ماجرای لیبل‌های الصاقی به گوشت‌های منجمد وارداتی چیست؟
ماجرای لیبل‌های الصاقی به گوشت‌های منجمد وارداتی چیست؟

سازمان دامپزشکی در ابتدا اعلام کرد که علت عدم ترخیص محموله گوشت وارداتی مشکل شرکت واردکننده با گمرک بوده اما مشخص شد اختلاف در لیبل گوشت‌ها با شرکت واردکننده سبب عدم صدور مجوز از سوی سازمان دامپزشکی شده است که لازم است در این مورد شفاف‌سازی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش بود که خبر دادستانی استان هرمزگان در خصوص دستور ترخیص گوشت منجمد وارداتی که حدود یک سال در گمرک باقی‌مانده بود سبب شد تا توجهات نسبت به پرونده این محموله وارداتی و علل عدم دریافت مجوز واردات آن جلب شود.

در ابتدا سخنگوی سازمان دامپزشکی اعلام کرد که سازمان دامپزشکی سال گذشته که یک محموله ۱۲۱ تنی گوشت منجمد وارد کشور شده بود، از آن نمونه برداری کرده و سلامت آن را تایید کرده است. به گفته سخنگوی این سازمان علت عدم ترخیص این محموله وارداتی مشکلات شرکت واردکننده با گمرک ایران بوده است.

با این وجود این محموله به علت عدم صدور مجوز از سوی سازمان دامپزشکی ۱۷ ماه معطل باقی ماند. براساس اعلام گمرک ایران، در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ صدور قبض انبار برای این محموله انجام شده و پس از ۲۰ روز معطلی جهت دریافت اجازه ترخیص از دامپزشکی نهایتا در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱ از سوی سازمان دامپزشکی کشور نمونه برداری انجام شده است اما بدلیل اینکه لیبل های الصاق شده بر روی این گوشت های وارداتی مغایر با عنوان شرکت وارد کننده بود، از سوی دامپزشکی اجازه ترخیص داده نشد.

به گفته گمرک ایران، مجوز ترخیص از گمرک از سوی دامپزشکی برای این محموله صادر نگردید تا اینکه نهایتا در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۲۵ پس از ورود دادستانی به این موضوع ، سازمان دامپزشکی اجازه ورود این محموله را تایید نمود و اجازه ترخیص داده شد.

ابهام در علت تاخیر صدور مجوز ترخیص گوشت‌های منجمود وارداتی/ اگر مشکل بهداشتی وجود نداشت علت تعلل ۱۷ ماهه در صدور مجوز چه بود؟

حال این سوال به وجود آمده است که اگر این لیبل‌ها مشکلی داشته و به همین دلیل امکان واردات آن به کشور فراهم نشده بود، چگونه پس از دستور دادستانی این مجوز صادر شده است؟

این محموله وارداتی به مدت ۱۷ ماه در گمرک باقی مانده بود، چه اتفاقی در خصوص آن رخ داده که به ناگهان مجوز واردات آن صادر شده است؟ اگر این محموله مشکلی داشته و اساسا به دلیل ملاحظات بهداشتی نباید وارد کشور می‌شده، سازمان دامپزشکی وظیفه داشته تا براساس مسئولیت خود در این زمینه مسئله را به مراجع قضائی اطلاع دهد و از واردات آن به کشور در هر حالتی جلوگیری کند.

در صورتی که مشکل حادی نیز وجود نداشته است این سوال وجود دارد که چرا صدور مجوزی که براساس مصوبه جلسه ۵۴ ام هیئت مقررات زدایی باید ۷ روزه صادر می‌شده است، ۱۷ ماه به طول انجامیده است؟ با توجه به اینکه این محموله در آستانه فساد قرار گرفته بود و به همین دلیل نیز دستور ترخیص آن از سوی دادستانی صادر شد، سازمان دامپزشکی باید در خصوص ابهامات موجود شفاف‌سازی کند.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]