باید با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم
باید با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم

یک کارشناس بین‌الملل گفت: ما باید به سمتی برویم که اقداماتی انجام دهیم تا ایران بتواند به راحتی صادرات بکند و پول صادرات را به ایران برگرداند و این مشکلات نیز نباشد. این موضوع را باید به صورت ریشه‌ای حل کرد. آن هم مستلزم مذاکرات مستقیم با آمریکا است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ توافق تهران و واشنگتن در مسقط باعث تحلیل‌هایی در خصوص احتمال توافق برای احیای برجام شد. از سوی دیگر سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان باعث شد که برخی از تاثیر این دیدارها بر روی مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن صحبت کنند.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص موضوعات ذکر شده با اقتصادآنلاین گفت‌وگویی داشته است.

حسن بهشتی پور گفت: به نظر من توافقی که بین ایران و آمریکا بوجود آمده، یک گام خیلی خوبی بوده برای اینکه یک عده از زندانیان ایرانی در آمریکا آزاد ‌شوند. از سوی دیگر برخی دارایی‌های ایران آزاد می‌شود. در حالی که ارزش پول‌هایمان در حال کاهش است. در واقع ۷ میلیارد دلار ارزشش کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه توضیح داد: اصل این توافق به نظرم کار درستی بوده است. منتهی ما باید به سمتی برویم که اقداماتی انجام دهیم تا ایران بتواند به راحتی صادرات بکند و پول صادرات را به ایران برگرداند و این مشکلات نیز نباشد. این موضوع را باید به صورت ریشه‌ای حل کرد. آن هم مستلزم مذاکرات مستقیم با آمریکا است.

این کارشناس بین‌الملل گفت: من بارها گفتم اگر ما می‌خواهیم به نتیجه برسیم باید مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی داشته باشیم. واقعیت این است که در خصوص برجام عملاً کاری صورت نگرفته، مگر اینکه مذاکرات محرمانه‌ای در حال جریان باشد که ما از آن بی‌اطلاع باشیم وگرنه کار خاصی انجام نشده است.

در مورد خبر اقدامات ایران در موضوع هسته‌ای بهشتی‌پور بیان کرد: در موضوع رقیق کردن اورانیوم در ایران، هم طرف ایرانی تکذیب کرد و هم بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم این اخبار را تایید بکنیم. می‌توانیم منتظر گزارش آقای گروسی باشیم که نیمه شهریور منتشر می‌شود. اگر ایران چنین کاری کرده باشد حتما در گزارش آقای گروسی هست. اگر نباشه یقیناً چنین خبری صحت نداشته است.

وی در خصوص تاثیر سفر وزیر خارجه به عربستان بر روی مذاکرات احیای برجام تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان در ادامه عادی سازی مناسبات ایران و عربستان در پاسخ به سفر خرداد ماه وزیر خارجه عربستان به ایران، به ریاض سفر کرد و در جده با محمد بن سلمان دیدار کرد. این سفر در راستای اقداماتی است که در کاهش تنش در منطقه صورت گرفته است و حتماً به منافع ملی ایران کمک می‌کند و در منطقه باعث می‌شود ایران هراسی کمتر شود. سوژه‌ای که اسراییلی‌ها مادام روی آن مانور می‌دهند با این کار از دست می‌دهند.

حسن بهشتی‌پور بیان کرد: به نظرم این سفر تاثیر مستقیمی بر روی روند مذاکرات ایران با آمریکا نخواهد داشت. ولی من معتقد هستم ما روابط خوبی با کشورهای منطقه داشته باشیم با دست بازتری گفتگو و مذاکره با آمریکا می‌کنیم. ولی اگر با کشورهای منطقه در حال تنش و درگیری باشیم حتما دستمان بسته‌تر است. بنابراین از این جهتش مثبت است. ولی تاثیر مستقیم و تعیین کننده‌ای در روند مذاکرات ما با آمریکا نخواهد داشت.

این کارشناس بین‌الملل گفت: تا انتخابات آمریکا ۱۵ ماه فاصله است، امروز هر ۱۵ روز ممکن است یک تحول رخ بدهد. من فکر می‌کنم عمان نقش مثبتی برای حل مشکلات در این چند وقت بین ایران و آمریکا ایفا کرده است. ولی ایران برای به توافق رسیدن با آمریکا نیاز به واسطه ندارد. اروپایی‌ها، عمان، قطر نمی‌توانند مشکلاتمان را حل و فصل کنیم. قطر و عمان نقش تسهیلگر دارند؛ درست نقشی که اروپایی‌ها بازی می‌کردند. فکر نمی‌کنم نقش تعیین کننده‌ای برای حل مشکلات داشته باشند. اما اگر بخواهم واقع‌بینانه تحلیل کنم نقششان مثبت بوده و کمک کردند و از این به بعد هم ممکن است در رفع یکسری از مشکلات کمک کنند. اما اصل بحث یعنی مذاکرات ایران و آمریکا نیازی به واسطه ندارد و باید مستقیم مذاکرات انجام شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]