تحلیل بازار ارز / چرا قیمت دلار بالا رفت؟
تحلیل بازار ارز / چرا قیمت دلار بالا رفت؟

طی گفته‌های دیروزی معامله‌گران، به نظر می‌رسد که دوره‌ی استقرار قیمت دلار در یک محدوده‌ی قیمتی خاص در حال نزدیک شدن به یک ماه است.

از ۲۷ آبان ماه تاکنون، نرخ دلار در هرات بین ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان کرده و هیچ گاه از این دامنه‌ی معین فراتر نرفته است. در طی این دوران، معامله‌گران چندین بار موقعیت‌های غیرمنتظره‌ای را تجربه کردند، به طوری که هم آن دسته که به کاهش قیمت‌ها تکیه داشتند و هم آنها که انتظار افزایش قیمت را داشتند، به نوعی دچار زیان شدند.

بازار نیمه رسمی شنبه

اکوایران در این باره نوشت: در روز شنبه شاهد یک بازار نیمه رسمی بودیم. معامله‌گران با توجه به بین‌التعطیلین بودن روز شنبه و اینکه بازار طلای تهران تعطیل بود می‌گفتند که بازار ارز یک روز نیمه رسمی داشته است. البته باتوجه به اینکه قیمت دلار کاملا در دست بازارساز است معامله‌گران می‌گفتند مدت زمان زیادی است که بازار ارز هرات از اهمیت افتاده است.

قیمت دلار هرات در روز شنبه ۵۰ هزار و ۱۶۰ تومان شروع به کار کرد و با کاهش کانال ۵۰ هزار را از دست داد. قیمت دلار در بازار ارز هرات در نهایت ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان بسته شد. این درحالی بود که قیمت فردایی هرات هنوز در کانال ۵۰ هزار تومان معامله می‌شد. قیمت دلار نقدی هرات بیشتر از دو هفته بود که در کانال ۴۹ هزار تومان بسته نشده بود. قیمت درهم امارات در ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان بازگشایی کرد و در ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان به کار خود پایان داد.

قیمت دلار در مرکز مبادله با افزایش بیش از ۱۰۰ تومانی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته در ۴۲ هزار و ۸۶۰ تومان معامله می‌شد. این درحالی است که قیمت دلار رسمی یک ماه پیش حوالی ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود. قیمت یورو رسمی هم با افزایش نزدیک به ۹۰۰ تومانی به ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

دلار سهمیه‌ای که نیست اما گران می‌شود

معامله‌گران دو  نکته درمورد نرخ‌های رسمی داشتند. یک اینکه می‌گفتند دلار سهمیه نزدیک به یک ماه است که صرافی‌ها نمی‌دهند و افزایش قیمت دلار برای چیست؟ نکته دوم این بود که اگر کسی بخواهد دلار سهمیه بخرد، با این قیمت دلار در مرکز مبادله و کارمزد ۶ درصدی قیمت دلار سهمیه حدود ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد می‌شود.

در سمت رسمی قیمت حواله دلار هم که به عنوان نیما شناخته می‌شود در یک ماه اخیر بر مدار افزایش بوده و از حوالی ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان با افزایش نزدیک کانال ۳۹ هزار تومان شده است.

یک شایعه در بازار شنبه بین معامله‌گران دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه از سوی مقامات قضایی با پیگیری پلیس مفاسد اقتصادی، معاملات فردایی و کاغذی را می‌خواهند تعطیل کنند. سوال معامله‌گران این بود که آیا واقعا این معاملات در بازار نباشند می‌شود بازار را کنترل کرد؟ یکسری از معامله‌گران می‌گفتند که قبلا چند هفته یا چند ماه تعطیل کردند و نتیجه خوشایندی نداشته است. به عقیده اکثر بازار وجود این معاملات برای عمق‌بخشی به بازار است.

از نظر تحلیل‌گران فنی قیمت دلار در یک مثلث مشخص گیر کرده و بازار طلا و سکه در معاملاتش دل به انس بسته و دلار را بیخیال شده است. اگر قیمت دلار از کف مثلث خارج شود حمایت اولیه ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان و حمایت مهمتر ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. اگر هم قیمت دلار از سقف خارج شود می‌تواند روند صعودی به خودش بگیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]