ایران به دنبال بهره‌برداری اقتصادی از دریای خزر است
ایران به دنبال بهره‌برداری اقتصادی از دریای خزر است

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر گفت: جمهوری اسلامی ایران به این پهنه آبی نگاه اقتصادی داشته و برای استفاده از این فرصت و تقویت همکاری تجاری در آن از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش بازار، علیرضا جهانگیری روز سه‌شنبه در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف نظام اقتصادی و تجاری دریای خزر، توجه به استفاده از ظرفیت این دریا برای گسترش همکاری باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: جمعیت پنج کشور ساکن حوزه دریای خزر افزون بر ۲۷۰ میلیون نفر است که تامین نیازهای اساسی جمعیت خزرنشینان با هدفگذاری برای فعالیت‌های اقتصادی از سوی ایران به ویژه تجار و بازرگانان سه استان ساحلی باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

جهانگیری با اشاره به این که انجام سفرهای مسوولان و تجار برای توسعه فعالیت های اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر راهگشا بوده گفت: داشتن افق بلندمدت توسط بخش خصوصی برای تسخیر بازار کشورهای پیرامونی دریای خزر ضروری بوده و وطیفه دولت نیز تسهیل‌گری برای گسترش سرمایه‌گذاری اقتصادی در بهره گیری از این ظرفیت است.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر با اشاره به این که اقتصاد خوب برگرفته از روابط سیاسی خوب است، گفت: باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا مسایل و مشکلات تجار برای سرمایه‌گذاری هرچه زودتر برطرف شود.

ایران نخستین کشور پیگیر وضعیت آب خزر
جهانگیری با اشاره به این که آب خزر یک نعمت بزرگ به شمار می‌رود، گفت: ایران نخستین کشوری بود که وضعیت آب این دریا را در دستور کار قرار داد.

وی تاکید کرد: باید آب دریای خزر را به جز ممنوعیت صید ماهیان خاویاری، برای حفظ فعالیت‌های اقتصادی (جابجایی کالا)، جانوری، آبزی پروری حفظ کرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: موضوع سطح آب دریای خزر یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت امور خارجه بوده و در دستور و پیگیری خواهد شد.

وی با رد ادعای منع برداشت آب دریای خزر از سال ۲۰۲۵ میلادی گفت: باید برای توسعه زیرساخت و لحاظ تمام جوانب و آینده‌نگری در استفاده از ظرفیت دریای خزر برنامه ریزی شود.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریایی خزر، بر رفع محدودیت‌ها در توسعه زیرساخت‌های بنادر استان های شمالی از جمله گلستان برای تخلیه کالا تاکید کرد و افزود: این هدف باید به صورت جدی از سوی مسوولان دنبال شود.

جهانگیری همچنین بر ایجاد سامانه اطلاعات برخط از موجودی لجستیک در بنادر ساحلی شمالی، استفاده از کشتی کانتینربَر، مشارکت گرفتن از ظرفیت دانشگاه‌های استان‌های ساحلی شمال در اجرای طرح‌های کمک به اقتصاد دریایی و حل مانع صادرات سیمان گلستان به روسیه و پیگیری از طریق وزارت امور خارجه در حل صادرات مستقیم میگو گمیشان به روسیه، ایجاد زیرساخت راه زمینی اینچه‌برون به «بندرترکمن باشی» و تقویت زیرساخت جاده ارتباطی با بندر امیرآباد بهشهر تاکید کرد.

وی از فعالان اقتصادی گلستان خواست پیشنهادات خود را برای برطرف شدن موانع اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر به دفتر نمایندگی وزارتخانه امور خارجه مستقر در گرگان ارایه دهند.

تولید محصولات کشاورزی گلستان باید بِرند شوند
دستیار وزیر امور خارجه در امور دریایی خزر با اشاره به این که گلستان ظرفیت زیادی برای تولید کشاورزی از جمله آبزیان، زراعی و دامپروری دارد گفت: برای برند شدن محصولات تولیدی این استان شمالی باید همکاری لازم بین دانشگاه و بخش خصوصی صورت گیرد.

جهانگیری ادامه داد: تولید میگوی گمیشان یکی از اقدامات خوب انجام شده در گلستان است که با سرمایه‌گذاری بیشتر می‌تواند نیاز کشورهای چین و روسیه را تامین کرد.

در استان گلستان سالانه ۴.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که بخشی از این تولیدات روانه بازار کشورهای خزر می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز گفت: دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی اقتصادی به خوبی عمل کرده که نمونه بازر آن را می توان در تقویت دیپلماسی سیاسی با کشور ترکمنستان ملاحظه کرد که موجبب باز شدن راه جدید در توسعه دیپلماسی اقتصادی شده است.

امیر یوسفی افزود: در سفر اخیر هیاتی از استان گلستان به ترکمنستان، موفقیت دیپلماسی سیاسی دولت سیزدهم لمس شد و که نیاز است این نگاه بیشتر از طریق گسترش یابد.

وی همچنین خواستار همکاری بیش ازگذشته سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران از فضای در اختیار برای گسترش فعالیت اقتصادی تجار شد و گفت: این طرح می‌تواند از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دریای خزر آغاز شود.

وی از همکاری دفتر نمایندگی امور خارجه در گرگان برای رفع موانع تردد تجار اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه کشور ترکمنستان قدردانی کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز خواستار پیگیری تسریع در راه اندازی طرح شیرین آب از دریای خزر در ساحل استان گلستان شد و گفت: بهره برداری از این طرح می تواند آب شیرین چند استان را تامین کند.

علی‌محمد چوپانی افزود: بخش خصوصی آمادگی دارد در اجرا و بهره برداری از طرح با واریز سهم ۳۰ درصدی خود مشارکت داشته باشد.

وی تاکید کرد: در صورت تضمین قرارداد خرید آب حاصل از شیرین سازی توسط دولت و مشارکت ۷۰ درصدی دولت در سرمایه‌گذاری می تواند طی ۲ سال این طرح مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استان گلستان ۱۱۰ کیلومتر از ساحل خزر در شمال کشور را در خود جای داده است و فعالیت اقتصادی تجار این استان به دلیل نداشتن بنادر ساحلی، از طریق بنادر استان‌های مازندران و گیلان صورت می‌گیرد.

در عین حال وجود گمرگ اینچه برون در شمال گنبدکاووس و در همسایگی کشور ترکمنستان، ارتباط تجاری نه تنها فعالان اقتصادی گلستان بلکه سراسر کشور با کشورهای آسیای میانه است.

مطابق گزارش اتاق بازرگانی گرگان، بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی در گلستان دارای کارت بازرگانی از این اتاق هستند. عمده فعالیت فعالان اقتصادی گلستان با کشورهای آسیای میانه است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران، وجود فرودگاه‌های گرگان و کلاله و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد بیشتر اهالی آن بر پایه کشاورزی است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]