رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با … اظهار داشت: اینکه گفته می شود خروج کالاها از بورس منجر به کاهش قیمت خواهد شد یک گمان کاملا اشتباه است. در ۲ سال گذشته هزینه های تولید در بخش های مختلف افزایش یافته است. هزینه های برق ۲۵ برابر و هزینه […]

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با … اظهار داشت: اینکه گفته می شود خروج کالاها از بورس منجر به کاهش قیمت خواهد شد یک گمان کاملا اشتباه است. در ۲ سال گذشته هزینه های تولید در بخش های مختلف افزایش یافته است. هزینه های برق ۲۵ برابر و هزینه های گاز در این مدت ۳۰ برابر شده است بنابراین قیمت تمام شده فولاد به شدت افزایش یافته است.

سلیمانی متذکر شد: در صورتی که دولت روی کاهش بی منطق قیمت پافشاری کند و به صورت دستوری قیمت ها را پایین بیاورد آسیب جدی به تولید خواهد رساند.

سلیمانی یادآور شد: بازاری که طی سال ها تلاش روی ریل قرار گرفته و تامین کننده همه نیازهای موجود فعالان بازار است را نمی توان به یکباره از بین برد. برای ایجاد ساختار بورس که به عنوان ابزاری مدرن و شفاف در جهان مورد پذیرش است سال ها تلاش شده است.

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: اگر دولت به اجبار قیمت ها را کاهش دهد نمی تواند به هدف خود یعنی کاهش قیمت مسکن نایل شود چون عامل تعیین کننده در قیمت مسکن، زمین است و فولاد و سیمان نقشی در هزینه ها ندارد. سهم این کالاها در هزینه مسکن ۲ تا سه درصد است لذا دولت باید برای سایر مولفه های تاثیرگذار برنامه ریزی کند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: تصور آقای وزیر اگر بر این دلالت می کند که با خروج کالاها از بورس، قیمت کاهش می یابد، تصور کاملا اشتباهی ست. خروج کالاها از بورس به دلیل آنکه کشف قیمت را مبهم می کند منجر به ایجاد رانت گسترده ای می شود که به جیب یک عده خاص می رود.

او یادآور شد: ۲۷ شهریور در سیمنار تاب آوری فولاد صراحتا اعلام کردیم که تاب آوری فولاد در مرز هشدار است. در صورتی که صنعت فولاد آسیب ببیند، سرمایه های مردم در بورس هم به خطر خواهد افتاد چرا که فولادی ها سهم قابل توجهی در بازار سرمایه و سهام دارند و به دلیل آنکه سهام فولادی ها در سبد سهام عدالت هم قرار دارد، سهامداران عدالت یعنی میلیون ها نفر از مردم زیان خواهند دید.

سلیمانی در ادامه گفت: در بخش فولاد حداقل ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن ظرفیت مازاد وجود دارد که باید از طریق صادرات عرضه شود و نیازهای ارزی بخش را فراهم کند. با وجود عرضه مازاد، بازار خود به خود به تعادل می رسد و نیازی به مداخله دولت نیست.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]