اقتصاد آنلاین، محمد بیات؛ در حالی نبرد میان حماس و اسرائیل وارد بیست‌وششمین روز خود می‌شود که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از حمله زمینی ارتش رژیم به باریکه غزه خبر داد. روز سه‌شنبه سی‌ویکم اکتبر، رسانه‌های عبری با انتشار خبری اعلام کردند که تل‌آویو هم‌زمان با آغاز حمله زمینی تمامی «خطوط تلفن» و «اینترنت» در […]

اقتصاد آنلاین، محمد بیات؛ در حالی نبرد میان حماس و اسرائیل وارد بیست‌وششمین روز خود می‌شود که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از حمله زمینی ارتش رژیم به باریکه غزه خبر داد. روز سه‌شنبه سی‌ویکم اکتبر، رسانه‌های عبری با انتشار خبری اعلام کردند که تل‌آویو هم‌زمان با آغاز حمله زمینی تمامی «خطوط تلفن» و «اینترنت» در نوار غزه را قطع کرده است. به گزارش تایمز اسرائیل در جریان عملیات صهیونیست‌ها در شمال نوار غزه قریب به ۱۱ سرباز اسرائیلی کشته شدند. هم‌زمان با گسترش دامنه تجاوز صهیونیست‌ها، خبرها حاکی از افزایش تحرکات حزب الله در مرزهای شمالی و انصارالله در مرزهای جنوبی فلسطین اشغالی است. روند تحولات میدانی و تحرکات سیاسی در دوحه- قاهره حاکی از احتمال بازشدن جبهه‌های جدید در نقاط مختلف منطقه است. سوال کلیدی این یادداشت آن است که آغاز عملیات زمینی در نوار غزه به معنای گسترش دامنه جنگ در سراسر خاورمیانه خواهد بود؟ آیا بازیگران میانجی امکان ترسیم خطوط قرمز پایدار را دارند؟ آیا تهدید آمریکا مبنی بر پاسخ به حملات پراکنده گروه‍‌های مقاومت در عراق- سوریه معادلات جنگ را تغییر خواهد داد؟

بازشدن جعبه پاندورا؛ آیا جنگ منطقه‌ای در راه است؟

اعزام قایق موشک انداز اسرائیل به دریای سرخ

بمباران وسیع شمال نوار غزه و کوچ اجباری فلسطینی‌ها به مناطق جنوبی به نظر می‌رسد نوعی زمینه سازی حمله گسترده زمینی از سوی ماشین جنگ اسرائیل بوده است. ارتش رژیم مدعی شد که در جریان حمله به نیروهای حماس قریب به ۱۱ هزار نقطه را هدف قرار داده است. در واکنش به ورود زمینی ارتش اسرائیل به باریکه غزه، انصارالله یمن به وسیله موشک‌های بالستیک و پهپادهای تهاجمی بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است. پس از این حمله نیروی دریایی رژیم اقدام به اعزام قایق‌های موشک‌انداز به دریای سرخ کرد. در حالی که بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل نظامی منتظر تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی بودند، مقاومت یمن اهداف راهبردی در جنوب اسرائیل را هدف قرار دادند. با توجه به زرادخانه غنی انصارالله و تجربه رزمی این گروه در نبرد هشت‌ساله با ائتلاف سعودی به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها باید فکری برای تقویت پدافند هوایی بنادر و نیروگاه‌های مهم در جنوب فلسطین اشغالی کنند.

