سردی بازار پوشاک زمستانه| اجناس قاچاق بازار گرم تری دارند
سردی بازار پوشاک زمستانه| اجناس قاچاق بازار گرم تری دارند

مشهد- با وجود کاهش محسوس هوا و تغییر در چیدمان ویترین فروشگاه های پوشاک اما بازار البسه زمستانه مانند گذشته گرم نشده و لباس های دست دوم بازار گرم تری دارند!

بازار؛ گروه استان ها: با گشت و گذاری درسطح شهر به خوبی می توان درک کرد که فصل پوشاک تغییر فصل داده است اما هنوز این بازار به دلایل مختلف گرم نشده است.

در فصل پائیز به طور معمول استان خراسان رضوی و شهر زائر پذیر مشهد مسافر و گردشگر کمتری را به خود می بیند و لذا این موضوع بر روی فروش کسبه تاثیر گذار است اما این تمام ماجرا نیست چون بنا بر گفته فروشندگان امسال، گرانی بیش از هر چیز دیگری بر روی بازار تاثیر منفی گذاشته است.

به واسطه نوسانات ارزی و پایین بودن ارزش پول ملی به دلیل تورم و تحریم‌ها در سال‌های اخیر قیمت پوشاک سیر صعودی به خود گرفته و این افزایش قیمت در لباس‌های زمستانی چشمگیرتر نیز شده است؛ با توجه به اینکه برای همه اقشار جامعه تامین لباس گرم در پاییز و زمستان از ملزومات است طبیعتا این افزایش قیمت‌های نجومی قابل پذیرش نیست.

با وجود اینکه به واسطه قیمت بالای لباس‌های وارداتی که بعضا قیمت‌های میلیونی دارند اقبال مردم بیشتر به سمت تامین لباس‌های داخلی می‌رود اما به نظر می‌رسد جنس داخلی هم قیمتی مناسب جیب خریدار ندارد و خانواده یک کارگر و یا یک کارمند که با حقوق مصوب اداره کار حقوق می‌گیرند باید حقوق یک ماه خود را تنها صرف خرید برای یکی از اعضای خانواده خود کنند.

گرانی مانع بازار گرمی است

بهروز اکبری یکی از فروشندگان پوشاک در خیابان جنت مشهد در گفت و گو با بازار اظهار می کند: یکی از مشکلاتی که فروشندگان پوشاک با آن مواجه هستند کوتاه بودن زمان فروش محصولات زمستانی است.

وی با بیان اینکه بازار پوشاک از زمان وقوع بیماری کرونا تا امروز دیگر روی خوشی به خود ندیده و هرگز به روز های قبل باز نگشته است اظهار می کند: بخشی از مشکلات این بازار به درآمد خانواده ها و گرانی پوشاک بر می گردد.

سردی بازار پوشاک زمستانه| اجناس قاچاق بازار گرم تری دارند

این فروشنده البسه به ما می گوید: کرایه مغازه در طبقات پائینی پاساژ ها از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون و مغازه های حاشیه به ۲۵ میلیون تومان رسیده است و لذا فقط تامین همین هزینه برای کسبه امکان پذیر نیست چه برسد به اینکه بتوان دو خانواده را هم نان داد!

اکبری بیان می کند: از طرفی خانواده ها هم برای خرید البسه گران حق دارند که دست به جیب نشوند چون خرید یک «پافر» که این روز ها مورد پسند جوانان است حداقل یک میلیون تومان و بسته به کیفیت پائین تر ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

این فروشنده ابراز می کند: حتی برخی از کالاها مانند شال گردن و کلاه که تا دیروز قیمتی نداشت امروز به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه می دهد: این در حالی است که خرید به همین پافر ختم نمی شود و لذا خرید یک شلوار به قیمت ۸۰۰ هزار تومان با یک هودی به قیمت ۸۰۰ هزار تومان به انضمام یک نیم بوت یک میلیون تومانی برای یک نفر حداقل ۴ میلیون تومان هزینه بر دارد که تقریبا معادل نیمی از حقوق یک کارگر است.

