اگر گوشی مان دزدیده شد چه کنیم؟
اگر گوشی مان دزدیده شد چه کنیم؟

سرقت گوشی، یک موضوعی است که ممکن است برای همه ما رخ دهد. این اتفاق می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده و آزاردهنده باشد و تمام افرادی که با این مسئله آشنایی دارند، ناراحت می‌شوند. به همین دلیل، در این مقاله، تلاش می‌کنیم تا به مهمترین اقداماتی که باید پس از سرقت گوشی خود انجام دهید، اشاره کنیم. توجه به این موارد باعث می‌شود احتمال پیدا شدن گوشی شما بالا رود و همچنین احتمال کاهش هزینه‌ها و خساراتی که ممکن است برایتان به وجود آید، وجود دارد.

اقتصادآنلاین- مهسا زرگری؛ اقداماتی که پس از دزدیده شدن گوشی همراه خود باید انجام دهید، می‌تواند شامل چند مورد شود. با رعایت کردن این نکات بهتر می‌توانید فرایندی که در حال انجام آن هستید را کنترل کنید. فراموش نکنید که هر کدام از این اقدامات می‌توانند در جای خودشان اهمیت داشته باشند و قطعاً این مسئله به دلیل اهمیت داشتن ارزش مالی تلفن و همچنین نکات قانونی مربوط به آن است.
از دزدیده شدن گوشی مطمئن شوید
اولین کاری که باید انجام دهید، این است که مطمئن شوید واقعاً گوشی شما به سرقت رفته است یا خیر. زمانی که از این موضوع اطمینان کامل کسب کردید، می‌توانید به سراغ مراحل بعدی بروید. ممکن است گوشی خود را در جایی جا گذاشته باشید و یا تلفن همراه شما دچار حادثه ای به غیر از سرقت شده باشد که در این صورت فرآیند به کلی تغییر خواهد کرد. اگر از دزدیده شدن گوشی خود مطمئن شدید، به سراغ مرحله بعدی بروید.
استفاده از گوگل اکانت و اپل آیدی
گوگل اکانت،  سامسونگ اکانت و اپل آیدی به امکانی گفته می‌شوند که می‌توانند با استفاده از ایمیل شما، به گوشی تلفن همراه شما دسترسی داشته باشند. اگر بر روی گوشی خود، اکانت گوگل و یا سامسونگ خودتان را ثبت کرده باشید، به راحتی و با روشن بودن اینترنت و همچنین فعال بودن قابلیت موقعیت‌یابی گوشی، می‌توانید موقعیت گوشی همراه خود را ردیابی کنید. با استفاده از این اکانت، حتی می‌توانید تلفن خود را خاموش کنید، اطلاعات آن را پاک کنید و یا به آن زنگ بزنید و کاری کنید که زنگ زدن های آن متوقف نشود.
مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان برای مسدودی سیم کارت
اقدام بعدی آن است که برای مسدود کردن سیم کارت خودتان به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و از این طریق نیز سیم کارت و یا سیمکارت‌های خودتان را مسدود نمایید. این کار پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، زیرا اگر هرگونه جرمی با سیمکارت شما اتفاق بیفتد، فارغ از دزدیده شدن تلفن همراهتان، شما نیز در آن شریک جرم هستید.
مراجعه به دفاتر قضایی برای شکایت
در قدم بعدی نیز با داشتن جعبه گوشی همراه خود و سایر شناسنامه‌های لازم، می‌توانید به دفاتر مربوطه مراجعه کرده و درخواست تنظیم شکایت برای تلفن همراه خود را ثبت کنید.
اعلام سرقت گوشی به پلیس فتا
زمانی که گوشی شما دزدیده می‌شود، لازم است تا این اتفاق را به پلیس فتا گزارش دهید. نحوه اعلام کردن گزارش سرقت گوشی تلفن همراه به پلیس فتا نیز به شکل زیر و به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود.
اگر پیش از به سرقت رفتن تلفن همراه خودتان، آن را در سامانه همیاب ثبت نام کرده باشید، به راحتی می‌توانید در زمانی که گوشی شما به سرقت می‌رود، آن را ردگیری کنید. اما اگر این کار را قبلاً نکرده باشید، لازم است تا در همان ابتدا به صورت تلفنی به پلیس فتا گزارش دزدیده شدن گوشی تلفن همراه را بدهید و سپس در اولین فرصت نیز با داشتن جعبه گوشی تلفن خود، به آدرس پلیس مراجعه کرده و شکایت خود را منوط به دزدیده شدن گوشی به ثبت برسانید.
نحوه غیرفعال سازی گوشی دزدیده شده
زمانی که گوشی شما دزدیده می‌شود، می‌توانید با داشتن کد IMEI، تلفن همراه خود را مسدود و غیرفعال کنید. با استفاده از این کد، شما می‌توانید با تماس به اپراتور شبکه، درخواست غیرفعال کردن تلفن همراه خود را بدهید. توجه داشته باشید که حتی با تعویض سیم کارت، تلفن همراه شما دیگر قابل استفاده نخواهد بود. این اقدام شاید در بازگرداندن گوشی همراه شما به شما کمکی نکند، اما حداقل مطمئن می‌شوید که سارقان نمی‌توانند از گوشی شما استفاده کنند.
کلام پایانی
روش‌ها و اقداماتی که پس از دزدیده شدن گوشی باید انجام دهید، بسیار مهم هستند. تمامی این اقدامات و موارد باید یکی پس از دیگری انجام شوند و باید از وارد آمدن خسارت‌های بیشتر به خودمان جلوگیری کنیم. فراموش نکنید که دزدی و سرقت می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد، تفاوتی ندارد که گوشی و موبایل شما را بدزدند و یا طلا و… را ببرند. در هر صورت، با ضرر مالی روبرو هستید. برای کاهش هزینه‌ها و ضررهای مالی، بهترین کار آن است که حتماً در همان لحظه اول موضوع را به پلیس گزارش دهید. با این کار، می‌توانید شانس پیدا شدن تلفن همراه خودتان را بیشتر کنید و همچنین خودتان را از هرگونه جرمی که با موبایل شما مرتبط می‌شود، محافظت کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]