توضیحات تکمیلی مدیر عامل راه آهن درباره شکایت از «رجا» | تولید ۲۸ لکوموتیو در مپنا
توضیحات تکمیلی مدیر عامل راه آهن درباره شکایت از «رجا» | تولید ۲۸ لکوموتیو در مپنا

صالحی، مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه قصد ما این نیست که از «رجاء» بابت بدهی یک هزار میلیارد تومانی شکایت کنیم گفت: مپنا تولید ۲۸ لکوموتیو را به مرحله بهره برداری رسانده است.

اکبر محمودی؛ بازار: خصوصی سازی در دولت سابق هنوز که هنوز است ماجرایی ناگوار و به نوعی با مشکلات اساسی مواجه است و آنطور که مدیر عامل شرکت راه آهن می گوید شرکت «رجاء»حدود ۱۳ سال قبل خصوصی‌سازی شد اما هنوز تبعات منفی آن باقی مانده و بعد از این همه سال هنوز جای آن درد می کند!

گذشته از این اظهارات اخیر مدیر عامل راه آهن به نظر می رسد که خصوصی شدن ناقص و اشتباه شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های حمل و نقل ریلی و مسافری را همچنان با کمبود منابع و کمبود نقدینگی مواجه کرده است. به هر سوی بعد از سال ها مشکلات نه تنها برطرف نشده بلکه قانونی که پیش بینی شده بود تا سهم ناوگان ریلی به ازای فروش نفت دریافت کند نیز با توقف کامل روبرو شده است.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «میعاد صالحی» مدیر عامل شرکت راه آهن را با هم می خوانیم:

از همان روز اول سازمان تامین اجتماعی علاقه‌ای به تحویل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا نداشت. سازمان تامین اجتماعی علاقمند است که شرکت های پتروشیمی و فولادی را تحویل بگیرد تا بتواند حقوق بازنشستگان خود را پرداخت کند

* انتقادهایی نسبت به خصوصی سازی در دولت سابق داشتید. آیا برای مشکلی که به عنوان مثال برای شرکت رجاء که سال ها پیش به بخش خصوصی به ظاهر خصوصی واگذار شد ورود کردید؟

از همان روز اول سازمان تامین اجتماعی علاقه‌ای به تحویل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا نداشت. به هر حال سازمان تامین اجتماعی علاقمند است که شرکت های پتروشیمی و فولادی را تحویل بگیرد تا بتواند حقوق بازنشستگان خود را پرداخت کند. واگذاری رجاء به سازمان تامین اجتماعی با اجبار و به سختی صورت گرفت. بارها در دولت کنونی با وزیر سابق کار، سرپرست و وزیر کنونی وزارت رفاه مکاتبه و اعلام کرده‌ام که اگر شرکت رجاء را می‌خواهید باید به آن تزریق نقدینگی داشته باشید اگر هم آنرا نمی‌خواهید به آنکه آنرا می‌خواهد واگذار کنید.

شرکت رجا ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه آهن بدهکار و ۷ سال است پول لکوموتیو و دسترسی به شبکه ریلی را پرداخت نمی کند. ۵۰ درصد قطارهای مسافری کشور در شرکت رجاء است و باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مشکلات کاهش یابد

* میزان بدهی شرکت رجاء به شرکت راه آهن چقدر است؟

شرکت رجاء ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه آهن بدهکار و ۷ سال است پول لکوموتیو و دسترسی به شبکه ریلی را پرداخت نمی کند. ۵۰ درصد قطارهای مسافری کشور در شرکت رجاء است و باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مشکلات کاهش یابد. باز هم تاکید می کنم که شرکت ریلی رجا هفت سال است که حق دسترسی به ریل را پرداخت نکرده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت راه‌آهن دارد. علاوه بر این‌ رجا اجاره لکوموتیوها را هم نمی‌دهد. از وزارت کار خواهش می‌کنیم به این معضل رسیدگی کنند.

در دولت سیزدهم تا جایی که ممکن است در تعامل بین دو وزارتخانه راه و شهرسازی و رفاه مشکل شرکت «رجاء» را برطرف کنیم

* آیا شرکت راه آهن قرار است بابت بدهی یک هزار میلیارد تومانی «شرکت رجاء» به این شرکت شکایتی تنظیم کند؟

قبلا شرکت راه آهن از شرکت رجاء شکایت کرده بود. اما هدف ما این نیست. تلاش می کنیم که در دولت سیزدهم تا جایی که ممکن است در تعامل بین دو وزارتخانه راه و شهرسازی و رفاه مشکل شرکت «رجاء» را برطرف کنیم.