توزیع پوشاک قاچاق با برگ خرید ایرانی

سهیل افشاری نیز یکی از فروشندگان پوشاک در مجتمع الماس شرق مشهد در این رابطه به ما می گوید: متاسفانه هر سال به دلایل مختلف برخی از پوشاک زمستانه به دلیل نبود مشتری و یا خروج از مد بر روی دست فروشندگان تا سال دیگر می ماند.

وی با اشاره به اینکه اغلب پوشاک در بازار محصولات تولید داخل است اظهار می کند: با این حال مارک و برچسب برندهای خارجی به وفور در بازار وجود دارد و برخی از افراد این برچسب‌ها را می‌خرند و روی کالای تولید شده در کارگاه خود می‌چسبانند و به نام برند خارجی و با قیمت‌های گران عرضه می کنند.

افشاری فروشنده پوشاک: برخی افراد که پوشاک قاچاق را وارد بازار کرده اند برای آن فاکتور های ایرانی تهیه و جعل می کنند تا بدون درد سر بتوانند این کالا را دور از چشم تعزیرات به فروش برسانند

افشاری اذعان می کند: جالب اینجاست که از سوی دیگر برخی افراد که پوشاک قاچاق را وارد بازار کرده اند برای آن فاکتور های ایرانی تهیه و جعل می کنند تا بدون درد سر بتوانند این کالا را دور از چشم تعزیرات به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه در این بین کالاهای قاچاق نیز در بازار درد سر ساز شده است و قیمت ها را د بازار بهم می ریزد عنوان می کند: دولت برای حمایت از تولید کننده داخلی واردات پوشاک را ممنوع کرده و با قاچاق پوشاک مبارزه می کند اما این روز ها نیمی از پوشاک فروشان حاشیه شهر مشهد البسه دست دوم می فروشند و هیچ برخوردی هم با آن ها نمی شود.

وی این سوال را مطرح می کند که اگر دولت در حال مبارزه با قاچاق است پس چرا چشم خود را بر روی این نوع البسه که به صورت قاچاق و از افغانستان وارد ایران می شود بسته است؟!

بازار دست دوم ها

برای بررسی قیمت ها و بازار البسه دست دوم سری به حاشیه شهر مشهد و بازار گلشهر می زنیم.در این منطقه که به «بازار شلوغه» شهرت دارد فروشگاه های بسیاری مملو از لباس دست دوم مشغول فعالیت هستند که اغلب متصدیان آن ها را اتباع بیگانه تشکیل می دهند. اگر چه آن ها البسه دست دوم می فروشند اما قیمت ها در همین منطقه نیز چندان بر وفق مراد خریداران نیست.

سردی بازار پوشاک زمستانه| اجناس قاچاق بازار گرم تری دارند

کاپشن های زمستانی از پایه ۵۰۰ هزار تومان آغاز می شود و بسته به زیبایی و کیفیت تا یک و نیم میلیون تومان هم قیمت می خورد ولی با این حال بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا به جای اینکه ۲ میلیون تومان برای کاپشن ایرانی هزینه کنند با حدود یک سوم قیمت کاپشن خارجی دست دوم به تن کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد: طی یکی دو سال گذشته خرید اجناس فصلی توسط کسبه کاهش پیدا کرده که به تبع آن سود آن ها نیز کاهش یافته و این در حالی است که تمامی هزینه ها شامل اجاره و یا عوارض چند برابر شده است

برخی از افرادی که مارک و نام برند برایشان اهمیت دارند در میان کفش های عرضه شده می توانند نیاز خود را برآورده کنند و لذا بسیاری از افراد تنوع رنگ و کیفیت در اجناس دست دوم خارجی را نسبت به تنوع اندک البسه نو داخلی ترجیح می دهند.

