گران سکه در برابر کاهش قیمت، حباب سکه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اکوایران، ارزش ذاتی سکه و طلا در بازار داخلی بر دو عامل اونس جهانی طلا و دلار داخلی تکیه دارد. تغییر در هریک از پارامترهای ذکر شده می‌تواند با تغییر در ارزش ذاتی در بازار طلا معیار تحلیل و تصمیم‌گیری را تغییر دهد.

در شرایطی که دلار رنج شده اونس جهانی طلا در سراشیبی سقوط حرکت می‌کند. طلای جهانی با دلار قیمت‌گذاری می‌شود و البته با شاخص این واحد پولی رابطه معکوس دارد. دلیل سقوط اونس طلا را نیز می‌توان در تحرکات به‌وجود آمده در شاخص دلار جست‌وجو کرد.

شاخص دلار آمریکا ۰.۶ درصد رشد کرده و در بالاترین سطح ده ماهه خودش قرار گرفته است؛ چرا که بر اساس نظرسنجی انجام‌شده از معامله‌گران، به نظر می‌آید، نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی در محدوده ۵ تا ۵.۲۵ درصد باقی بماند.

یکی از مقامات فدرال رزرو نیز اعلام کرده در صورتی که سرعت کاهش تورم و داده‌های تورمی کمتر از انتظارات باشد افزایش مجدد نرخ بهره مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

علاوه بر اوج‌گیری شاخص دلار بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده نیز رکورد زده است. بازدهی اوراق خزانه ده ساله ایالات متحده آمریکا به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۷ رسیده است. از آنجایی که طلا یک‌ دارایی بدون عایدی است که فقط با افزایش ارزش معاملاتی می‌تواند به صاحب خود سود برساند، در برابر رشد بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده طلا دارای نقطه ضعف است.

با رکورد زنی بازدهی اوراق خزانه توانایی رقابت اونس طلا در برابر دلار کم می‌شود چرا که طلا یک دارایی بدون عایدی است به همین خاطر رکورد زنی بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا کمک کرد تا طلا یک سقوط ۲۳۰ دلاری را نسبت به سقف خود در ماه می ثبت کند.

اونس طلا در کف هفت ماهه خود قرار گرفته است و اگر به بالا برنگردد می‌تواند سطوح قیمتی سکه‌و‌طلا در داخل ایران را تحت تاثیر جدی قرار دهد.

حباب سکه افزایش یافت

درحالی‌که میانگین حبابِ سکه در هفته گذشته در محدوده ۱۸ درصدی قرار داشت، در هفته جاری این میانگین تغییر کرده است، با کاهش قیمت اونس طلا و مقا‌ومت سکه در برابر کاهش همسو‌ با طلای جهانی، حباب سکه امامی افزایش یافته و در کانال ۲۱ درصدی نوسان می‌کند.

افزایش حباب سکه در شرایط رکودی‌کنونی، ریسک‌ها در بازار سکه را بالا می‌برد و می‌تواند زمینه را برای حمایت‌شکنی سکه امامی فراهم کند به‌نحوی که احتمال آنکه سکه امامی بتواند حمایت سالانه خود را به پایین بشکند وجود دارد.

جهت حرکت طلا و دلار معکوس می‌شود؟

دلار تهران در نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان می‌کند و تاکنون موفق به شکست محدوده رنج نشده است. درحالی‌که شمارش معکوس تا تاریخ ۲۶ مهر شروع شده است. از طرفی با نزدیک شدن به تاریخ مذکور علامت مثبتی از توافق میان ایران و آمریکا دیده نمی‌‌شود و اگر تنش‌ها صعودی شود می‌تواند خریداران جدیدی را به بازار وارد کند‌.

با کاهش ارزش اونس طلا احتمال افزایش قیمت دلار از جانب بازیگران بازار طلا برای حمایت از طلای داخلی وجود دارد.

علت رکود بازار سرمایه

ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه همانند پیش بینی انجام شده کاهش یافت که دلیل آن می تواند قرارگیری در میان دو تعطیلی باشد. علی‌رغم پیش‌بینی‌های مثبتی که برای بازار بورس در پاییز وجود داشت شاخص کل با شروع پاییز عملکرد خیلی خوبی نداشته و بازدهی شاخص کل منفی شده است.

علی‌رغم ارزشمندی بازار سرمایه در این برهه زمانی، تصمیمات ناگهانی و بلاتکلیفی سیاسی از جمله دلایل رکود در بازار سرمایه است. تکلیف توافق هسته‌ای روشن نیست و در یک بزنگاه مهم قرار دارد به همین خاطر بازار سرمایه در یک رکود قرار گرفته تا معامله‌گران بتوانند با کاهش ریسک‌ها و رفع ابهامات تصمیم بهتری اتخاذ کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
05 مه 2024

الگوی سال گذشته دلار در ۱۴۰۳ تکرار می‌شود؟

اما آیا این ثبات در سال ۱۴۰۳ نیز می تواند وجود داشته باشد؟ داوود سوری، اقتصاددان، معتقد است که تکرار ثبات سال گذشته با چالش هایی در سال جاری مواجه خواهد بود. او دلیل اصلی افزایش قیمت دلار را تورم می‌داند و می‌گوید که سیاست‌های دولت برای تزریق منابع به بازار و به تاخیر انداختن […]

آغاز حراج گسترده سکه از دوشنبه در مرکز مبادله 04 مه 2024

آغاز حراج گسترده سکه از دوشنبه در مرکز مبادله

اکوایران: یازدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر! 04 مه 2024

نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!

اکوایران: نوسانات نرخ بهره، تورم و ارزش دلار بر قیمت کوتاه مدت نقره تاثیر می‌گذارد. در میان‌مدت، رشد صنایع مصرف‌کننده نقره و وضعیت تولید جهانی آن از جمله عوامل کلیدی تعیین‌کننده قیمت نقره هستند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.