پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 53539
  • 02 ژانویه 2024 - 20:12
  • 42 بازدید
  • ۰ دیدگاه

فروشندگان خودرو از اعتراف وزیر صمت خوشحال شدند

فروشندگان خودرو از اعتراف وزیر صمت خوشحال شدند
فروشندگان خودرو از اعتراف وزیر صمت خوشحال شدند

اکو ایران : وزیر صمت در جلسه علنی مجلس حاضر شد تا به سوال نمایندگان درباره خودرو پاسخ دهد. سخنان عباس علی آبادی فروشندگان خودرو را خوشحال کرد.

به گزارش اکو ایران، اظهارات وزیر صمت در صحن علنی مجلس نشان داد که آن طور که نمایش داده شده، خبر خاصی در حوزه واردات خودرو اتفاق نیفتاده و این اتفاق فروشندگان خودرو بخصوص خودروهای وارداتی را خوشحال کرده است.

وزارت صمت دولت سیزدهم از زمانی که آیین نامه اجرایی واردات خودرو در شهریور سال گذشته نهایی شد تلاش کرد تا با موج سواری روی اخبار واردات بازار خودرو را آرام کند.

عبای علی آبادی برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان درباره واردات خودرو به مجلس رفت. آمارهای وزیر صمت درباره وضعیت واردات خودرو خنده را روی لبان فروشندگان خودرو نشاند.

علی آبادی گفت تا کنون حدود ۹۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری ثبت سفارش شده است از این تعداد حول و حوش ۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه وارد کشور شده است.

این سخنان وزیر صمت در مجلس در حالی مطرح می شود که رضا فاطمی امین، وزیر پیپشین صمت، وعده داده بود که تا پایان خرداد ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شود.

مقایسه آمارهای وزیر صمت مستقر با وزیر صمت سابق دولت سیزدهم در حوزه واردات خودرو از واقعیت تلخی پرده برداری می کند. این واقعیت تلخی این است که کمتر از ۵۰ درصد ثبت سفارش وعده داده شده برای ورود محصولات برندهای بین المللی خودروساز در سامانه وزارت صمت ثبت شده است.

آمارهایی که علی آبادی به نمایندگان درباره تیراژ خودروهای ورودی به کشور داد نشان می دهد قرار نیست از مسیر ورود خودرو به کشور اتفاق خاصی برای بازار خودرو بیفتد و همچنان فروشندگان خودروهای وارداتی می توانند در بازار دست بالا را داشته باشند.

وزیر صمت دولت سیزدهم خبر داد از تعداد خودروی ثبت سفارش شده حول و حوش هشت هزار و ۲۰۰ دستگاه به خریداران عرضه و حدود چهار هزار دستگاه نیز شماره گذاری شده است.

این تیراژ عرضه و پلاک شدن خودرواهی وارداتی یک پیام روشن برای بازار دارد و آن اینکه به رغم وعده های داده شده، سیاست گذار خودرویی نتوانسته آن طور که می خواست با برگ واردات خودرو بازی کند.

ورود قطره چکانی خودرو به کشور به این معنی است که خودروهای موجود در بازار با مدل ۲۰۱۷ و مدل ۲۰۱۸ همچنان بازیگران اصلی بازار خودرو هستند و صاحبان این خودروها قیمت بازاری خودروهای وارداتی را تعیین می کنند.

خودروهای وارداتی مدل ۲۰۲۲ و مدل ۲۰۲۳ که توانستند از هفت خوان واردات و سامانه یکپارچه به سلامت عبور کنند و به بازار خودرو برسند نیز به جای تاثیرگذاری روی قیمت های بازاری خودرو از قیمت های موجود در بازار تاثیر گرفته و شاهد هستیم که با قیمت های سر سام آور به نسبت قیمت نمایندگی در بازار حضور دارند.

به طور مثال خودرویی مانند جتا VS7 که با قیمت حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به خریداران از مسیر سامانه یکپارچه فروش واگذار شده در بازار با قمیتی حول و حوش چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان داد و ستد می شود. به عبارت دیگر فاصله قیمتی بیش از د میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی میان قیمت بازار و نمایندگی این خودرو وجود دارد.

فراموش نکنیم افزایش قیمت خودروهای وارداتی می توان همانند لکوموتیو عمل کرده و قیمت محصولات مونتاژی موجود در بازار و همچنین خودروهای پرتقاضای داخلی را با خود بالا بکشد و نمودار آنها را صعودی کند.   

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان 01 مه 2024

بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان

اکو ایران : تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.