* اگر قرار باشد شکایتی در خصوص تاخیر در پرداخت بدهی شکایتی صورت بگیرد، شرکت راه آهن این شکایت را به دولت خواهد برد؟ یا اینکه به سازمان برنامه و بودجه یا قوه قضاییه؟

شکایتی که شرکت راه آهن از شرکت رجاء کرده بود مربوط به دولت سابق بوده است و ما هیچ شکایتی نداریم. اما الان شرکت راه آهن در تلاش است تا در تفاهماتی که بین وزارت راه و شهرسازی و رفاه قرار است در سطح بالا و دو مقام ارشد این دو وزارتخانه انجام شود مشکل شرکت رجا را مرتفع کند.

* اگر این مشکل بدهی باز هم مرتفع نشد چطور؟ آیا شرکت راه آهن در دولت سیزدهم همانند اقدام دولت سابق به شکایت از رجاء تن خواهد داد؟

تلاش بر این است تا طبق افق در نظر گرفته شده و توافقاتی که بین وزرای مربوطه صورت گرفته است انشاء الله مشکل شرکت رجاء مرتفع شود.

گفته شده بود که ۱۰۰۰ لکوموتیو نیاز است و این تقسیم بندی مطرح شد. در گام اول با توجه به ظرفیت تولید داخل که ۵۰ لکوموتیو بود پیش بینی شد که برای سه سال ۱۵۰ لکوموتیو تولید شود

* قرار بر این بود تا ۷۵۰ لکوموتیو وارد کشور شود؟ و آنطور که گفته می شود وزارت راه و شهرسازی مخالف واردات نیست. اما قرار بر این بود تا ۱۵۰ لکوموتیو هم شرکت مپنا احداث کند؟ آیا استارت تولید این ۱۵۰ لکوموتیو تولید داخل زده شده است؟

در مورد واردات لکوموتیو و استفاده از تولید داخل برای برطرف کردن نیاز و کمبود ناوگان حمل و نقل ریلی اعلام کردم که اولویت شرکت راه آهن و وزارت راه و شهزسازی حمایت از تولید داخل است. با توجه به نیازی که کشور دارد اولویت ما این است که حتما از تولید داخل استفاده شود. طبیعتا در این موضوع از دو سال گذشته هدفگذاری داشتیم تا بتوانیم کمبود لکوموتیو را که به سیاستهایی که از گذشته بوده است بتوانیم برطرف کنیم. به هر حال اولویت، حمایت از تولید داخل است و موضوعی که در رسانه ها مطرح شده است موضوع این بود که میزان نیاز چقدر است. گفته شده بود که ۱۰۰۰ لکوموتیو نیاز است و این تقسیم بندی مطرح شد. در گام اول با توجه به ظرفیت تولید داخل که ۵۰ لکوموتیو بود پیش بینی شد که برای سه سال ۱۵۰ لکوموتیو تولید شود. البته ظرفیتی که ادعا شده بود و ممکن بود که در عمل این تعداد کمتر یا بیشتر شود.

* به هر حال کمبود لکوموتیو داشتیم که گفته شده باید ۷۵۰ لکوموتیو وارد و ۱۵۰ لکوموتیو نیز تولید شود؟ چه تعداد کمبود لکوموتیو داریم؟

این اعداد مطرح شده تماما هدفگذاری بوده است. به هر حال اینکه بگوییم چه تعداد کمبود داریم و تعدادی عدد بگوییم چندان دقیق نیست. ما یک هدفگذاری داریم تا بتوانیم در یک افق مشخص لکوموتیو مسافری و باری و هم به لحاظ خطوط و واگن باری و مسافری به آن هدفگذاری مشخص برسیم. هدفگذاری بر اساس تامین منابع در یک بازه کوتاه مدت می تواند انجام شود و یا به دلیل شرایط اقتصادی کشور این موضوع به طول بیانجامد می تواند متفاوت باشد.

از ۱۵۰ لکوموتیو مورد تفاهم تولید داخل، ۵۰ لکوموتیو منجر به قرارداد شد و تاکنون ۲۸ لکوموتیو در مرحله تولید و بهره برداری قرار دارد

* از آن ۱۵۰ لکوموتیو هدفگذاری شده استارت تولید چه تعداد خورده است؟

از ۱۵۰ لکوموتیو مورد تفاهم تولید داخل، ۵۰ لکوموتیو منجر به قرارداد شد و تاکنون ۲۸ لکوموتیو در مرحله تولید و بهره برداری قرار دارد.

برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است، قیمت بلیت هم باز هم تاکید می کنم که ثابت و قرار نیست افزایش یابد

* سوال دیگر در مورد قیمت بلیت قطار در دوران اربعین است. آیا قیمت بلیت قطار افزایش خواهد بافت؟

برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است، قیمت بلیت هم باز هم تاکید می کنم که ثابت و قرار نیست افزایش یابد. مثلا در مسیر تهران-اهواز مثل گذشته قیمت بلیت قطار زیر ۴۰۰ هزار تومان است. از خرمشهر به شلمچه به طول ۲۰ کیلومتر ریل باس در نظر گرفته شده است که ۲۴ ساعته و رایگان تا نقطه صفر مرزی شلمچه اقدام به جا به جا کردن زائران را بر عهده خواهند داشت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]