بازشدن جعبه پاندورا؛ آیا جنگ منطقه‌ای در راه است؟

انصارالله با انتشار پیامی تهدید به بمباران تاسیسات اتمی دیمونا کرد

پس از حمله شامگاه سه‌شنبه انصارالله، روزنامه عبری زبان معاریو از افزایش احتمال آغاز جنگ منطقه‌ای سخن گفت. برخی خبرنگاران به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که حزب الله در مورد توقف حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه تا ظهر روز جمعه مهلت داده است. به عبارت دیگر اگر تل‌آویو تا دو روز دیگر حملات زمینی، دریایی و هوایی به باریکه غزه را متوقف نکند، ممکن است جبهه سومی در شمال سرزمین‌های اشغالی و مرز مشترک با لبنان ایجاد شود. نکته قابل ذکر آن است که پیش از گسترش نبرد در مرزهای جنوبی لبنان، ارتش اسرائیل با مجوز کابینه جنگ ساکنان مناطق مرزی را به اردوگاه‌های دولتی منتقل کرده است. این اقدام نشان دهنده برنامه ریزی تل‌آویو برای جنگ فرسایشی در ماه‌های آینده می‌باشد. اگر حزب الله از سطح عملیات‌های «نقطه‌ای» عبور کرده و به سمت عملیات فراگیر در فلسطین اشغالی حرکت کند، آنگاه باید منتظر ماند و دید که صهیونیست‌ها و افکار عمومی داخل رژیم تحمل بارش موشک‌های نقطه‌زن حزب الله را خواهند داشت یا خیر؟ ناوها و جنگنده‌های آمریکایی چه خواهند کرد؟ اگر آمریکا به صورت مستقیم نیروها و پایگاه‌های مقاومت در جنوب لبنان را هدف قرار دهد، واکنش احتمالی ایران چه خواهد بود؟

بازشدن جعبه پاندورا؛ آیا جنگ منطقه‌ای در راه است؟

سخنرانی روز جمعه دبیرکل حزب الله در روز جمعه و احتمال بازشدن جبهه جدید در فلسطین اشغالی

با توجه به حمایت نظامی- سیاسی واشنگتن به نظر نمی‌رسد آغاز مرحله سوم عملیات ارتش اسرائیل در نوار غزه بدون هماهنگی با دولت بایدن آغاز شده باشد. کریستوفر مالر دستیار وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که کماندوهای آمریکایی برای یافتن اسرا در نوار غزه حضور مستقیم دارند. پیش از این ناوهای آمریکا برای حمایت از تل‌آویو وارد آب‌های شرق مدیترانه و خلیج فارس شده بودند. شبکه المیادین نیز در خبری اعلام کرد که آمریکا در پیامی از سید حسن نصرالله خواسته است تا دامنه جنگ با اسرائیل را گسترش ندهد. در پاسخ به پشتیبانی‌های واشنگتن از تل‌آویو شبکه نیروهای مقاومت در حال تشدید حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق- سوریه هستند. به عنوان مثال روز سه‌شنبه سی‌ویکم اکتبر پایگاه آمریکایی‌ها در اشدادی سوریه از سوی مقاومت عراق مورد حمله قرار گرفته است. سطح واکنش مقاومت لبنان- یمن به حمله زمینی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و حملات هدفمند شبکه مقاومت به منافع آمریکا در غرب آسیا می‌تواند زمینه افزایش فشار سیاسی به تل‌آویو برای پذیرش آتش بس، رفع محاصره و تبادل زندانیان بیش از پیش فراهم کند.

هم‌زمان با افزایش گمانه‌زنی در خصوص بازشدن جبهه‌های جدید نبرد در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی، خبرگزاری رویترز از امکان عبور افراد با تابعیت مضاعف و مجروحان جنگی از گذرگاه رفح با میانجی‌گری قطر خبر داد. این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای برای برقراری آتش‌بس و حتی آزادی اسرا در آینده نزدیک باشد. البته گروهی از تحلیل‌گران بر این اعتقادند که این مجوز ممکن است با هدف کاهش فشارهای افکار عمومی و دولت‌های میانجی صادر شده باشد. طی روزهای اخیر قطر، مصر، ترکیه و حتی جمهوری اسلامی ایران اقدامات زیادی برای توقف جنگ و پایان کشتار اهالی نوار غزه انجام دادند اما با پاسخ منفی رژیم صهیونیستی مواجه شدند. در چنین شرایطی گروه‌های ضدجنگ در آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا خیابان‌ها را به تسخیر خود درآورند و خواستار ورود سران کشورهای غربی به بحران و توقف بحران انسانی در غزه هستند. فشار رسانه‌ها و جریان‌های اسلامی و آزادی خواه می‌تواند به عنوان متغیری، هر چند کوچک، زمینه برای توقف اقدامات عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه را فراهم کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]