مشکلات فرشندگان پوشاک

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد در گفت و گو با بازار در این رابطه اظهار می کند: متاسفانه بازار پوشاک و فعالان این حوزه وضعیت مناسبی نداشته و با بازار سردی روبرو هستند.

سید مهدی لسان طوسی هزینه اجاره و کاهش خرید مردم و کاهش حاشیه سود برای کسبه را از جمله موانع رونق بازار می داند و می گوید: متاسفانه در طی یکی دو سال گذشته خرید اجناس فصلی توسط کسبه کاهش پیدا کرده که به تبع آن سود آن ها نیز کاهش یافته و این در حالی است که تمامی هزینه ها شامل اجاره و یا عوارض چند برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه در طی ۵ ماهه نخست سال افزون بر یک هزار و ۲۰۰ واحد صنفی از این صنف کناره گیری کرده اند بیان می کند: این موضوع خود گواه اینست که بازار با رکود و بی رونقی همراه است.

پوشاک قاچاق بلای تولید ایرانی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد در خصوص فروش پوشاک خارجی در بازار نیز می گوید: با توجه به اینکه برخی از فروشندگان با ادعای فروش پوشاک خارجی سعی در جلب نظر مشتریان دارند باید اذعان کرد که قریب به اتفاق اجناس خارجی در بازار قاچاق است.

وی بیان می کند: با توجه به ممنوعیت ورود پوشاک، هرجنس خارجی که در سطح بازار عرضه پیدا شود قاچاق محسوب می‌شود و یا اینکه پوشاک ایرانی بوده که با برند خارجی در معرض فروش قرار گرفته است.

سردی بازار پوشاک زمستانه| اجناس قاچاق بازار گرم تری دارند

وی با بیان اینکه اجناس تولید داخل و ایرانی کیفیت بسیار مناسب تری از اجناس چینی وارداتی دارند به ما می گوید: از زمان ممنوعیت واردات اجناس خارجی شاهد افزایش بهبود کیفیت و تنوع در اجناس ایرانی هستیم لذا نه تنها کیفیت تولید داخل افزایش یافته بلکه با بسیاری از اجناس خارجی برابری می کند.

لسان‌طوسی با اشاره به شرایط اقتصادی مردم در خصوص قیمت ها نیز می گوید: قدرت خرید مردم با شرایط تورم و افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و واحدهای صنفی پوشاک ۳۰ درصد خرید پوشاک خود را کاهش داده‌اند.

وی در این خصوص به ما می گوید: با وجود اینکه در بازار و تقریبا در قریب به اتفاق کالاهای مورد مصرفی مردم با افزایش قیمت و تورم روبرو هستیم اما بازار پوشاک با کاهش ۳۰ درصدی قیمت مواجه است.

سید مهدی لسان طوسی در خصوص اینکه قیمت پوشاک نسبت به چند ماه اخیر افزایشی نداشته و مانند سایر کالاهای مصرفی تورم نقطه به نقطه را دنبال نمی کند توضیح می دهد: از آن جا که اقدام برای تهیه پوشاک زمستانه به چندین ماه قبل باز می گردد و اغلب کسبه نسبت به خرید جنس و یا سفارش البسه در چند ماه پیش اقدام کرده اند لذا قیمت پوشاک در بازار دارای ثبات بیشتری است.

بازار داغ پوشاک دست دوم

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد با اشاره به این موضوع که کاهش قدرت خرید مردم برای پوشاک جدید، سبب تمایل مردم به خرید پوشاک دست دوم شده اظهار می کند: این موضوع با توجه به اینکه این پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می شود لذا آسیب و ضرر زیادی را به تولیدکنندگان ایرانی وارد می کند که در این راستا وظیفه برخورد ساماندهی آن با دولت است.

وی ابراز می کند: با توجه به بازرسی هایی که اتحادیه به صورت مکرر از واحد های صنفی دارد به طور معمول این نوع پوشاک در فروشگاه های فاقد جوازکسب عرضه می شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]