پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 44407
  • 22 نوامبر 2023 - 20:11
  • 103 بازدید
  • ۰ دیدگاه

چشم‌انداز اقتصاد جهان (قسمت هشتم)؛ چالش بازارها در ۲۰۲۴

چشم‌انداز اقتصاد جهان (قسمت هشتم)؛ چالش بازارها در ۲۰۲۴
چشم‌انداز اقتصاد جهان (قسمت هشتم)؛ چالش بازارها در ۲۰۲۴

اکوایران: شرکت آمریکایی خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس در گزارشی وضعیت اقتصاد جهانی را مورد بررسی قرار داده است. اکوایران این پژوهش را در چند قسمت منتشر خواهد کرد. در ادامه قسمت هشتم تحلیل اقتصاددان‌های گلدمن ساکس را می‌خوانید:

به گزارش اکوایران، پیش‌بینی‌های پایه‌ای شرکت گلدمن ساکس برای رشد اقتصادی پایدار و کاهش تورم، اتفاقی مطلوب و مثبت برای بازار دارایی ها است، اگرچه وجود ریسک‌هایی از جمله تغییرات مربوط به نرخ بهره، پیامدهایی برای چشم‌انداز رشد بازارها دارند.

گلدمن ساکس اعلام کرده بزرگترین چالش برای پیش‌بینی پایه‌ای رشد اقتصادی که توسط این شرکت ارائه شده به این موضوع برمی‌گردد که قیمت‌گذاری بسیاری از دارایی‌های پرریسک، بالاتر از حد معمول است. با این وجود، میزان بازدهی در بازار اوراق قرضه،‌ بازارهای نوظهور و بخش‌هایی از بازار سهام، پایین‌تر از سطوح تاریخی خود قرار دارد. به عبارت دیگر، در حالی که ارزش دارایی‌های دارای ریسکی افزایش یافته است، اما بازدهی بالقوه آن‌ها در سطح روندهای تاریخی نیست.

همچنین از ماه آوریل تاکنون، قیمت‌گذاری برای اغلب دارایی‌های دوره‌ای (cyclical asset) با پیش‌بینی‌های پایه‌ای گلدمن ساکس همسو شده است. با این حال، طی سه ماه گذشته، افزایش «صرف ریسک» که سرمایه‌گذاران برای نگهداری دارایی‌های پرریسک‌تر درخواست می‌کنند، مشاهده شده است. علیرغم پیش‌بینی‌های مثبت رشد اقتصادی توسط گلدمن ساکس، به نظر می‌رسد تفاوت یا «شکاف» بین پیش‌بینی‌های اقتصادی خوش‌بینانه این شرکت و قیمت‌های فعلی در بازارِ دارایی‌های مختلف در حال کاهش است.

در بازارهای اعتباری (مانند بازار اوراق قرضه) و نوظهور، تفاوت اندک میان بازدهی دارایی‌های پرریسک و نرخ‌های مربوط به دارایی‌های بدون ریسک، پتانسیل این دارایی‌ها را برای عملکرد بهتر از دارایی‌های امن‌تر، محدود می‌کند.

در بازار سهام، تمرکز بر ارزش‌گذاری‌ها است؛ به این معنی که آیا سهام‌ها به شکل منصفانه قیمت‌گذاری شده‌اند یا خیر. در آمریکا، برخی بر این باورند که قیمت سهام، بویژه در شرکت‌های فناوری بزرگ، بالاتر از حد معمول است. با این حال، این نگرانی‌ها آنقدر که ممکن است به نظر برسد، گسترده نیست. اگر شرکت‌های بزرگ فناوری به رشد مورد انتظار دست یابند، قیمت‌ها بالاتر از حد معمول در نظر گرفته نمی‌شوند.

به غیر از شرکت‌های بزرگ آمریکایی، قیمت‌گذاری‌ها در مقایسه با روندهای تاریخی در سطح پایین‌تری قرار دارند، در حالیکه «صرف ریسک سهام» به طور کلی با دوره‌های قبلی نرخ‌های بهره بالاتر سازگار است (نمودار ۲۳).

نمودار 23

در مقابل،‌ ارزش‌گذاری اوراق قرضه دولتی به وضوح بهبود یافته است. این موضوع به طور ساده نشان‌دهنده افزایش قابل توجه در میزان بازدهی است. اما پیش‌تر شاهد آن بوده‌ایم که بازدهی مورد انتظار سرمایه ‎گذاری‎‌های آتی در یک دوره طولانی تحت تأثیر رشد اقتصادی پیش‌بینی شده بدون وقوع رکود اقتصادی بوده است، یعنی همانطور که اقتصاددان‌های گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده‌اند. با این حال، پس از وضعیت اخیر که بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را فروختند، هر جنبه غیرعادی در این بازدهی‌های مورد انتظار، به اندازه قبل قابل توجه نیست.

چشم‌انداز بازارها در سال آینده میلادی

مشکل در دستیابی به بازدهی بالاتر در این واقعیت نهفته است که بازار در حال حاضر انتظار کاهش نرخ بهره را دارد، اما براساس پیش‌بینی‌های پایه‌ای گلدمن ساکس، این اتفاق نخواهد افتاد. علاوه بر این، نوسانات در نرخ‌های بهره ایالات متحده بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود و اقتصاددان‌های گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند که میزان این نوسان کاهش خواهد یافت. این کاهش نوسان به عنوان یک شرط مطلوب برای اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن تلقی می‌شود، زیرا در حال حاضر تفاوت در بازدهی در این بازار، بالاتر از حد معمول است.

با توجه به محدودیت‌های ناشی از ارزش‌گذاری‌های جاری و دیدگاه کلی اقتصادی گلدمن ساکس، اقتصاددان‌های این شرکت آمریکایی برای نخستین‌بار بازدهی تک‌رقمی و حتی دورقمی مثبت را برای بازارهای اوراق قرضه و سهام پیش‌بینی می‌کنند. گلدمن ساکس همچنین انتظار دارد که قیمت کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۴ به دلیل ترکیبی از عرضه محدود و رشد مداوم تقاضا افزایش یابد. با این حال، اقتصاددان‌های این شرکت آمریکایی اعلام کرده‌اند افزایش قیمت نفت به دلیل امکان عرضه بیشتر توسط عربستان سعودی و آمریکا، محدود خواهد بود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.