از چه سنی پیر شناخته می‌شویم؟
از چه سنی پیر شناخته می‌شویم؟

پیری همواره دغدغه بشر مدرن بوده و به دنبال راه‌هایی برای به تعویق انداختن آن است. البته پرسش اصلی این است که سن پیری از کی شروع می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، از نظر شما دوران پیری از چه سن و سالی آغاز می‌شود؟ شاید هرچه به این حد سنی از نظر خودتان نزدیک‌تر شده باشید، ترجیح دهید آن را بیشتر عقب بیندازید. این موضوع تقریبا درباره همه مردم صدق می‌کند و نظر آن‌ها درباره آغاز دوران پیری در خلال قرن‌های گذشته همیشه در حال تغییر بوده است. یک پژوهش اخیر ادعا می‌کند که انسان‌ها امروزه سن آغاز پیری را دورتر از هر زمان دیگری در طول تاریخ تصور می‌کنند. البته این هم یک ترند جدید به شمار می‌رود که شاید در آینده تغییر کند. با گجت نیوز همراه باشید و از این پژوهش بیشتر بدانید.
دانشمندانی از کشورهای آلمان، آمریکا و لوکزامبورگ داده‌های خود را از نمونه ۱۴۰۰۰ نفر داوطلب در این پژوهش گردآوری کردند. اجرای این پژوهش طولانی که «برآورد پیری آلمان‌» نام دارد، سال‌ها به طول انجامید. داوطلبانی که در این پژوهش شرکت کردند، متولدین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۷۴ میلادی بودند و از همین جهت چندین نسل را پوشش می‌دادند. آن‌ها همچنین در خلال زندگانی خود ۸ بار در طول ۲۵ سال به پرسش اصلی محققان پاسخ دادند. بازه سنی آن‌ها هم در خلال تحقیق از ۴۰ تا ۱۰۰ سال بود.
یکی از پرسش‌های اصلی و همچنین عنوان پژوهش این بود:
از نظر شما افراد از چه سنی پیر شناخته می‌شوند؟

وقتی این پرسش در سن ۶۵ سالگی از داوطلبان پرسیده شد، افراد متولد سال ۱۹۱۱ گفتند که پیری به طور میانگین از سن ۷۱ سالگی آغاز می‌شود. زمانی هم که این پرسش را از افراد متولد سال ۱۹۵۶ در سن ۶۵ سالگی ایشان پرسیدند، آن‌ها پاسخ دادند که از نظرشان دوران پیری از ۷۴ سالگی آغاز می‌شود.
نویسنده اول این پژوهش به نام مارکوس وتستین در بیانیه‌ای درباره چرایی این پاسخ‌ها نوشت:
امید به زندگی افزایش یافته و همین موضوع احتمالا منجر به افزایش در پیش بینی آغاز سن پیری در افراد شده است. همچنین برخی جنبه‌های سلامتی در سال‌های اخیر و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی بهبود پیدا کرده‌اند. به همین خاطر مردمی که قبلا در یک سن خاص به عنوان افراد پیر تصور می‌کردیم، حالا دیگر پیر شناخته نمی‌شوند.
آن‌ها ترند موجود را در سطح شخصی هم میان افراد بررسی کردند. هر داوطلب به ازای ۴ یا ۵ سال که سنش بالاتر می‌رفت، سن پیری را هم به طور متوسط یک سال افزایش می‌داد.
علاوه بر این، زن‌ها تمایل نشان دادند که حد شروع پیری را به طور متوسط دو سال دیرتر از آقایان تعیین کنند. البته عوامل موثر زیادی بر انتخاب سن آغاز پیری روی تصمیم گیری نمونه‌های داوطلب تاثیرگذار بود. برای مثال، وضعیت بهداشت و سلامت عمومی یکی مهم‌ترین عوامل شناخته شد. به همین ترتیب کسانی که سلامت کمتری داشتند یا تنهاتر بودند، احساس پیری بیشتری داشتند و به گمان آن‌ها سن پیری زودتر از نظر دیگران آغاز می‌شد.

وتستین در این باره اعلام کرد:
مشخص نیست که این ترند مبتنی بر به تعویق انداختن سن شروع پیری تا چه اندازه می‌تواند نشانگر ترند دیگری درباره دید مثبت داوطلبان به پیری و کهنسالان باشد. شاید مردم سن آغاز پیری را به تعویق می‌اندازند چون از نظر آن‌ها دوران پیری دوران ناخوشایندی است.
این موضوع کاملا روشن به نظر می‌رسد که ترند به تعویق انداختن سن آغاز پیری از نظر عموم مردم، در آینده نه چندان دوری به پایان می‌رسد. حتی شاهد این امر هستیم که روند تعویق سن پیری در سال‌های اخیر کاهش داشته است.
این پژوهش هم مانند هر پژوهش دیگری محدودیت‌هایی دارد. مثلا گروه داوطلبان شرکت کننده در آن همگی اهل کشور آلمان بوده‌اند. با توجه به این موضوع می‌توانیم ادعا کنیم که شاید افراد متعلق به مناطق غیر اروپایی باورها و عقاید کاملا متفاوتی در مقابل روند پیری داشته باشند. محققان در انتهای مقاله خود به طور مشخص از پژوهش‌گران آینده درخواست کرده‌اند که در کارهای خود حتما این متغیر را در نظر بگیرند. آن‌ها همچنین به بقای این ترند اشاره کرده‌اند و از تحلیل گران آینده خواسته‌اند آهسته‌تر شدن روند تعویق را مطالعه کنند.
در آخر به یاد داشته باشید که بشر امروزی طول عمر طولانی‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ را دارد. رسیدن به حد سنی امید به زندگی، نمی‌تواند خط پایان افراد باشد. این روزها مردم بیش از پیش می‌پرسند که آیا محدودیتی برای طول عمر انسان وجود دارد یا خیر.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]