ترسناک‌ترین سال ایران طی ۸۵ سال اخیر!
ترسناک‌ترین سال ایران طی ۸۵ سال اخیر!

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سال پیش می‌گفتیم وارد سومین سال خشکسالی شدیم که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، اما امسال باید بگوییم وارد چهارمین سال خشکسالی بی سابقه در ۸۵ سال گذشته شده ایم.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به متناسب نبودن میزان بارش‌ با نیاز آب کشور گفت: تداوم خشکسالی و پدیده الگوی نامنظم بارش، وضعیت منابع آب کشور را در شرایط بسیار سختس قرار داده است.

 “مهدی دانشگر” روز سه‌شنبه در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای یزد، افزود: کشور ما در نیمه خشک جهان واقع شده و این موضوع شرایط آب کشور را پیچیده کرده است.

وی ادامه داد: سال پیش می گفتیم وارد سومین سال خشکسالی شدیم که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده اما امسال باید بگوییم وارد چهارمین سال خشکسالی بی سابقه در ۸۵ سال گذشته شده ایم.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: موضوع آب یک موضوع فراوزارتخانه ای و فراقوه‌ای است و همه دستگاه‌ها برای مدیریت آب باید همکاری داشته باشند.

دانشگر ادامه داد: اگر شرایط آب کشور به مخاطره بیفتد دیگر امکان هیچ کاری وجود نخواهد داشت، بنابراین باید همه در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: میزان بارش در کشور یکنواخت نیست و در هر منطقه میزان باران با مناطق دیگر متفاوت است، در کشور ما بارندگی در نقطه ای هزار و ۷۰۰ میلیمتر و در نقطه‌ای دیگر، ۳۰۰ میلیمتر است ضمن اینکه زمان بارش نیز بسیار متفاوت است و گاهی تغییر زمان، آسیب زیادی را وارد می کند درصورتی‌که در برخی کشور الگوی بارش ها به این صورت نیست.

دانشگر ادامه داد: همچنین گاهی حتی زمان دقیق بارش در کشور مشخص نیست و این مسئله در برخی مواقع باعث بارش های آسیب‌زا در زمان نامناسب می شود.

وی با بیان اینکه منابع انسانی وزارت نیرو از علم، فناوری و تخصص بالایی برخوردار هستند، گفت: در زمینه مدیریت منابع آبی هر اقدامی مانند استفاده از آب‌های ژرف، آب‌های نامتعارف دریا، باروی ابرها و غیره انجام شده اما در این زمینه مهمترین اقدام مدیریت منابع و مصرف است.

دانشگر متوسط سرانه مصرف آب در کشور را ۲۵۰ لیتر بیان کرد و گفت: این رقم در استان یزد بین ۶۰ تا ۷۰ لیتر کمتر از سرانه کشور است به نحوی که در یزد سرانه مصرف ۱۷۰ تا ۱۸۰ لیتر در روز و در کشور این میزان ۲۵۰ لیتر در روز است.

وی بر مدیریت بهینه مصرف منابع آب تاکید کرد و گفت: اگر مصرف آب را نتوانیم مدیریت کنیم با این وضعیت مصرف در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد نیز با تشریح اقدامات انجام شده در استان و رساندن میزان مصرف آب استان به ۶۳۰ میلیون مترمکعب در سال، گفت: در شرایطی قرار داریم که دیگر مدیریت مصرف هم جوابگو نیست و اجرای خط انتقال آب از دریا در دستور کار است .

محمدجواد ابوالحسینی افرود: برآورد نیاز آب شرب استان یزد تا سال ۱۴۲۵ بر اساس مصرف متعارف، ۲۵۰ میلیون مترمکعب است که با این وجود با کسری آب مواجه خواهیم بود که در این زمینه باید چاره اندیشی شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]