جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 132733
  • 20 سپتامبر 2024 - 17:32
  • 6 بازدید
  • ۰ دیدگاه

انتفاع ۱۶۰۰ میلیارد تومانی از سامانه خودنویس/ حذف واسطه از قراردادهای مسکن

انتفاع  ۱۶۰۰ میلیارد تومانی از سامانه خودنویس/ حذف واسطه از قراردادهای مسکن
انتفاع  ۱۶۰۰ میلیارد تومانی از سامانه خودنویس/ حذف واسطه از قراردادهای مسکن

اکو ایران:سامانه خودنویس که با هدف حذف واسطه‌ها و دلالان در معاملات ملکی راه‌اندازی شد تاکنون باعث کاهش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های مردم در زمینه عقد قراردادها شده است.

به گزارش اکوایران؛ یک نماینده مجلس گفت: راه‌اندازی سامانه خودنویس یکی از مهم‌ترین مصوبات قانونی در جهت اصلاح وضیت عقد قرارداد در بین مردم است؛ این سامانه هزینه عقد قرارداد اجاره یا خرید ملک را برای مردم رایگان کرده و ضمن نظارت بر معاملات بازار مسکن و ساماندهی امور از نرخ‌گذاری‌های صوری جلوگیری می‌کند.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در گزارش ایسنا، با اشاره به اینکه استفاده از این سامانه باعث کاهش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های مردم در زمینه عقد قراردادها شده گفت: به زعم بسیاری، اثر مهم‌تر این سامانه، پایان دادن به واسطه‌گری و اقدامات مخرب در حوزه مسکن است که به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

 اهداف مهم سامانه خودنویس

  •  بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید تمام قراردادهای خرید و فروش، پیش‌فروش و اجاره املاک مسکونی و غیرمسکونی به صورت سیستمی ثبت و کد رهگیری دریافت شود ، به همین منظور سامانه خودنویس با اهداف نظارت بر بازار مسکن و ساماندهی امور در این حوزه راه اندازی شده است.
  •  
  • جلوگیری از فرار مالیاتی و مدیریت تورم در حوزه مسکن موضوعی است که همیشه مورد توجه بوده و یکی از اهداف مهم راه‌اندازی سامانه خودنویس این است که بتواند بستر سودجویی و سوداگری در این حوزه را از بین ببرد.
  •  بحث صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوارها و نپرداختن هزینه‌های غیرواقعی توسط واسطه‌ها از طرفین معامله موضوع دیگری است که با راه‌اندازی سامانه خودنویس مدیریت شده تا در شرایطی که خانوارها به لحاظ هزینه‌های بالای مسکن در مضیقه هستند، تا حدی در کاهش هزینه‌ها به مردم کمک کند.
  • این سامانه هزینه عقد قرارداد اجاره یا خرید ملک را برای مردم رایگان کرده است. از آنجاییکه برخی مشاورین املاک خودشان طرف معامله هستند و متأسفانه با انجام اقدامات مخرب، زمینه سودجویی را فراهم می کنند. با استفاده از سامانه خودنویس می‌توان تا حد قابل قبولی جلوی این امور را گرفت و از نرخ‌گذاری‌های صوری جلوگیری کرد.
  • یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در ارتباط با سامانه خودنویس مطرح است، مسئله صحت‌سنجی مالکیت و احراز هویت است. سامانه پیش‌بینی‌های لازم را در ارتباط با این موضوع دارد و می‌تواند کمک‌کننده باشد. نیاز است در اجرا به بررسی جوانب امر پرداخت و کاستی‌های احتمالی را که باعث سودجویی برخی افراد می‌شود، برطرف کرد.
  •  استفاده از سامانه‌ها به لحاظ الکترونیک کردن امور اهمیت زیادی دارد. ضروری است توجه ویژه‌ای به امنیت این سامانه‌ها داشته باشیم تا امکان سودجویی برخی افراد فراهم نشود.
  •  با استفاده از سامانه خودنویس از یک طرف هزینه‌های مردم کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر، سرعت انجام امور بالا رفته است. زمینه برخی سوءاستفاده‌ها مانند تعدد فروش و فروش سریالی نیز از بین رفته و با سوداگری در حوزه مسکن مقابله شده است.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
20 سپتامبر 2024

چالش زودهنگام شورای هفتم

علیرضا نادعلی به اکوایران می‌گوید:‌ به جهت این که مجلس و شورای شهر را زیرساخت مردم‌سالارانه برای سیاستگذاری، قانونگذاری و نظارت نمایندگان این دو پارلمان می‌دانم، احساس می‌کنم اگر سال بعد و در زمان خود انتخابات شوراهای شهرها و روستا انجام شود، خصلت مردم‌سالاری بیشتر مراعات می‌شود و این اتفاق به نگاه نظام جمهوری اسلامی […]

فردا ورود خودرو به این خیابان ها ممنوع است 20 سپتامبر 2024

فردا ورود خودرو به این خیابان ها ممنوع است

اکوایران : مدیرکل حمل و نقل عمومی و ‌امور مناطق شهرداری تهران برنامه‌های روز جهانی بدون خودرو در پایتخت را تشریح کرد.

شناسایی ۶۲ گلوگاه ترافیکی در پایتخت 20 سپتامبر 2024

شناسایی ۶۲ گلوگاه ترافیکی در پایتخت

اکوایران :معاون عملیات راهور تهران بزرگ تمهیدات ترافیکی ویژه بازگشایی مراکز آموزشی را تشریح کرد و از شناسایی ۶۲ گلوگاه ترافیکی در پایتخت برای کنترل بهتر ترافیک مهرماه خبر داد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.