ادامه رشد افسار گسیخته در بورس + نقشه بازار
ادامه رشد افسار گسیخته در بورس + نقشه بازار

بورس در معاملات ۵ شهریور ماه ۱۴۰۲ با رشد ۵۸۳۹۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۲ میلیون و ۵۱ واحدی قرار گرفت.

در معاملات امروز بورس، ارزش معاملات خرد از ۵۰۰۰ میلیارد هم عبور کرد تا برای دومین روز پی در پی شاهد صعود خوب بازار بورس در معاملات باشیم.

بورس معاملات روز یکشنبه را در وضعیت صعودی خوبی آغاز کرد در ادامه این حجم از رشد افزایشی شد، طوریکه در میانه بازار به رشد بالای ۳۶ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی فملی، فولاد، شستا، شپنا، فارس، شبندر و وغدیر تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌هایی از هر گروه قابلیت صعود بیشتر را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۵ شهریور ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد افزایش یافت تا با رشد ۱۵۵۷۰ واحدی به۷۰۰ هزار و ۴۴۹ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با رشد بالای ۵۸ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۲,۳۷۵,۶۶۶.۹۳۶ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۹۸,۰۵۳.۹۹ میلیارد ریال و حجم معاملات ۱۷.۰۹ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز آریا، وسپهر، صبا، خاور، هرمز، زاگرس و شگویا هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۵ شهریور ۱۴۰۲

براساس آمار منتشره توسط کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، صورت‌های مالی ۱۳ بانک دولتی و اصل چهل و چهاری نشان می‌دهد که در سال مالی ۱۴۰۱ فقط یک بانک زیان داشته و مجموع سود آن‌ها ۷۵ هزار میلیارد تومان شد.

براساس اعلام  مدیرعامل شرکت ملی نفت، صادرات نفت و میعانات گازی ایران نسبت به ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲ برابر شده است.

در راستای اهداف توسعه‌ای بورس انرژی ایران و یکپارچه‌سازی بازارها، مرحله پیش‌گشایش در عرضه‌ها به روش حراج حضوری در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از  روزگذشته مورخ ۴ شهریور به شش دقیقه کاهش یافت.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیات نرخ مالیات شرکت‌های تولید ۷ درصد کاهش یافت.

میانجیگری کیفری در شعبه تخصصی شورای حل اختلاف بازار سرمایه چه مزایایی دارد؟

سید مرتضی شهیدی، رئیس شعبه تخصصی شورای حل اختلاف بازار سرمایه گفت: هزینه‌بر بودن و زمانبر بودن پیگیری دعاوی خسارات ناشی از جرم برای بزه‌دیدگان پرونده‌های کیفری، ایجاب می‌کند با اعمال یک فرآیند چابک و کم هزینه، زمینه جبران خسارات ناشی از جرایم بورسی با هدف حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و توجه به بزه‌دیدگان (که آسیب‌دیدگان و ذینفعان اولیه و اصلی در پرونده‌های جرایم هستند) فراهم شود.

 از جمله مزایای استفاده از عدالت ترمیمی در شعبه تخصصی شورای حل اختلاف بازار سرمایه، کاهش بار ورودی پرونده‌های کیفری به دادسرا، کاهش روی‌آوردن به شیوه‌های قهری حکومت و بعضاً کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، بازاجتماعی شدن بزهکار با تقلیل هزینه‌ها، احترام به کرامت و ارزش والای انسانی است.

ابلاغیه‌ای در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد

اکبر حامدی میخوش، مدیرعامل کارگزاری بورسیران گفت: با ابلاغیه اخیر سازمان بورس در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد، سقف ارزش تعهدات موقعیت‌های باز پوشش داده نشده هر کارگزار در هر سررسید، معادل ۱۵ درصد حد اعتباری هر کارگزار تعریف شد.در صورت افزایش مجموع ارزش تعهدات موقعیت‌های باز پوشش داده نشده از سقف فوق، امکان اخذ موقعیت فروش فزاینده در کارگزاری و سررسید مربوطه، مسدود می‌شود.

با توجه به آنکه زمان الزام برای اجرای این ابلاغیه چهارم شهریور ماه (امروز) است، به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این ابلاغیه، مقداری از فشار فروش کاسته شده و بازار به یک تعادل نسبی برسد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]