تفاهم‌نامه بانک سهم آب استان قزوین به امضا رسید
تفاهم‌نامه بانک سهم آب استان قزوین به امضا رسید

تفاهم نامه چهارجانبه بانک سهم آب استان براساس طرح الگوی دشت متعادل پایدار بین ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شرکت آب منطقه ای استان قزوین و شرکت دانش بنیان پرآب به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اهمیت جمع آوری و دقت داده های آماری در میزان مصرف آب اظهارکرد: میزان مصرف منابع آبی در استان قزوین مشخص نیست و ابهامات زیادی در این حوزه وجود دارد.
وی افزود: اگر سهم آب هر بخش مشخص شود می توان در بحث مدیریت منابع آب اقدامات موثرتری را انجام داد.
رجحانی ضمن تاکید بر ارزش بالای آب و بهره وری در این زمینه تصریح کرد: یکی از برنامه های مهم در راستای احیاء دشت قزوین راه اندازی پروژه بزرگ بازار سهم آب بود که خوشبختانه این اقدام با همکاری شرکت آب منطقه ای قزوین از سال گذشته در استان به عنوان پایلوت کشوری اجرایی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: در راستای طرح الگوی دشت متعادل پایدار و بازار سهم آب سامانه بانک سهم آب نیز توسط شرکت دانش بنیان پرآب طراحی شده است.
وی ادامه داد: با کمک این سامانه می توان اطلاعات دقیقی در خصوص میزان مصرف آب در استان به دست آورد.
علی رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به مزایای تاسیس دفتر مشترک آب و کشاورزی خواهد داشت عنوان کرد: با راه اندازی این دفتر دیگر شاهد نگاه یک طرفه به اجرای طرح های کشاورزی نخواهیم بود و امیدواریم با مدیریت بهینه منابع آبی موجود در کنار صرفه جویی در مصرف آب شاهد افزایش تولیدات کشاورزی و غذایی در استان باشیم.
منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین ضمن تاکید بر لزوم تشکیل بانک سهم آب در استان قزوین، شفاف سازی آمار و اطلاعات را به عنوان یک اصل اساسی در مدیریت منابع آبی دانست و همکاری و هم افزایی همه دستگاه های اجرایی و متخصصان دانشگاهی استان را خواستار شد.
وی افزود: استفاده از تمام ظرفیت ذی نفعان حوزه آب در مدیریت منابع آبی از دیگر اصولی است که باید به آن اهتمام ویژه داشت.
ستوده ضمن اشاره به موفقیت دولت در اجرای طرح ها و قوانین حوزه آب تصریح کرد: باید از ظرفیت های اجتماعی برای ایجاد و ساماندهی تشکل های مردمی در حوزه آب استفاده نمود.
شایان ذکر است در این تفاهم نامه که براساس طرح الگوی دشت متعادل پایدار توسط شرکت دانش بنیان طراحی شده است، بانک سهم آب شامل کلیه اطلاعات آب زیرزمینی استان ایجاد می شود و کلیه بهره برداران می توانند از میزان مصرف و باقیمانده سهمیه آب خود مطلع شوند. همچنین در این زمینه تجهیز کلیه چاههای آب شرب، صنعت و کشاورزی به کنتورهای هوشمند، پایش اطلاعات از طریق رصدخانه آب و تهیه گزارش های مدیریتی از وضعیت مصرف آب در دستور کار قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر ۱۸۶۹۹۱۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]