به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، پیامک یکی از ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی است. روزانه خدمات بسیار زیادی همچون دریافت پیامک‌های بانکی، احراز هویت، تبلیغات پیامکی و … از طریق ارسال پیامک انجام می‌شود. کلاهبرداران سایبری با شیوه‌ها و شگردهای گوناگونی از افراد سوء استفاده می‌کنند و در بعضی از موارد می‌تواند خسارت‌های سنگینی […]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، پیامک یکی از ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی است. روزانه خدمات بسیار زیادی همچون دریافت پیامک‌های بانکی، احراز هویت، تبلیغات پیامکی و … از طریق ارسال پیامک انجام می‌شود. کلاهبرداران سایبری با شیوه‌ها و شگردهای گوناگونی از افراد سوء استفاده می‌کنند و در بعضی از موارد می‌تواند خسارت‌های سنگینی به افراد وارد کنند.

مجرمان سایبری طی تماس تلفنی یا ارسال پیامک، موضوع برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها را مطرح و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. این افراد خود را از طرف اپراتورها، سازمان‌ها و … معرفی می‌کنند. در این ترفند بعد از کلیک کاربر بر روی لینک جعلی مذکور برای ارائه مشخصات بانکی خود، اپلیکیشن جعلی که حاوی بدافزار است بر روی گوشی کاربر نصب می‌شود. اپلیکیشن جعلی نصب شده بر روی گوشی کاربر، حاوی لینکی به درگاه جعلی بوده و تمامی اطلاعات بانکی وارد شده را به سرقت می‌برد.

لینک‌های ارائه شده در پیام‌های برنده شدن در قرعه کشی که در شبکه‌های اجتماعی برای کاربران ارسال شده بدافزارهای کلاهبرداری بوده، به همین منظور همیشه آنتی ویروس گوشی را باید به روز نگه داشت و از نصب هر گونه نرم‌‎افزار نامعتبر از منابع ناشناس خودداری کرد.

برای تشخیص پیامک جعلی ابتدا به سر شماره پیامک ارسال شده دقت کنید. پیامک‌های بانکی، اداری و شرکت‌های بزرگ معمولاً از نوع خط خدماتی هستند و همیشه از یک سر شماره مشخص ارسال می‌شوند. در اکثر موارد پیامک‌های جعلی از طریق خط‌های شخصی ارسال می‌شوند یا سر شماره‌های عجیبی دارند.

مراقب لینک‌های موجود در پیامک‌ها باشید، هیچ لینکی را پیش از مطمئن شدن باز نکنید. کلاهبرداران از طریق لینک‌ها می‌توانند ویروس و بدافزار را وارد گوشی کنند و اطلاعات شخصی را به سرقت ببرند. از طرفی ممکن است لینک‌ها افراد را به صفحات فیشینگ هدایت کنند و اطلاعات کارت بانکی را به سرقت ببرند.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ درباره لینک‌های جعلی گفت: اکثر پیامک‌های ارسال شده با موضوع برنده شدن در قرعه کشی، ترفند مجرمین سایبری و با هدف کلاهبرداری است. از اعتماد به این پیامک‌ها و ورود به لینک‌های موجود در پیامک خودداری کنید همچنین به پیام‌های دریافتی از سر شماره‌های شخصی اعتماد نکنید و به هیچ عنوان وارد لینک‌های جعلی ارسالی نشوید.

وی همچنین برای جلوگیری از کلاهبرداری حساب بانکی افراد توصیه کرد: رمز کارت را می‌توان کلید ورودی به حساب شخصی و دسترسی منابع مالی قلمداد کرد؛ ازاین‌رو، هرگز نباید افراد گوناگون و یا ناآشنا از رمز کارتتان مطلع شوند. همچنین توصیه می‌شود رمز کارت را به صورت دوره‌ای و ماهانه تغییر داده شود تا از سوءاستفاده و کلاهبرداری‌ها جلوگیری شود.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: پلیس‌فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان و کاربران بوده و عموم مردم می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری به پلیس فتا و یا استفاده از سایت پلیس‌فتا به نشانی www.cyberpolice.ir و تماس با مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ به کارشناسان ما گزارش کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]