پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 33736
  • 15 اکتبر 2023 - 16:12
  • 140 بازدید
  • ۰ دیدگاه

خودرو و سیگار، همسایه شدند

خودرو و سیگار، همسایه شدند
خودرو و سیگار، همسایه شدند

اکو ایران : رییس سازمان ملی استاندارد از آمارهای عجیبی درباره شاخص کیفی خودرو و سیگار رونمایی کرد.

به گزارش اکو ایران، رییس سازمان ملی استاندارد درباره وضعیت کیفی محصولات تولید داخل گفت خودرو وسیگار در برخی از شاخص های کیفی وی افزود به ۵۰ درصد هم نمی‌رسند.

مهدی اسلام پناه دلیل این مساله را تولید در فضای انحصاری عنوان می کند.

اظهارات رییس سازمان ملی استاندارد را می توان پشت پرده آسیب های ناشی از تولید و عرضه برای بازار انحصاری دانست.

شرکت های خودروساز ایران خودرو و سایپا بیش از ۹۰ درصد بازار خودروی کشور را به صورت انحصاری در اختیار دارند و همین مساله سبب می شود تا چندان نتوانند روی کیفیت محصولات تولیدی خود کار کنند. دلیل این مساله هم روشن است زیرا آنها چه خودروی با کیفیت برای مشتریان فاکتور کنند و خودروی بی کیفیت این اطمینان را دارند که بخش قابل توجهی از بازار خودرو را در اختیار داشته بنابراین نگرانی بابت نارضایت مصرف کنندگان از محصولات تولیدی به دل راه نمی دهند.

چنانچه سیاست گذار زمینه را به گونه ای فراهم می کرد که خودروسازان مجبور بودند با برندهای جهانی خودروساز که محصولاتی در قواره قیمتی آنها تولید می کردند،  رقابت کنند آنگاه شرکت های خودروساز برای اینکه بتوانند همواره بخشی از سهم بازار خودرو را به خود اختصاص دهند، مجبور بودند تا به وسواس بیشتری روی کیفیت محصولات تولیدی خود کار کنند تا در رقابت با محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز عقب نمانند.

بنابراین سیاست گذار اگر قصد دارد روند کیفی محصولاتی که از بازار انحصاری برخوردار هستند از جمله خودرو را تغییر دهد باید دو کار را به صورت همزمان انجام دهد. گام اول با خروج از سیاست گذاری در بخش اجرایی شرکت های خودروساز، مانند دیکته قیمت محصولات در مبدا، اجازه دهد تا شرکت های خودروساز به صورت خصوصی اداره شوند و خود را برای رقابت با شرکای خودروساز بین المللی آماده کنند. گام دوم نیز این است تا امکان حضور محصولات تولیدی خودروسازان جهانی را در بازار تسهیل کند. اگر سیاست گذار در کلام از واردات خودرو دفاع کند اما در عمل با ابزار تعرفه ای به گونه ای بازی کند تا مسیر ورود خودروهای وارداتی باریک شود، آنگاه در عمل با همین وضعیتی در کیفیت خودرو روبرو خواهیم بود که طی چند سال اخیر با آن مواجهه بودیم.   

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان 01 مه 2024

بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان

اکو ایران : تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.